sweet1993

Aktiv medlem
Nu va det dags att slänga ut skräpet från stenåldern och börja leta efter något bättre!
Jag som inte har någon erfarenhet av datorbyggen skulle vilja ha lite råd och förslag på vad jag borde köpa och vad som passar ihop. Kanske någon här som har lyckats med ett bygge och vill dela med sig:D jag vill inte betala mer än 10 000kr för rubbet exl mus, keyboard, skärm och högtalare.

alla tipps är välkomna så länge de är bra :X
 
Måste du bygga en egen?
Finns rätt bra paketdatorer nu för tiden.
Den jag sitter med nu kostade 12k inkl 27" LED skärm
12gb RAM
win 7 64bit
i7 CPU 3.4GHz
nvidia geforce gtx 560 Ti

Klarar minecraft/bf3 på högsta.
 
Även jag går i tankarna om att skaffa mig en ny dator. Dock har jag noll koll på hårdvara, har ingen aning om vilka prylar man ska välja öht.

Är ute efter en dator som klarar att lira de nyare spelen med rätt höga grafikinställningar men som samtidigt inte är överdrivet dyr då lite andra grejer (så som skärm) måste inhandlas också.

Hoppas på att det dyker upp lite fina förslag i denna tråd. :)
 
r0bb4n sa:
Även jag går i tankarna om att skaffa mig en ny dator. Dock har jag noll koll på hårdvara, har ingen aning om vilka prylar man ska välja öht.

Är ute efter en dator som klarar att lira de nyare spelen med rätt höga grafikinställningar men som samtidigt inte är överdrivet dyr då lite andra grejer (så som skärm) måste inhandlas också.

Hoppas på att det dyker upp lite fina förslag i denna tråd. :)

Du kan ju kolla där på komplett.se. Dom har bra grejer. Som grafikkort skulle gtx660ti vara bra. Kanske en i5 processor? Nån tb:s hårddisk.
 
r0bb4n sa:
Nu har jag slängt ihop lite prylar på Komplett.se som jag förmodligen kommer beställa nästa månad.

Här är listan på grejerna

Ser det bra ut? Mer än 10k tänker jag inte ge så jag kan nog inte ändra på så mycket mer.

Ja, det funkar nog. Men ska du inte ha nätverkskort, ljudkort, operativsystem? Och ska du bygga den själv? Ett gtx660ti kanske är llite för dyrt, ett radeon 7870 funkar också bra. Inte alls så mycket sämre.
 
fyodisco sa:
Ja, det funkar nog. Men ska du inte ha nätverkskort, ljudkort, operativsystem? Och ska du bygga den själv? Ett gtx660ti kanske är llite för dyrt, ett radeon 7870 funkar också bra. Inte alls så mycket sämre.
Känns som att inbyggt nätverks- och ljudkort kan duga till att börja med. Operativsystem behövs ej.
Och ja, tanken var väl att jag skulle bygga den själv.

Ska klura lite på grafikkortet.
 
r0bb4n sa:
fyodisco sa:
Ja, det funkar nog. Men ska du inte ha nätverkskort, ljudkort, operativsystem? Och ska du bygga den själv? Ett gtx660ti kanske är llite för dyrt, ett radeon 7870 funkar också bra. Inte alls så mycket sämre.
Känns som att inbyggt nätverks- och ljudkort kan duga till att börja med. Operativsystem behövs ej.
Och ja, tanken var väl att jag skulle bygga den själv.

Ska klura lite på grafikkortet.
Se upp med byten Nvidia/ati när det gäller kompatibiliteten mot mammaplankan. Inte kollat vad du har valt nu, men det kan vara bra att välja sånt som fungerar smärtfritt ihop.
 
Förresten, undvik WD:s gröna serie. Om dom inte fått ordning på den nyss.
WD generellt är skit, och ett gäng bekanta har rapporterad att WDgreen har en tendens att rasa.
WD Red ska tydligen vara ok...
Själv får jag obehagsrysningar av WD då jag förlorat stora mängder data på grund av deras diskar.
 
SoreBeard sa:
r0bb4n sa:
fyodisco sa:
Ja, det funkar nog. Men ska du inte ha nätverkskort, ljudkort, operativsystem? Och ska du bygga den själv? Ett gtx660ti kanske är llite för dyrt, ett radeon 7870 funkar också bra. Inte alls så mycket sämre.
Känns som att inbyggt nätverks- och ljudkort kan duga till att börja med. Operativsystem behövs ej.
Och ja, tanken var väl att jag skulle bygga den själv.

Ska klura lite på grafikkortet.
Se upp med byten Nvidia/ati när det gäller kompatibiliteten mot mammaplankan. Inte kollat vad du har valt nu, men det kan vara bra att välja sånt som fungerar smärtfritt ihop.

jag har samma moderkort, funkar fint med det hd6870 jag har :)
Däremot är ljudet på detta mobo inget vidare, det saknar spdif utgång.
 
SoreBeard sa:
Förresten, undvik WD:s gröna serie. Om dom inte fått ordning på den nyss.
WD generellt är skit, och ett gäng bekanta har rapporterad att WDgreen har en tendens att rasa.
WD Red ska tydligen vara ok...
Själv får jag obehagsrysningar av WD då jag förlorat stora mängder data på grund av deras diskar.


Både green och red har rejäla kvalitets problem, 2 vänner hade nya red diskar som stendog under senaste månaden, Aldrig mer WD
 
Tillbaka
Topp