Nybörjarguide till Xtralarge

Diskussion i 'Information & Regler' startad av granis, 26 mars 2011.

1. granis

granis Administratör Xtralarge Crew Guldmedlem

Välkommen till xtralarge!

När du ansluter till xtralarge hamnar du i spawnhuset i xtraville, vilken är huvudstaden.
    Har du ingen tomt så kan du inte bygga i xtraville, så det första du måste göra är att hitta en tomt som du vill bygga ditt hus på eller helt enkelt bara springa ut i det fria och bygga något på ett bra avstånd från övriga byggnader.

För att få en tomt i xtraville är det lättast att helt enkelt springa runt i staden och hitta en gräsplätt där det finns en skylt med texten ”*LEDIG*” på. Under din resa kommer du se många olika typer av hus, stora som små, byggda i trä, sten, snö, bomull och allt annat du kan tänka dig, så att titta runt och få inspiration är aldrig fel.
    När du hittat den tomt som tilltalar dig så är det dags att kontakta en administratör som låser upp tomten åt dig. Skriv /list och leta efter en admin, de har rött nick.

Skulle du inte hitta någon admin så är är det oftast bara att skriva admin i chatten. Vi håller oftast koll på den även om ingen är inloggad.

Vid det här laget borde du ha en tomt, eller ha hittat en plats, och ditt husbygge är igång på riktigt, kul!

När du är klar med ditt hus, vad gör du då? Jadu, på xtralarge finns det massor att göra. Du kan välja att springa ut i skogen och hacka träd eller hitta en gruva att leta diamanter, guld och järn i. Du kan också kolla om det är någon som har ett storslaget projekt som dom behöver hjälp med.

Det är så här att xtralarge använder något som heter ”credits”. Credits är kort och gott dina pengar på servern. För att få credits så logga in på forumet. Där hittar du en kategori som heter "Tjäna 100 credits per dag". Där finns två reklambanners, klicka på dessa och ditt konto laddas med 50 credits vardera, totalt 100 credits. För att se ditt saldo skriver du /money.

Du kan använda dessa för att köpa en tomt i en annan stad eller för att köpa material t.ex.. Ett annat bra sätt att tjäna lite credits på är att hjälpa till med något projekt. Projekt finns utspridda överallt i xtralarge-världen och det kan vara allt från att expandera tomter i en stad till att bygga Empire State Building.

Fråga i chatten och se om någon behöver hjälp, ju fler som jobbar ju roligare blir det!
    På xtralarge handlar det om att ha kul med andra spelare runt om i sverige och något som inte är kul är när någon griefar. Att griefa handlar om att man förstör någons byggnad, bygger för nära något annat projekt eller stjäl material från någon kista som inte finns inom ett skyddat område.

Det är nolltolerans på griefing och om det händer blir den spelaren som är skyldig bannlyst från servern innan dag blivit natt, så tänk på att bara för att en kista står på oskyddat område så är det inte ok att ta saker ur den eller bara för att ett hus står på oskyddat område så betyder inte det att du får riva det och ta materialet det är byggt av.
    Sunt förnuft och respekt för andras skapelser gäller.

Chatten är också viktig att använda på rätt sätt. Du får inte hjälp snabbare genom att skriva 55 utropstecken, eller frågetecken, efter din fråga eller att skriva med STORA bokstäver. Får du inte svar så är det enklare att ställa frågan på ett lugnt sätt igen.

Frågor och Svar
    F = Fråga
    S = Svar

F: Varför kan jag inte bygga?
    S: Kan du inte bygga är du på ett skyddat område. Det kan handla om att du är innanför en stadsgräns eller att du är innanför en skyddad tomt. Fråga en administratör om du kan få en tomt i xtraville!

F: Vad använder ni för valuta på servern?
    S: Servern använder ”credits” som valuta på servern. Dessa kommer från ett serverplugin som heter ”iConomy” och credits kan användas till att köpa saker från andra spelare, t.ex. guld eller en tomt i en stad.

F: Hur får man credits?
    S: Som det står i texten ovanför så kan klicka på reklambannern i forumet eller hjälpa till i byggprojekt.

F: Vad finns det för städer på servern?
    S: Det finns några stycken städer. För att lista dessa, skriv /warp

F: Varför svarar ingen då jag skriver?
    S: En orsak kan vara att spelare helt enkelt är för upptagna med alla de olika projekten som pågår. Upprepa det du sa på ett lugnt och sansat sätt så ska du se att någon svarar men spamma inte chatten då detta oftast resulterar i att människor ignorerar dig.

F: Hur kommer jag snabbast ut ur en stad?
    S: Svaret är väldigt enkelt. Fråga i chatten om någon är ute och ränner eller så springer du helt enkelt själv ut ur staden. Kolla på map/ för att se var du befinner dig.
    Tänk på att springa långt utanför en stad, dvs flera minuter och hundratals block, innan du börjar bygga, gräva eller hugga ner träd.

F: Hur tar jag mig till olika städer?
    S: Städer har en egen warp. För att warpa till en stad så använder du kommandot ”/warp” och efter det namnet på staden. T.ex. ”/warp svartlien” (utan citationstecken).

F: Vad finns det mer för kommandon jag kan använda?
    S: En av våra spelare har skrivit en guide för de olika kommandon som finns och den hittas här: viewtopic.php?f=10&t=465

Denna text är skriven getninjaN. Tacka honom med /money pay getninjaN 1 :cool:

Last edited by a moderator: 4 februari 2016
  2. NapalmPawn

NapalmPawn Medlem

Jag hade tänkt att så småningom kanske filma på servern och tänkte också då bara kolla för säkerhets skull om det är ok?

3. granis

granis Administratör Xtralarge Crew Guldmedlem

Absolut, länka gärna till filmen/filmerna i forumet :cool:

4. kevmuh

kevmuh Medlem

Jag tycker det är jättebra skrivet och förstår allt! hoppas alla andra nybörjare också tar sig tid att läsa igenom! :p