skitfull

Medlem
Hej go vänner!

Jag vill dela av mig av mitt senaste inköp, för att jag är så jävla nöjd:

MacBook Pro

step1-shelf-macbookpro-17-022411.png


17 tum: 2,2 GHz
2,2 GHz Quad-Core
Intel Core i7
4 GB 1333 MHz
256 GB SSD-hårddisk
Intel HD Graphics 3000
AMD Radeon HD 6750M med 1 GB GDDR5
inbyggt batteri (7 timmar)

Pris: ≈ 30.000 (välinvesterade) SEK

P.S
Jag tänkte köpa denna först, men sen kom jag på hur mycket jag HATAR windows! =)

F594871.jpg


Länk till datorn: http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=11106
 
Aaah älskar folk som väljer mellan samma prestanda för 10000 och 30000 och väljer den för 30000 XD

Men man får gratulera till den nya datorn :)
 
Snoogiloo sa:
Aaah älskar folk som väljer mellan samma prestanda för 10000 och 30000 och väljer den för 30000 XD

Men man får gratulera till den nya datorn :)

Tack! :D

Nu vill jag inte göra detta till en Mac OS / Windows - diskussion; men har du använt en Mac-dator under en period?

En stor majoritet av de vana datoranvändarna tycker att Mac är bättre, till stor del på grund av att saker och ting helt enkelt fungerar.

Jämförelse:
Antingen köper jag en bil för 10.000 SEK som tar mig dit jag ska, oftast - ibland inte.
Eller så köper jag en bil för 30.000 SEK som tar mig dit jag ska, jämt!
 
Då ett antal av mina kollegor nyligen köpt mac:ar vet jag att det där är bullshit.
Enda orsaken att det oftast funkar bättre är att Apple har full koll på vilken hårdvara som maskinerna innehåller och inte behöver anpassa samma utrymme för felhantering.
Det finns inget i maskinerna som rättfärdigar att man får betala lika mycket som en ny processor utan att få något för den processor man skippar. Uppgraderingslistorna är ett skämt för en lättlurad grupp människor. Men har man pengar så ska man använda dom. Go for it och njut.

Och, just det ja. Kollegan som faktiskt använt maskinen och är kräsen har nu installerat om den tre gånger eftersom den slutat funka vettigt efter han försökt använda den för mjukvaruutveckling.
 
SoreBeard sa:
Då ett antal av mina kollegor nyligen köpt mac:ar vet jag att det där är bullshit.
Enda orsaken att det oftast funkar bättre är att Apple har full koll på vilken hårdvara som maskinerna innehåller och inte behöver anpassa samma utrymme för felhantering.
Det finns inget i maskinerna som rättfärdigar att man får betala lika mycket som en ny processor utan att få något för den processor man skippar. Uppgraderingslistorna är ett skämt för en lättlurad grupp människor. Men har man pengar så ska man använda dom. Go for it och njut.

Och, just det ja. Kollegan som faktiskt använt maskinen och är kräsen har nu installerat om den tre gånger eftersom den slutat funka vettigt efter han försökt använda den för mjukvaruutveckling.

Angående hårdvaran så har jag också svårt att begripa varför Apple tar så mycket mer betalt, men har jag 4GB i ram-minne på en Mac så kan jag utnyttja dessa - vilket inte går på en dator med Windows. Det är ju ett känt faktum att Windows behöver gigantiskt med ramminne för att ens kunna klara hälften av det en Mac med samma prestanda klarar. ;)

Din kollega som använt maskinen för mjukvaruutveckling borde skaffat en PC och installerat Linux istället (enligt vad jag har hört).

Folk i allmänhet som pysslar med bild/film-redigering, musikproduktion och surfar har mig veterligen inga problem med sin Mac-datorer - då de används till det de är skapta för.
 
Är detta värt pengarna?

Mac Pro

Två 2,93 GHz 6-Core Intel Xeon "Westmere" (12 kärnor)
64 GB (8 x 8 GB) ramminne
Mac Pro RAID Card
Fack 1: 512 GB solid-state-enhet
Fack 2: 512 GB solid-state-enhet
Fack 3: 2 TB 7200 rpm Serial ATA-hårddisk på 3 Gb/sek
Fack 4: 2 TB 7200 rpm Serial ATA-hårddisk på 3 Gb/sek
Two ATI Radeon HD 5770 1 GB
Two 18x SuperDrives
Quad-channel 4Gb Fibre Channel PCI Express card
2 Apple LED Cinema Display (27-tums platt bildskärm)
Magic Mouse
Apple Keyboard med numerisk del

168.715,00 kr inkl. moms
 
beror vell på va du hade tänkt göra.
ska du surfa, kolla film o. spela spel skulle ja inte tro det
 
Har flera frilans journalister och grafiker som alltid har använt mac och de älskar den för det den kan för deras del. dock senare år är det egentligen endast en skillnad mellan mac och pc och det är programvaran. Då mac köpper in pc delar till sina datorer. och tycker man inte om windows så har man linux som man kan ha på datorn. dock mac är begränsad till text och bild redigering medans en pc är så mycket större och ha betydligt större utbud till bättre priser. dock kommer jag aldrig skaffa en mac då den kommer aldrig upp i samma standard som pc har. och då talar jag inte om operativsystem
 
funderar själv på kanske tänka mig att köpa en Macbook eller Air nångång om ja skulle behöva en bärbar dator för att surfa, kolla film etc.Touch padden på dem är ju rätt najs på dem i.om att den är multitouch.
 
Tycker själv om Mac, kvalitetsmaskiner och absolut snyggast design på marknaden. Men som utvecklare så tycker jag operativsystemet är för instängt, du arbetar på vårt sätt eller inte alls. Nej skaffar jag en Mac blir det till att byta OS, och då kan jag lika gärna köpa pc i delar. Jag har för övrigt aldrig haft problem med Windows mer än i blåskräms sammanhang på xp och tidigare. Kanske för att jag lärt mig dess interna program och lärt mig styra över dom snarare än det betydligt vanligare tvärtom.

Så grattis till ditt köp iallafall och hoppas du blir nöjd.
 
Nicklii sa:
funderar själv på kanske tänka mig att köpa en Macbook eller Air nångång om ja skulle behöva en bärbar dator för att surfa, kolla film etc.Touch padden på dem är ju rätt najs på dem i.om att den är multitouch.

Macbook Air kostar inte så mycket pengar, och är en riktigt trevlig maskin att surfa runt på. Designen är ju riktigt snygg, med tanke på hur tunn den är. :)
 
Arazand sa:
Tycker själv om Mac, kvalitetsmaskiner och absolut snyggast design på marknaden. Men som utvecklare så tycker jag operativsystemet är för instängt, du arbetar på vårt sätt eller inte alls. Nej skaffar jag en Mac blir det till att byta OS, och då kan jag lika gärna köpa pc i delar. Jag har för övrigt aldrig haft problem med Windows mer än i blåskräms sammanhang på xp och tidigare. Kanske för att jag lärt mig dess interna program och lärt mig styra över dom snarare än det betydligt vanligare tvärtom.

Så grattis till ditt köp iallafall och hoppas du blir nöjd.

Tack! :D

Som sagt; man köper ju dator efter användningsområde. Jag har också fattat att det gäller att lära sig Windows ordentligt om man skall kunna använda det problem-fritt, men eftersom allt jag gör på en dator fungerar lika bra på en Macbook Pro väljer jag den :!:
 
Snoogiloo sa:
Aaah älskar folk som väljer mellan samma prestanda för 10000 och 30000 och väljer den för 30000 XD

Men man får gratulera till den nya datorn :)

"GeForce GTX 580, när kraft är ett krav!

wat

"AMD Radeon HD 6750M med 1 GB GDDR5"

wat

wat.jpg


wat


Dock är ju MAC hyggliga gällande annat än spelande och prestanda.
 
hamzta sa:
Snoogiloo sa:
Aaah älskar folk som väljer mellan samma prestanda för 10000 och 30000 och väljer den för 30000 XD

Men man får gratulera till den nya datorn :)

"GeForce GTX 580, när kraft är ett krav!

wat

"AMD Radeon HD 6750M med 1 GB GDDR5"

wat

wat


Dock är ju MAC hyggliga gällande annat än spelande och prestanda.


Jag har ju faktiskt en bra spel-dator hemma också, som min son har fått överta eftersom jag nästan aldrig spelar längre.

Enda nackdelen är att jag är van vid 24-tum widescreen, och måste nu alltså finna mig i 17-tum. :shock:
 
skitfull sa:
Jag har ju faktiskt en bra spel-dator hemma också, som min son har fått överta eftersom jag nästan aldrig spelar längre.

Enda nackdelen är att jag är van vid 24-tum widescreen, och måste nu alltså finna mig i 17-tum. :shock:

Har man råd så är det väl värt det.
Apple har väl förövrigt en Cinema skärm med 21:9 aspect? 2560x1080.
Har för mig att den är på 50". Bara köp, komplettera din laptop!
 
hamzta sa:
skitfull sa:
Jag har ju faktiskt en bra spel-dator hemma också, som min son har fått överta eftersom jag nästan aldrig spelar längre.

Enda nackdelen är att jag är van vid 24-tum widescreen, och måste nu alltså finna mig i 17-tum. :shock:

Har man råd så är det väl värt det.
Apple har väl förövrigt en Cinema skärm med 21:9 aspect? 2560x1080.
Har för mig att den är på 50". Bara köp, komplettera din laptop!

Den största skärmen som är behaglig att ha på skrivbordet när man spelar är 30-tum widescreen tycker jag, det blir lite väl stort annars.

Jag har haft planer på projektor också, men den lilla data-hörnan jag har nu tillåter inte så stora proportioner.
 
Nicklii sa:
funderar själv på kanske tänka mig att köpa en Macbook eller Air nångång om ja skulle behöva en bärbar dator för att surfa, kolla film etc.Touch padden på dem är ju rätt najs på dem i.om att den är multitouch.
Airen ska man inte välja om man vill ha möjligheten att göra något mer avancerat. Men den e super för att släpa med sig eller sitta med i soffan.
Har dock hört att den har halvdan skärm av TN typ.
 
skitfull sa:
hamzta sa:
Snoogiloo sa:
Aaah älskar folk som väljer mellan samma prestanda för 10000 och 30000 och väljer den för 30000 XD

Men man får gratulera till den nya datorn :)

"GeForce GTX 580, när kraft är ett krav!

wat

"AMD Radeon HD 6750M med 1 GB GDDR5"

wat

wat


Dock är ju MAC hyggliga gällande annat än spelande och prestanda.


Jag har ju faktiskt en bra spel-dator hemma också, som min son har fått överta eftersom jag nästan aldrig spelar längre.

Enda nackdelen är att jag är van vid 24-tum widescreen, och måste nu alltså finna mig i 17-tum. :shock:

suck. som vanligt är du en otroligt korkad person som bara är ute efter att trolla ^^ Om du kollar priset på den stationära datorn som Skitfull länkade som hade 580 i sig så ser du att den kostade 24000 (om jag nu kommer ihåg rätt :p) och du får därför inte en så pass bra dator för 10 000 som jag nu hade skrivit. Ge dig nu för helvete. det är ingen mer än du själv som tycker att du kommer med bra kommentarer här på forumet endån..
 
Tillbaka
Topp