sloud

Känd medlem
Är det bara jag eller har andra också reagerat på priserna på marknaden?

När jag började spela på denna servern så hade vi en ingame marknad,
och om inte jag mins fel så fanns de väldigt bra priser som många försökte hålla sig efter,
några låg under och några låg över, precis som de brukar vara..
Precis som IRL så att säga...

Som det ser ut nu så finns de inte mycket alls som ligger över 1 c längre känns det som.
Om man inte kollar dia, gold och sånna saker då vill säga.
Majoriteten av allt som finns uppe kostar 0.*

Varför är de så???
Vill alla pressa sönder priserna så att man i slutändan inte kan tjäna nått alls på
marknaden eller vill folk bara att man ska köpa allt från dom?

Personligen har jag försökt hålla priserna uppe någorlunda på vissa saker genom att
köpa upp mycket av de som är lågt och lägga upp priset lite så alla fortsätter höja lite gran,
men av nån anledning så har detta resulterat i att alla har lagt ut ännu mer för ännu lägre pris istället. varför?!

Jag gjorde även en annan sak och det var för att vara snäll dock,
jag har sätt att en hel del nya använder sig av marknaden och då har jag varit trevlig
och köpt av dom istället för att dom ska kunna få lite rullning i sin kassa.

Anledningen till att jag ville starta denna tråd var då för att kunna höra era åsikter om
varför de ser ut så här och om de finns nån "lösning"...
om det är ett "problem" vill säga.
Jag tyckte bara att det var absurt att andra saker
ex. stadsskydd är svindyrt och i nuläget verkar enda sättet att få
ihop dom creditsen vara att antingen farma sönder saker som en tok och raida marknaden
så alla köper saker från bara en själv eller bara vänta i X dagar
så man får c av dailys (daily vote) för att kunna komma upp i dom summorna.
Eller har jag fel?

snälla kom med idéer.. eller GNÖRD Ragea på mig för min stavning eller nått....
gör nått iaf.... -.-

//sloud
 
Jag kan bara tala för mig själv men jag är ofta den som har lägst pris på det jag säljer och det gör jag för att tjäna credits och det gör jag också då jag är den som tjänat näst mest i hela marknaden för tillfället.

Som jag ser det finns det inget problem alls faktiskt :)
 
Marknaden skulle kunna ta 15% av allt man säljer, för att hålla nere credits, för vi får ju trots allt 101 c per dag, det skulle hjälpa :)
 
Saken är ju den att det här är en marknad där allas diamanter är exakt likadana, allas trä är exakt likadant osv. Dessutom får man ju snabbt fram alla säljare för det man vill ha. Det gör att det bara finns två alternativ för försäljarna: sälj billigast eller få inget sålt, eftersom man inte kan konkurrera med kvalitet/läge på butik/whatever som i verkligheten, och eftersom alla vill ha sålt sina saker blir det priskrig.

För att göra saken ännu värre kostar sakerna inget att tillverka förutom din egen fritid, så priserna kan pressas ner väldigt mycket utan att man känner att man ruinerar sig.
 
Att priserna på alla saker snart kommer ligga på 0.01 ea, då inga credits försvinner + de flesta som köper diamonds är donors, som kan repaira sina egna tools
 
DaggmaskX sa:
Att priserna på alla saker snart kommer ligga på 0.01 ea, då inga credits försvinner + de flesta som köper diamonds är donors, som kan repaira sina egna tools

Det är 1% skatt på de som har mer än 1k credits, samtidigt tas en utgift ut från de som lägger upp items på marknad.

Utveckla gärna, ser inget uttalat problem med systemet
 
Jag kan inte heller se något problem i systemet som är nu. Priser kommer gå upp, priser kommer gå ner. That's it enligt mig.
 
Det är inga problem att gör 100c om dan eller mer på marknaden, och då med saker som kostar 0.1c st. Sedan om man vill få upp sina c snabbare så finns det sätt för det oxo.
Men hur man lyckas med detta håller jag för mej själv :mrgreen:

/sm6vit
 
Priserna är som i vilken marknadsekonomi som helst - priserna kommer hamna på den nivå som säljarna är villiga att införskaffa det på, baserat på vilken tid det tar. Då det finns många som har lite för mycket tid till övers på denna server, jag inkluderad så blir priserna låga.

Att detta skulle vara dåligt för nya spelare är ett argument som går åt båda håll. Jovisst, som nybörjare kan det vara svårt att bli en så effektiv "samlare" så det känns värt för individen. Samtidigt får man genom reklamklick 101 c om dagen, vilket räcker väldigt långt för samme nybörjare om man vill handla på marknaden. När jag började här sprang jag svältandes ut i skogen, började hacka med en stonepick i marken, ända tills jag insåg att jag mha de hundra kronorna jag fått kunde köpa både diamantverktyg och mat så det räckte för två dagars spelande framöver.

Så, för att sammanfatta, ser som övriga här inte att det finns ett problem. Priserna är låga, jovisst, men det är för att spelarna på servern kollektivt prispressat sig till den nivån, och att försöka sälja saker dyrare än sådant som redan erbjuds kommer inte fungera.

P.S. Att köpa upp allt och sälja till högre pris gör bara att man (iaf i mina ögon) ser ut som en person som försöker tjäna en extra hacka på andras arbete, och tvinga de som faktiskt vill köpa sakerna "på riktigt" att behöva betala ett onödigt högt pris. Det brukar jag kontra med att, precis som du upptäckt, lägga upp mer varor till mitt eget originalpris. Då tjänar jag en hacka genom att du eller någon annan köpt upp hela mitt lager, samtidigt som de som faktiskt vill ha varorna kan köpa dem genom mig till ett pris jag anser rimligt.
 
Tillbaka
Topp