granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
Hej,

Nuvarande ekonomi bangade totalt, min tanke med dailycredits var att lika mycket eller mer credits skulle försvinna ur systemet när folk köpte högre tomtgränser i xtraville eller nya block i marknaden.
Ingen köpte något. Förutom tomter! Eftersom inga credits gick ur systemet och det bara tillfördes credits.. inflation++

Därför föreslår jag ett nytt system.

En fast summa credits införs 1 gång i systemet.Istället för reset till 0 för alla så delas dessa credits ut med en %-sats av vad deras credits var värda i gamla systemet. Man ska inte känna att man tjänat ihop credits i onödan.
Eventuellt så dras en viss summa av creditsen i skatt för att få in lite credits i stadskassan direkt vid launch.

1. Stadsägare kommer få det hårdare. För att få stämpeln "stad" och därmed faktiskt kunna erbjuda skydd krävs det att en portal köps. Okänt pris än så länge. UTÖVER den startkostnaden kommer varje tomt beskattas med %, som går till staten. Alltså bara vid själva köpet, hyra eller liknande kommer inte beskattas. Gratis tomter kommer även dessa beskattas men då med ett minimumvärde på X. (dvs du som stadsägare går minus på att erbjuda gratis tomter)

2. En statlig shop (lite som /warp marknad) idag säljer 'speciella' blocks, pengarna går till stadskassan.

3. Spelare kan sätta upp egna shops och sälja/köpa. Dock kommer något eller bägge av dessa beskattas med en liten %sats.

4. Skydd ute i det vilda kan erbjudas, men till en creditskostnad, som tillfaller stadskassan. Befintliga städer kommer vi göra upp med angående skydd allt eftersom systemet testas.

Med detta tror jag vi kan få lite ruljans på ekonomin och få pengarna att byta ägare, oftare. Anledning att stadskassan ska få pengar är dels för jag vill erbjuda någon slags daily som delas ut ifrån stadskassan, och dels för att jag vill kunna ge lön till såna som hjälper till med utbyggnad och annat i huvudstaden Xtraville.


Självklart ska andra städer få existera osv, men Xtraville ska (lite påtvingad :twisted: ) vara huvudstaden där man som ny spelare börjar spela, och som erfaren spelare kommer till när man vill använda credits på ett eller annat sätt.


EDIT;
Punkt1 omarbetad

TLDR; Ny ekonomi. Ge åsikter/argument.
 
Yabu sa:
bigsteffe sa:
en statlig shop som köper mtrl? sådant som behövs för att bygga ut tex xtraville
Mycket bra idé! Detta skulle ge nya spelare en fair start.

Ja, det är en bra ide! Dock kommer isåfall antal material som tas emot begränsas mot hur mycket som finns i stadskassan, och kanske också per spelare.. Skulle kunna bli den "nya dailyn". Man kan tjäna lite stålars, och statens pengapung länsas inte totalt? :)
 
tex 2 stacks av ditt och en stack av datt= x credits/32chunks av dutt?

ang statskassan är det väll bara att öka statsskulden? så fungerar det ju i verkligheten?
 
Har en idé om auktion.

En spelare säljer sin vara till en "holder" som håller alla varor till en auktion.
Sen när en auktion utfärdas så vid en speciell tid så finns det spelare som buder och köper varor.

Nu lite mer ingående som jag skulle vilja ha det.
Spelare A säljer varan X , spelare A får betala en liten avgift för att vara med i auktionen.
Spelaren H(som i holder) måste hålla kolla på priserna på marknaden så han kan ge ett fair pris till spelare A.
När en auktion kommer vid en speciell tid, så samlas massa spelare för att buda.
Detta får ske via chatten, alla får varsin bokstav t.ex A och sen hur mkt han ska buda 1c, 5c, 10c, 50c, 100c.
Blir såhär i en situation A5 , han budar 5c eller A100 för 100c.

För att detta ska gå runt och funka med staten så ska en liten avgift som spelare A får ge 10% i avgift till förhållande priset på varan, så en vara för 100c en avgift på 10c , totalkostnad blir då 110c.

6c till staten och 4c till auktion företaget.

Sen ska givetvis spelare A kunna gå + med sin vara, så om den går för 300c får han tillbaka 110c(vilket är avgiften och urspunget)
Sen får spelare A 70% av vinsten 20 går till staten och 10 till auktions företaget.

så blir såhär:
Avgift: X+10%=kostnad
Vinst: Y-40%(60%över som går till spelare A)=vinst 30%->till staten 10%-> auktion företaget.

Blev nog lite rörigt, klockan är lite mycket och hoppas alla förstod min idé.
Hoppas min kalkulation blev rätt med.

// Fladdan
 
nu när banken är permanent stängd kan vi inte ha en auktion om den tomten då, pengarna går till staten.
Eftersom den är på ett så bra ställe precis vid portalen...
så tror jag att rätt många vill ha den.
 
det var inget svar till dig det var bara allmänt eftersom banken är permanent stängd...
men bra ide om auktionerna av dig! :D :D :D :D
 
Efter nattens hallucinogentrip + minecraft vill jag minnas en ekonomidiskussion i mumble framåt småtimmarna...

Så innan NI glömmer vad som sagts, skriv i denna tråd så kanske vi får lite mer fart på ingame-ekonomin. :D
 
myskoxe sa:
Efter nattens hallucinogentrip + minecraft vill jag minnas en ekonomidiskussion i mumble framåt småtimmarna...

Så innan NI glömmer vad som sagts, skriv i denna tråd så kanske vi får lite mer fart på ingame-ekonomin. :D

Bra!
Tror det var Devlas som la fram att nya spelare ska få ett ''startbidrag'' á 200c
Detta för att stimulera ekonominytterligare och få folk att handla i vårt kära köpcentra :)
Blir lite svårt för nya spelare att komma igång när statens köp-kistor är fulla.

Detta är dock som jag kommer ihåg det. Devlas får rätta mig om något blev fel :)
 
Allt material ska ha ett lägsta pris.

Sen ska man kunna sälja och köpa från en NPC men det priset ska vara 50-70% lägre än marknadspriset.
Så man kan få fart på p2p ekonomin
 
myskoxe sa:
Efter nattens hallucinogentrip + minecraft vill jag minnas en ekonomidiskussion i mumble framåt småtimmarna...

Så innan NI glömmer vad som sagts, skriv i denna tråd så kanske vi får lite mer fart på ingame-ekonomin. :D

håller med, vi behöver mer rullning på ekonomin! I för sig har vi precis börjat med den men en spark ner för backen vore bra! :D
 
Jag kan gå med på ett startbidrag! Men helst mot någon slags motprestation, annars skulle det bli mycket "frysta" tillgångar på folk som loggar in en gång och inte återkommer :twisted:
 
granis sa:
Jag kan gå med på ett startbidrag! Men helst mot någon slags motprestation, annars skulle det bli mycket "frysta" tillgångar på folk som loggar in en gång och inte återkommer :twisted:
Reset av spelarens konto om den är inaktiv mer än en viss tid.(2-3v eller liknande) Skulle kanske funka :D

EDIT: Med reset menar jag -200c(startbidraget) inte total reset.
 
Fladdan sa:
Allt material ska ha ett lägsta pris.

Sen ska man kunna sälja och köpa från en NPC men det priset ska vara 50-70% lägre än marknadspriset.
Så man kan få fart på p2p ekonomin

vadå lägre priser? säljer för konkurspriser redan, och det borde få andra att sänka sina priser men inte... :?
 
Kvisten sa:
Fladdan sa:
Allt material ska ha ett lägsta pris.

Sen ska man kunna sälja och köpa från en NPC men det priset ska vara 50-70% lägre än marknadspriset.
Så man kan få fart på p2p ekonomin

vadå lägre priser? säljer för konkurspriser redan, och det borde få andra att sänka sina priser men inte... :?

Ett lägre pris hos NPC främjar p2p marknaden.
P2p marknaden funkar inte alls förtillfället.
En diamant kan inte och ska inte kosta 10c.
Det är det mesta värda materialet i spelet.
Minst 50c ea.
Men Ni verkar inte inse att materialet ska vara värt ngt.
 
Fladdan sa:
Kvisten sa:
Fladdan sa:
Allt material ska ha ett lägsta pris.

Sen ska man kunna sälja och köpa från en NPC men det priset ska vara 50-70% lägre än marknadspriset.
Så man kan få fart på p2p ekonomin

vadå lägre priser? säljer för konkurspriser redan, och det borde få andra att sänka sina priser men inte... :?

Ett lägre pris hos NPC främjar p2p marknaden.
P2p marknaden funkar inte alls förtillfället.
En diamant kan inte och ska inte kosta 10c.
Det är det mesta värda materialet i spelet.
Minst 50c ea.
Men Ni verkar inte inse att materialet ska vara värt ngt.

Jo, men ett läggre pris hos npc lär ju inte få ett p2p pris att öka utan tvärtom!
Skulle staten köpa diamanter för 30c så skulle diamantvärdet stiga.
Största problemet ligger nog inte i att priserna är låga, det är snarare för få som handlar. Vi skulle behöva ha en större summa i rullning. Eftersom att ingen köper så sänker man priserna för att folk ska köpa.
De flesta har dåligt eller inga pengar så de sitter och hamstrar på varenda cred.
 
har du vart med om något spel som har högre priser på saker än vad NPC:en har?

Jag har inte det iaf.
Ett väldigt lågt pris hos en NPC och en minivärde på material kommer p2p marknaden att gå bättre, då vill inte folk sälja till staten utan väljer p2p som man tjänar mer på
 
Fladdan sa:
har du vart med om något spel som har högre priser på saker än vad NPC:en har?

Jag har inte det iaf.
Ett väldigt lågt pris hos en NPC och en minivärde på material kommer p2p marknaden att gå bättre, då vill inte folk sälja till staten utan väljer p2p som man tjänar mer på

Jag lägger ner denna diskussionen, jag tror du missuppfattar vad jag menar :)
 
Tillbaka
Topp