OriginalMadman

Aktiv medlem
Vi pratade lite i game-chatten om ekonomin på servern för några dagar sedan och granis efterlyste en tråd på forumet. Har inte sett till någon så jag gör en :).

Jag är inte involverad i servern, jag bara spelar på den sedan ett kort tag. Så mina iaktagelser kan säkert vara felaktiga eller behövas fylla i något.

Ett av problemen var att Corningstone (dvs staten) fått slut på pengar.

granis m.fl. (inkl jag) har också utryckt önskan om och tips/ideer för att sätta fart på ekonomin. Fyll gärna på i tråden...

Lite undringar jag har:

Först en nyckelfråga innan jag ens kan ge mig in på diskussion om hur ekonomin verkligen fungerar:
Hur "växer" ekonomin på servern? Vi får mer medlemmar och "BNP" ökar, men hur ökar mängden pengar i omlopp (dvs hur kan staten få slut?).
Växer ekonomin alls eller finns det bara en viss mängd pengar i omlopp? (kommunism ftl!)
Har det något med dailys att göra? (men hur fick staten isf slut på pengar?)

Antar att man får vara försiktig med såna saker som inflation osv.


Tips på vad som kan göras för att få folk att spendera pengar, och få in skatteintäckter.

* Först: jag tycker INTE det skall vara daglig förmögenhetsskatt - det slår lite fel

* Behövs statspengar vore det trevligt om det gick att köpa ytterligare eller utöka privatskydd. Många bygger ju större o mer än 100x100. Jag tror många skulle uppskatta. ett förslag är att ytterligare 100x100 kostar 1000 eller 2000c till...

* Ärligt talat har jag lite problem att veta vad jag ska lägga mina pengar på. Vore bra med fler val (tex mer privatskydd) än bara köpa småtomter i städer eller gå ihop med andra o bygga stad (kan va intressant, men inte i "vanligt" format - nytänk tack).

* För att uppmuntra laglig kommers (affärer) så är det himla dumt att de får betala skatt, medans all privat kommers är SVART - dvs ingen skatt. Vi får en svartekonomi på servern (realitet!) och många har tom slutat bry sig om affärerna pga detta.
Mitt förslag är att ALLA money pay oavsett om det är för affär, gåva, betalt för jobb eller prylar drar 10% skatt, precis som affärerna.

* Jag menar, varför ska svartarbete och licensfri svart försäljning vara skattefri, men de som betalar 1000c för en affär och tradelicens får betala skatt? Orimligt IMO.


För transaktioner på 1c kan väl skatten slopas tycker vissa? blir fånigt att köpa/sälja i affären och allt försvinner i skatt. Dvs inget får/kan kosta 1c? Problemet är väl om man slopar det så får inget kosta 2c, för det blir samma som 1c. Har ingen bra lösning om inte systemet tillåter att momsen dras med decimaler (eller mer sällan -dvs man får skatteskuld som i verkligheten, eller man betalar 1c första gången, sen slipper man 9 ggr). Om det funkade bättre med fraktioner på alla transaktioner under 10-20c vore det en nice. Annars håll kvar vid nuvarande (och låt bli o sälj/köp för 1c).

En bättre (kanske mer standardiserad) arbetsmarknad skulle hjälpa både de som vill hyra o köpa tjänster. Har ingen aning om hur det skulle utformas, det är bara en känsla jag har. Nu verkar det som om varken arbetsgivare eller tagare blir så jättenöjda oftast...

Jag skulle också gärna se lite mer "officiella" eller community projekt där staten (eller en tillfällig komittee el dyl) köper/gör tjänsterna och materialet som behövs. Tex för infrastruktur som vägar, broar, t-bana/tågnät tex. Iofs kanske sånt inte skulle funka så bra här - men en tanke iaf.

En annan tanke är lite mer "statligt anställda (tillfälligt eller permanent) jobb" med att fixa o dona för "communityt". Nu har vi ju bra och duktiga admins som gör ett hästjobb (tack!), men jag kan tänka mig ganska mkt annat som man kan involvera även vanliga dödliga. Tex när det handlar mer om byggen, underhåll o annat.

För sånt kanske det tom vore bättre om staten betalade dailys för mer användbara material än pork och leather. Tex iron, trä el dyl... eller vad som nu behövs för statsbyggen för tillfället?

Jag tror ett mer målmedveten ekonomi vad gäller resurser och transaktioner skulle gagna alla, tillåta roligare byggen och göra spelet ännu roligare för oss alla tillsammans.


mvh
OM
 
Är det inte så att 'daily' summan ges ut från staten. Och varje dag får staten in pengar via dagsskatt och köpskatt i marknaden. Pengarna roterar ju på ett ganska bra sätt. Sen om staten går i back, öka dagsskatten till 2-3% då istället. Handen på hjärtat, man förlorar inte mycket på det :roll: Man måste ju vara i rejält stora summor för att gå i back om man ändå gör dailys.

Sen tog ju granis creds från bannade användare för någon dag sedan. Sen hoppas jag ju inte på att det ska bli en pengakälla att lita på (jag tvivlar starkt på att våra kära admins vill behöva banna :) ) Men det är min åsikt, jag tycker det flyter på bra som det gör nu. Om det blir kärvt, öka dagsskatten!
 
det fanns i stadshuset där man kan köpa 64 svarta ull för 1000C och de som vill kan ju använda detta till att ge corningstone 1000C
 
Som det nämns så behövs helt klart mer saker att slösa c på :)

Jag själv har föreslagit att få köpa fler homes, dvs fler teleports för en rimlig summa för det är något jag själv skulle slösa credits på. Sedan behövs ett nytt affär system så fler shops kan öppnas och lagget i marknaden försvinner och mer credits kommer i rullning :p
 
ClowneN sa:
Som det nämns så behövs helt klart mer saker att slösa c på :)

Jag själv har föreslagit att få köpa fler homes, dvs fler teleports för en rimlig summa för det är något jag själv skulle slösa credits på. Sedan behövs ett nytt affär system så fler shops kan öppnas och lagget i marknaden försvinner och mer credits kommer i rullning :p

Haaaaaaaa..... fler /homes...... dreeeegggeeelllll

@ClowneN, lagunen har ju också en marknad, dock inte öppnad än!
 
Gillar Clownens förslag, mer "benefits" för pengar ger viss inkomst.

Kronans: Ekonomin ska väl inte vara beroende av att folk VILL betala skatt för "ingenting" för att de är snälla? Då blir det ju fel...

Jag tror fortfarande att den viktigaste frågan är hur ekonomin är tänkt att växa. Marknadsekonomi kräver det, den kan inte vara statisk - det fungerar helt enkelt inte. Särskilt inte här, en server där det kommer in nya hela tiden och arbete genereras hela tiden. Och där folk slutar spela, med pengar på kontot. Det går såklart inte att förlita sig på att ta pengar från bannade/avslutade spelare och dyl. Nya måste genereras och ekonomin måste växa, och det på ett vettigt sätt för att den ska fungera. Samtidigt måste inflationen kontrolleras (och helst vara hyffsat statisk).

Problemet är därmed inte riktigt hur staten ska få in pengar genom skatt - för vad är det som ska finansieras egentligen i det här fallet? Något mer än dailys? Utan hur pengar ska genereras. Faktumet är ju att staten är den instans som ska "trycka" pengar och i det här fallet se till att de är i omlopp.
 
det jag sade var en lösning till de som vill hjälpa till lite extra..... dock många bra saker som skrivs här är sådana flera av oss pushar på graniz lite då och då..
då extra homes och privatskydd hade varigt bra lösningar till att få in mer i kassan
 
en xtra /teleport för typ, 10c om dagen kanske?
som kan sätta på för 10c+10c om dagen och stänga av utan kostnad.

dvs, hyra en teleport.
jag skulle ÄLSKA att ha 1-2 till teleports. fler skulle vara löjligt :/

möjligen sätta pris på färgade namn (/setcolor) också.
Buying white name! thank yo.


Bra tråd för övrigt!
 
OriginalMadman sa:
Växer ekonomin alls eller finns det bara en viss mängd pengar i omlopp? (kommunism ftl!)
Om du hittar ett kapitalistiskt land som trycker mer pengar bara för att staten har för lite så tror jag du gör det bra. Framförallt då att bara skapa mer pengar gör att värdet droppar och snart får man betala 200c för en fackla. Titta på hur det varit i en del öststats länder. Dom tryckte mer pengar lite nu och då. Gick ju jättebra. :D 2000 rupel för en limpa. Whoop!

Nä, man bör hålla ordning på hur mycket pengar man har i ett land.

Att folk hordar pengar och sen tar uppehåll kan liknas med att svenskar stoppar undan pengarna i utlänska konton. Inte precis vad staten gillar, för då gör dom pengarna ingen nytta i hemlandet. :D
typ.

Fler warps eller andra roliga tjänster skulle lätt vara det vettigaste för att få ruljans på pengarna. Men än har inte så mycket lockat mig att spendera c då jag redan har så mycket att göra kring mitt privatskydd. :)
 
kevmuh sa:
Vrf har staten inte oändligt med pengar?
är det det där med "inte oändligt med pengar i omlopp" ?

Lite genomgående.
Finns hur mycket pengar som helst, är de som att inte ha pengar alls.
Finns hur mycket som helst, kan man betala hur mycket som helst för en vara.

Fungerar inte i längden, visst vi har en inkomst gräns om dagen, men ingen gräns på dagar.
 
ponta_008 sa:
kevmuh sa:
Vrf har staten inte oändligt med pengar?
är det det där med "inte oändligt med pengar i omlopp" ?

Lite genomgående.
Finns hur mycket pengar som helst, är de som att inte ha pengar alls.
Finns hur mycket som helst, kan man betala hur mycket som helst för en vara.

Fungerar inte i längden, visst vi har en inkomst gräns om dagen, men ingen gräns på dagar.
Förresten, om staten har kasst om stålar kanske just c är fel som motivation för röstning...
 
Jag tycker att man bör slopa 101c som man får när man röstar på xtralarge. En lite mindre summa 15-20C ? skulle nog passa bättre.
Sen tycker jag det borde finnas "världsplanerare" som får betalning och bidrag av staten till nya projekt såsom järnvägar och byggnader, som de sedan antingen hyr arbetare till att göra eller gör det delvis själv ;) Sen kanske lite förmåner om man betalar en viss summa, såsom en warp till en storageplats, så man får snabb tillgång till alla sina saker?
 
innebandy1234 sa:
Jag tycker att man bör slopa 101c som man får när man röstar på xtralarge. En lite mindre summa 15-20C ? skulle nog passa bättre.
Sen tycker jag det borde finnas "världsplanerare" som får betalning och bidrag av staten till nya projekt såsom järnvägar och byggnader, som de sedan antingen hyr arbetare till att göra eller gör det delvis själv ;) Sen kanske lite förmåner om man betalar en viss summa, såsom en warp till en storageplats, så man får snabb tillgång till alla sina saker?


Fet text. Vad staten just nu INTE behöver är fler utgifter :/
 
Tillbaka
Topp