Alltså .. kunde man fått sluta jobba innan ni tog bort alla får ? jag menar jag har lagt ner en hel del tid slita och möda med att få ihop min får farm.. Så man iaf kunde fått fiskat upp dom så man fick lite rättvisa. Men nej tack då kan jag ju riva min ull farm igen då.. det va dom 24-36 timmarna man la på det med all vete och föda upp med mer...
 
tycker regeln är lite luddig, har fått lite svar in game men känns ändå konstigt.

Fick till svar att det var ett 10-20 tal per djur sort, alltså 15 kor, 15 grisar 15 får, men fick även till svar att jag inte endast kan lägga ihop djuren och istället bara ha får, varför inte det egentligen?

tycker regeln är rätt bra i sig men som sagt luddig jag hänger inte riktigt med liksom kan vara jag som är lita trög men ändå :)

men man kanske kunde ha något ställe som man fick hyra ett visst antal dagar för ett visst antal c där man får ha ett antal får under dessa dagar eller något :)

när jag väl behöver ull så kommer de självklart en regel om detta haha ;) min vanliga tur ;P
 
Shiibby87 sa:
tycker regeln är lite luddig
Det är rätt luddigt, för vi måste testa oss fram till vad som blir bra. Istället för att bara blockera alla djur som finns, så hänvisar vi farmar till enskilda områden.

Om vi skaffar monsterdator till servern, eller om MC börjar tråda lite mer, eller om MC blir bättre på att hantera tiotusentals djur - så kommer vi utvärdera regeln.
Jag noterar löpande era åsikter och serverns prestanda.

Ang. utrensningen så var den inte riktigt planerad, jag ämnade att ta bort alla djur runt mig (xtraville) men tanklös som man är blev det från alla laddade chunks. :oops:

Devlas & andra som tappat en hel del djur, skriv ett PM till mig med vad ni tappade och vilka koordinater det gäller (sistnämnda för att kunna verifiera antalet) så får vi hitta på en ersättning.
 
Får köra lite på magkänslan just nu egentligen, vill ju ha några får då jag just nu behöver lite ull dock kommer det inte komma upp i 45803450 st utan kanske 50 st i så fall om det skulle vara okej?
det är lite svårt att avgöra ju dock hade jag runt det innan om inte mer och var inget lag då så.


med borttagningen av djuren är det sådant som händer, men förstår om dom som hade väldigt många vill ha någon form av ersättning så klart själv klarar jag mig nog :)
 
Shiibby87 sa:
Får köra lite på magkänslan just nu egentligen, vill ju ha några får då jag just nu behöver lite ull dock kommer det inte komma upp i 45803450 st utan kanske 50 st i så fall om det skulle vara okej?
det är lite svårt att avgöra ju dock hade jag runt det innan om inte mer och var inget lag då så.


med borttagningen av djuren är det sådant som händer, men förstår om dom som hade väldigt många vill ha någon form av ersättning så klart själv klarar jag mig nog :)

Om du, enligt regeln, har din farm långt utanför städer så får du ha så många djur du behöver!
 
Då Dretchen är den som har sin /teleport (/vip tror jag) vid vårt bygge måste jag vänta på att han kommer in för att kunna verifiera hus många (om några) får som gick förlorade för oss. Då vi befinner oss mitt ute på vischan i terranova så bör antalet inte påverka oss (så länge vi håller oss till det sunda förnuftet).
 
jag har ingen aning om hur många djur jag hade. jag vet bara att alla får i dom färger jag verkligen behövde är borta men inte i dom andra, där har det bara tunnats ut. jag kan utan problem acceptera en mindre mängd får men jag har min farm längst ut i kanten på kartan.

x 14462, z 1860 är ungefär där min farm låg
 
jag har inte blivigt av med några får alls på mitt privatskydd, däremot gick en hel del grisar och kor förlorade, men det är ingenting jag lider av... jag tycker detta är en bra regel men det skulle vara bra med en "motpol"...
i form av antingen utsatta farmar i världen eller en enda värld som är gjord för farming.
+-0
 
Innan jag tog en paus från minecraft höll jag på med en gigantisk vetefarm nära mitt privatskydd, långt ute i ödemarken. Hade tänkt att den skulle bli ca 100*100 block stor och i flera våningar. Måste den rivas nu eller kan jag fortsätta eftersom det är mitt ute i ödemarken?
 
Michaelo90 sa:
Innan jag tog en paus från minecraft höll jag på med en gigantisk vetefarm nära mitt privatskydd, långt ute i ödemarken. Hade tänkt att den skulle bli ca 100*100 block stor och i flera våningar. Måste den rivas nu eller kan jag fortsätta eftersom det är mitt ute i ödemarken?
Kunde inte redigera så citerar istället. Om det som begränsar är antal droppade items skulle jag kunna fixa skördningen så man tar en rad/våning/whatever i taget.
 
Michaelo90 sa:
Michaelo90 sa:
Innan jag tog en paus från minecraft höll jag på med en gigantisk vetefarm nära mitt privatskydd, långt ute i ödemarken. Hade tänkt att den skulle bli ca 100*100 block stor och i flera våningar. Måste den rivas nu eller kan jag fortsätta eftersom det är mitt ute i ödemarken?

Kunde inte redigera så citerar istället. Om det som begränsar är antal droppade items skulle jag kunna fixa skördningen så man tar en rad/våning/whatever i taget.

För åtminstone din egna klient tror jag det är bäst. På en annan server gjorde jag en wheat farm med vatten-portar som skördade automatiskt, den gav runt 4000 wheats och det laggade så fruktansvärt att det gick knappt att röra sig när man tryckte på redstone-switchen och vattnet började skörda. Av någon anledning skapar oupplockade items skapar sjukt mkt lag...
 
Letarn sa:
Michaelo90 sa:
Michaelo90 sa:
Innan jag tog en paus från minecraft höll jag på med en gigantisk vetefarm nära mitt privatskydd, långt ute i ödemarken. Hade tänkt att den skulle bli ca 100*100 block stor och i flera våningar. Måste den rivas nu eller kan jag fortsätta eftersom det är mitt ute i ödemarken?

Kunde inte redigera så citerar istället. Om det som begränsar är antal droppade items skulle jag kunna fixa skördningen så man tar en rad/våning/whatever i taget.

För åtminstone din egna klient tror jag det är bäst. På en annan server gjorde jag en wheat farm med vatten-portar som skördade automatiskt, den gav runt 4000 wheats och det laggade så fruktansvärt att det gick knappt att röra sig när man tryckte på redstone-switchen och vattnet började skörda. Av någon anledning skapar oupplockade items skapar sjukt mkt lag...
Varje entity är en eget objekt med information om position, hastighet, timer och givetvis vad det är.
Och saker autostackar inte heller (vilket kunde varit bra då det bara blir ett objekt per stack).
man gödslar alltså med objekt som måste processas och hållas i minnet.
 
Jag tror faktiskt att en värld avsedd för ljust fårfarmar skulle vara den ultimata lösningen. Där varje farm ligger så pass långt ifrån närmaste att dessa inte laddar när man besöker en specifik farm. Tänker mig en warp till världen och där man sedan får warpa vidare till färgen man vill klippa.
 
R0884 sa:
Jag tror faktiskt att en värld avsedd för ljust fårfarmar skulle vara den ultimata lösningen. Där varje farm ligger så pass långt ifrån närmaste att dessa inte laddar när man besöker en specifik farm. Tänker mig en warp till världen och där man sedan får warpa vidare till färgen man vill klippa.


synnerligen spännande och smart ide tycker jag.
 
En annan idé skulle ju kunna vara att öka antalet wool/kött/fjädrar etc. som droppar. Så behöver man ju inte så många av varje djur eller växt, men ändå få ut så mycket material man behöver. Om man dessutom har farmar tillsammans med andra spelare så blir det ju kanske inte så mycket problem med lagg.

Handlar ju bara om att få en bra balans där, så det inte blir för lätt att få ihop material.

Finns ju nämligen servermods som gör att man kan ändra drops och sånt. Admins kanske inte vill ha fler mods att hantera vid uppdateringar? =)

Bara en tanke
/Popniten
 
SoreBeard sa:
Letarn sa:
För åtminstone din egna klient tror jag det är bäst. På en annan server gjorde jag en wheat farm med vatten-portar som skördade automatiskt, den gav runt 4000 wheats och det laggade så fruktansvärt att det gick knappt att röra sig när man tryckte på redstone-switchen och vattnet började skörda. Av någon anledning skapar oupplockade items skapar sjukt mkt lag...
Varje entity är en eget objekt med information om position, hastighet, timer och givetvis vad det är.
Och saker autostackar inte heller (vilket kunde varit bra då det bara blir ett objekt per stack).
man gödslar alltså med objekt som måste processas och hållas i minnet.
Jo, nu i 1.3 så stackas droppade items så att lagget minskar väldigt mycket, märker det tydligt vid min källarvetefarm :)


Men vad säger granis, är farmen ok eller ska jag riva?
 
Jo, nu i 1.3 så stackas droppade items så att lagget minskar väldigt mycket, märker det tydligt vid min källarvetefarm :)


Men vad säger granis, är farmen ok eller ska jag riva?[/quote]

Stackas inte objekten först när de står stilla, eller stakas de även i rörelse?
 
Är måttligt besviken på vad som har hänt senaste dagarna Granis.

Du tog dig friheten att utan förvarning slakta får vänster och höger för alla.
Hade kunnat acceptera en havlering av vad man nu hade, även om min fårfarm knappast var speciellt stor, och har haft den i över ett år nu, bara jag hade möjligheten att fånga in dom innan den nya regeln började gälla officiellt.

Men nu slaktade du mina får, bara så där, på mitt privatskydd, som knappast har några aktiva användare i närheten, och ligger åt helskotta ute i vyshan, raderat åtskilliga timmar som jag spenderat för att föda upp dom, innan petdetektive fanns.

Vad tänkte du på? :?:
 
ZENdog, är det ullared du menar, för den ser orörd ut. Eller har du någon mer fårfarm?

/sm6vit
 
Sm6vit.
Det spelar ingen roll längre, har redan pratat personligt med granis, och han har förklarat hur det ligger till, hänvisar även till hans tråd angående DJURSLAKTEN. Folk kommer troligtvis att få hjälp med detta.

Men för att poängtera och belysa det verkliga problemet med lagg på servern så har det att göra med alla dessa monster farmer i massiv skala som folk har byggt.
Ett bra exempel är att för nån vecka sen, så var det ca 5 spelare online, och det fanns över 8000 entities aktiva på servern....

Det finns inga fårfarmar i hela Xtralarge server som kan täcka det antalet aktiva får, och visst, Entities är alla möjliga varelser, men antalet entities är en aktiv siffra som visar monster/djur aktiva inom spawnradien av spelaren/spelarna.
I mitt exempel skulle det vara helt omöjligt att jag själv skulle ha 1600 får i min närhet.

Däremot, så finns den möjligheten om jag har byggt en massiv monster spawner, och står afk i 30 min.

Där är det verkliga problemet.
Jag tycker då, förslagsvis att; antingen så förminskar man sin mobfarm med rent och gott samvete, eller lägg AFK timeout till 10 min.

Att stå 30 min afk, genererar ett stort antal monster, per person!
Sen har man kanske inte ens hunnit tillbaka, eller missat minut 30 för att slakta alla dessa monster, och så börjar man om.
Så laggfest efter laggfest, efter laggfest.

Efter eget samvete, att lägga sina mobfarmar separat från områden där man spenderar mest tid, som tex i sitt nästa stora Byggprojekt, eller sin vete farm osv.

Har sett ett antal exempel, där folk har sina mobfarmar i närheten av sitt aktiva område. Så står dom där och bygger å gör allt annat förutom att farma mobfarmen, men det genereras mobs ändå, och i stor skala.

Har själv över 20 köpta teleports, just för detta ändamål. Sprida ut mina farmar som genererar entities så mycket som möljligt för att förhindra detta. I mitt fall har jag bara en fårfarm i mindre skala, och en spindelfarm som ytterst sällan är igång aktivt. Men dom ligger oavsett på varsin del av kartan, just för att inte generera onödigt mycket entities i min närhet när jag håller på med annat.

Personligen tycker jag detta är sunt förnuft, då jag för ett par år sedan planerade det så för mina 2 farmar, men sen är vi alla olika, och tänker eller planerar saker på olika sätt.

Tycker mitt förslag är värt att tänka på.
 
Tillbaka
Topp