Tjena, jag med hjälp av många andra såsom "istrike" har börjat byggandet av en binär miniräknare.
Än så länge så har jag kommit på själva grundprincipen av uträkningen, dock så ska jag försöka få det "översatt" till det normala siffersystemet, och det jobbar jag på atm.
Om någon har några ideér till översättningen eller vill hjälpa till(mot betalning) eller gratis så säg gärna till :D

/Erik
 
innebandy1234 sa:
SoreBeard sa:
Lurigt. Här hittade jag något:
http://www.doctronics.co.uk/4511.htm#truth_table

Var ett tag sedan jag gick dom där kurserna dock... :p
Dessutom avslutade man med att låta nån mpu ta hand om konverteringen direkt. ;)

Tack:) ska försöka kolla igenom den där när jag har kommit hem från skolan, eller när jag är klar med själva miniräknaren :D
Inga problem.
Får se om man får sig lite tid att leka med rs själv så kanske man kan prova just konverteringen.
 
SoreBeard sa:
innebandy1234 sa:
SoreBeard sa:
Lurigt. Här hittade jag något:
http://www.doctronics.co.uk/4511.htm#truth_table

Var ett tag sedan jag gick dom där kurserna dock... :p
Dessutom avslutade man med att låta nån mpu ta hand om konverteringen direkt. ;)

Tack:) ska försöka kolla igenom den där när jag har kommit hem från skolan, eller när jag är klar med själva miniräknaren :D
Inga problem.
Får se om man får sig lite tid att leka med rs själv så kanske man kan prova just konverteringen.

Du måste komma in då jag inte fatta ett skit om vad du skrev ;) dock så har jag inte alla enhetsränkare klara än men det kommer:)
 
Jag har inte läst posterna men om du vill ha hjälp med om hur du kan göra så kan du säga till :) har en 4 bitars räknare sparad som jag kan skicka map på så ser du hur jag gjorde konverteringen till 7 segmentsdisplayen :)

Jag hoppas att ni har MYCKET redstone för det kommer gå åt :p själva räknaren e bara piss i nilen mot vad konverteraren e ;)
 
Häftigt.
Då jag bara har koll just på själva BCD-and grindarna så... en mer heltäckande konverterare kan nog vara bra. För det jag kan är att bara splitta upp till tio konverterare per display... och sen dom delar som tänder displayen.
Men jag har inte konverterat binärt till BCD än. :)

Så det skulle vara skoj att se vad snoogiloo har.
 
Då jag sällan är inne på mumble (och på servern för den delen:p) så kan du lägga till mig på skype (Snoogiloo) eller msn (Gegga90_[at]hotmail.com) så skickar jag den där :) kanske skulle dratt upp en server där jag kan visa hur det funkar också. inte så lätt o sätta sig in i mitt virrvarr av redstone skulle jag gissa xD

Denna är ju dock gjord innan redstone uppdateringarna kom så det finns nog lite som går att ändra på :) Fast nu när jag tänker på de, har dom inte uppdaterat map formatet också? får ta o konvertera om den också då xD men det löser sig :)
 
kikar på det när jag hinner... när jag kommit hem. :p
Om inte innebandy1234 hinner först, eftersom det är hans projekt. Jag bara råkade gilla lite logiska kretsar. :)
 
Innebandys dröm om att göra en 7-segments display blev krossad när han såg storleken på min lilla räknare xD
 
Tillbaka
Topp