granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
qcUxR.png


Från och med idag så har vi en ny regel som är till för att lindra lagget som de flesta märker av i tid och otid. Lagget kommer från enorma mängder entities/djur.

För att mildra effekten av många djur så är djur nu förbjudna från tätområden (som städer) och måste alltså ligga enskilt ute på kartan (t.ex. på ditt privatskydd).

Det är också förbjudet och direkt olämpligt att ha flera hundra djur/kaktusar/vete i sin farm, även om den ligger ute på vischan.
Ett tiotal per sort bör räcka, blir det för många per ställe så kan man skaffa ett till privatskydd och dela upp djuren däremellan!

Läs reglerna här!
 
Attans, blev precis klar med min fårfarm igår :( Bye bye Dolly.
Men självklart förstår jag regeln. Tyvärr så blir det mkt svårare för mig som enbart håller mig till min tomt i staden att få tag på större mängder ull.
 
Det här kommer ju påverka stora byggen väldigt negativt.
Som exempel; Jag och några vänner håller just på med ett stort bygge som ska byggas av ull till största del, och om man lär begränsa sig till ~10 får av varje färg så kommer bygget att ta flera månader/år. Med andra ord, det blir praktiskt omöjligt. Vi har ägnat väldigt mycket tid åt förberedande arbete för bygget och det vore tråkigt att behöva skrota det nu.
Jag kan tänka mig att fler har eller kommer att ha samma problem.

Nu är inte det här någon kritik mot regelbeslutet, då jag förstår mycket väl orsaken och skulle ha tagit samma beslut själv om jag var i det läget.
Utan det är mer en fundering om det finns utrymme för diskussion om alternativa metoder att skaffa större mängder ull till just stora byggen?

Nåt alternativ kan ju vara
- Gemensam fårfarm
- Någon typ av in-game trading, direkt mot servern. Byt in föremål X, få ull av färg Y.

Finns säkert fler förslag som kan fyllas på av andra kreativa själar, om detta nu är öppet för diskussion :)
 
Brasse83 sa:
Det här kommer ju påverka stora byggen väldigt negativt.
Som exempel; Jag och några vänner håller just på med ett stort bygge som ska byggas av ull till största del, och om man lär begränsa sig till ~10 får av varje färg så kommer bygget att ta flera månader/år. Med andra ord, det blir praktiskt omöjligt. Vi har ägnat väldigt mycket tid åt förberedande arbete för bygget och det vore tråkigt att behöva skrota det nu.
Jag kan tänka mig att fler har eller kommer att ha samma problem.

Nu är inte det här någon kritik mot regelbeslutet, då jag förstår mycket väl orsaken och skulle ha tagit samma beslut själv om jag var i det läget.
Utan det är mer en fundering om det finns utrymme för diskussion om alternativa metoder att skaffa större mängder ull till just stora byggen?

Nåt alternativ kan ju vara
- Gemensam fårfarm
- Någon typ av in-game trading, direkt mot servern. Byt in föremål X, få ull av färg Y.

Finns säkert fler förslag som kan fyllas på av andra kreativa själar, om detta nu är öppet för diskussion :)
Marknaden finns ju alltid. :)
 
getninjaN sa:
Marknaden finns ju alltid. :)

Jo självklart, men om man inte får ha mer än ~10 får så kommer det aldrig att finnas stora mängder ull att tillgå, ens på marknaden(ingen annan får ju ha mer än 10 får heller).

Visst, marknaden hjälper, men det blir fortfarande så lite ull att tillgå så att stora ullbaserade byggen kommer ju vara praktiskt omöjliga.
 
Brasse83 sa:
Jo självklart, men om man inte får ha mer än ~10 får så kommer det aldrig att finnas stora mängder ull att tillgå, ens på marknaden(ingen annan får ju ha mer än 10 får heller).

Visst, marknaden hjälper, men det blir fortfarande så lite ull att tillgå så att stora ullbaserade byggen kommer ju vara praktiskt omöjliga.

Väntar man på något gott väntar man aldrig för länge..
 
jag som då behöver tiotusentals ull av olika färger kommer ju få spendera hela mitt liv med att farma får. sen har ju får av vissa färger mördats och andra bara tunnats ut, det betyder att jag måste bygga om mina farmer och köpa nya fårägg om jag inte vill spendera timmar med att hacka mig igenom diverse andra farmer.

jag inser att det måste spelet i sig måste främjas men detta synes mig lite extremt jag kunde väl iaf fått behålla ett par får av varje färg?
 
10. Inga djur-/vete-/kaktus-/automatiska farmar FÖRUTOM på avskiljt/enskilt område. Och då endast i ett förnufigt antal (vid lagg orsakat från farm så kommer admin rensa!)
Skulle vilja ha mer klarhet och be om en diskussion angående djur och mer specifikt får.

Är problemet total lag på servern, lag i områden eller både-och? Till vilken grad påverkar de djurfarmer som ligger utspridda ute i ingenmansland lagget på servern?

Jag har "flera hundratals" får totalt. Inom mina områden ser jag att ni nästan totalt eliminerat får i vissa områden men inte i andra. Vad är rationalitet bakom detta? Är det antal får per chunk ni går efter?

Som jag uppfattar det är förnuftiga antalet satt till 10 får av varje färg, och vill man ha mer får kan man köpa fler privatskydd. Vi har 4 privatskydd hos oss, ger det oss möjlighet att skaffa 40 får av samma färg?

Vad anser ni om att man sprider ut sina får, minskar det lagget? Tillåts man ha fler djur vid god spridning? Skulle det finnas möjlighet att betala c för undantag?

Till sist en fråga om mob farms som vissa har. Jag har tidigare byggt mob farms på andra servrar och de laggar enligt min erfarenhet betydligt mer än manuella fårfarmer. Inför framtida byggen på servern undrar jag därför: Vilka begränsningar sätter ni på mobfarms?
 
En viktig fråga angående detta: Är det 10 får totalt som gäller, eller 10 får av varje färg? 16 färger ger 160 får vilket ger en acceptabel möjlighet att farma, men om det är 10 får totalt, oberoende av färg så vill nog även jag lägga in ett ord för motståndsrörelsen.

Jag har ett bygga i Terranova (tillsammans med Dretchen) som kommer behöva ~30k ljusgrå ull, ~25k gul ull, ~5k ljusblå ull och ~1k av alla andra ull färger. Om ni vill att vi ska farma ihop det på ynka 10 får (Dretch har inget privatskydd) så får ni nog stå ut med ett ofärdigt bygge T_T

Jag vet att marknaden finns, men jag har ärligt talat ingen lust att lägga ner creds på nått så i vanliga fall lättåtkomligt som ylle.
Utöver denna kommentar har jag även lite annat relaterat att inlägga.

Om vi tittar på alla passiva mobs (rörliga entiteter) som går att farma, och beräknar 10 av varje sort, så har vi 80 entiteter allt-som-allt (villager, cow, mooshroom, cat, dog, chicken, pig, sheep och squid, missade jag nån?).

Utöver mobs så har vi farmable blocks (eller entiteter som behöver block) som också borde innefattas i detta vilket ger oss ytterligare 80 block/entiteter (tree/planks/leaf/charcoal, reed, cactus, cobble/smooth, pumkin, melon, cacao, wheat, missade jag nån?)

Totalt har vi alltså 160 'platser' att farma med (om jag har fattat rätt angående detta). Om jag väljer att inte odla reeds, cactus, wheat och cows, skulle det ge mig 40 extra platser till nått annat eller skulle jag förlora dessa '40 platser' då?

Notera att jag inte har beräknat in mob farms av fientliga mobs i detta. Det skulle ge oss ytterligare 70 platser/entiteter till. Tack för tiden och ursäkta det långa inlägget.
 
Jaha, var det därför något slaktade mina djur sedan igår?
Jag hade 1 får, 1 gris, 1 ko och 5 höns.
Jag är relativt ny på servern och har redan råkat ut för någon som dödat mina djur, eller rövat bort dem.

Om man max får ha 10 djur så är det en väldigt klen server.


/FB7
 
ForceBuilder7 sa:
Jaha, var det därför något slaktade mina djur sedan igår?
Jag hade 1 får, 1 gris, 1 ko och 5 höns.
Jag är relativt ny på servern och har redan råkat ut för någon som dödat mina djur, eller rövat bort dem.

Om man max får ha 10 djur så är det en väldigt klen server.
/FB7

Om dina djur fanns i Xtraville så är det tyvärr därför, alla djur där fick möta yxan eftersom det är extremt orealistiskt att vi skulle rensa ut alla manuellt.

Det här är ett work in progress där vi försöker minska lagget - som till störst till kommer från att vi har 10000 djur per värld laddade.
 
Angående tiotal per sort så var det min riktlinje på lämpligt, i regeln står det ingen begränsning just för att "sålänge det inte laggar, så är det okej".

Ni kan alltså ha kvar era superstora farmar OM dom ligger LÅNGT ifrån att någon "råkar" gå dit. Det handlar inte om klientlagg (även om man ibland får tänka på stackare med äldre datorer) utan att servern blir ledsen när den måste köra ai för extremt många djur.
 
Som någon föreslog så känns det lite halv-intressant med en "djurvärld" där alla får ta del av farmen, det är ju ändå den som orkar springa runt och klippa som får ullen - dvs. borde inte vara någon speciell fördel eller nackdel för någon.
Förutom servern, stor fördel :cool:

Brainstorma gärna vidare, kom med förslag, ingenting är spikat i sten utan det som hände igår och den nya regeln är att jag sätter prestanda först, sen funktion.
 
Jag tycker iden med en djurvärld är riktigt lockande. Ifall den kommer igång, skulle det vara en stor djurfarm där alla djur/entiteter finns i typ verklighetstrogna hagar, eller skulle vi spelare kunna bygga automatiska farmar? Skulle vi dessutom kunna ha entitet farmer där, som kaktus, vete och liknande?

Där borde ju i så fall samma regler som i städernas farmer gälla: Dödar du ett djur (gris för kött, t.ex) så måste du mata ut ett nytt djur (genom att para grisarna med vete från vete-farmen, kanske?). Skördar du vete så måste du plantera nya frön, osv.
 
Jag hade runt 11-12 villagers i mitt hus, dem försvann också :(

Jag har en liten idé om att det borde finnas villagers i t.ex. spawn (en av varje "sort") så att man kan trade:a saker. Jag vet att det finns NPC villages men dem är långt bort i världen och det kan vara svårt att ta sig dit. Bara en liten idé som jag hade...
 
wasd24 sa:
Jag har en liten idé om att det borde finnas villagers i t.ex. spawn (en av varje "sort") så att man kan trade:a saker.

Iden är god, i mitt tycke, men ganska orealistisk. Vad för trade goods som en villager har är väl mer eller mindre random? Det skulle behövas ganska många villagers för att ha tillgång till alla trade options.

Personligen skulle jag nästan vilja ta bort villagers helt och hållet. Trade funktionen tar lixom bort nästan all form av mining. Farma reeds för att göra papper så kan du byta till dig smaragder av villagers, och med dessa smaragder kan du sedan byta till dig nästan vad som helt av andra villagers.
 
Eiliya sa:
wasd24 sa:
Jag har en liten idé om att det borde finnas villagers i t.ex. spawn (en av varje "sort") så att man kan trade:a saker.

Iden är god, i mitt tycke, men ganska orealistisk. Vad för trade goods som en villager har är väl mer eller mindre random? Det skulle behövas ganska många villagers för att ha tillgång till alla trade options.

Personligen skulle jag nästan vilja ta bort villagers helt och hållet. Trade funktionen tar lixom bort nästan all form av mining. Farma reeds för att göra papper så kan du byta till dig smaragder av villagers, och med dessa smaragder kan du sedan byta till dig nästan vad som helt av andra villagers.
Det är väl samma sak som att köpa saker i marknaden, men till betydligt högre priser?
 
Zinga sa:
Eiliya sa:
wasd24 sa:
Jag har en liten idé om att det borde finnas villagers i t.ex. spawn (en av varje "sort") så att man kan trade:a saker.

Iden är god, i mitt tycke, men ganska orealistisk. Vad för trade goods som en villager har är väl mer eller mindre random? Det skulle behövas ganska många villagers för att ha tillgång till alla trade options.

Personligen skulle jag nästan vilja ta bort villagers helt och hållet. Trade funktionen tar lixom bort nästan all form av mining. Farma reeds för att göra papper så kan du byta till dig smaragder av villagers, och med dessa smaragder kan du sedan byta till dig nästan vad som helt av andra villagers.
Det är väl samma sak som att köpa saker i marknaden, men till betydligt högre priser?

Jag kan hålla med om att vissa saker är dyrare via trade men det finns saker som är riktigt prisvärda också ;)
 
gäller det villagers också? vi bygger ju en hel stad åt våra... och den utrensing jag var med om... skeddet det manuellt? för var det manuellt så var det jäkligt osnyggt gjort. varför utrota vissa färger helt? på så olika nivåer i mina farmer? det hade väl varit bättre att be mig göra det då eller iaf ta några av varje färg nu måste jag spendera timmar med att fiska plantera om fåren och farma färgämnen och göda upp nya får så jag kan farma dom. det är ju en process på flera dagar som jag kunnat lösa på 2 minuter så jag inte går så himla mycket back.
 
ursäkta dubbelposten.

men en värld som är en enda megafarm där man bara kan hämta det man behöver tycker jag är en ursinningt bra ide isf. jag behöver som sagt tiotusentals ull av flera olika färger och det kommer helt enkelt inte vara funktionibelt om jag ska ha en handfull får i varje färg.
 
Tillbaka
Topp