Ny patch, ny stad?

  • 1) Inga ändringar, fortsätt med Xtraville 1.0

    Röster: 1 4,8%
  • 2) Fixa en ny /warp vid "nytt område", ev. nån gata som folk kan bygga vid

    Röster: 7 33,3%
  • 3) Ny stad! Xtraville 2.0, here we go!

    Röster: 4 19,0%
  • 4) Nystartad karta! XtraLARGE 2.0, finfint!

    Röster: 9 42,9%

  • Totala väljare
    21

Strawlies

Medlem
Hej alla glada.

Det diskuterades lite smått idag om huruvida vi i samband med den nya patchen skulle grunda en ny stad på en helt annan del av kartan. Den nya patchen introducerar nämligen bland annat Biomes, alltså biosfärer (olika terrängtyper beroende på områden, tundra, öken, regnskog, barrskog osv.), och dessa biomes kommer ej att finnas på redan existerande terräng. Dock finns den nya terrängen på nygenererad bana, vilket exempelvis är fallet vid nystart av en server, eller vid utforskning av icke utforskad terräng.

För att få ta del av denna nya feature skulle vi alltså behöva antingen bygga en ny stad långtifrån den nuvarande Xtraville, eller kanske till och med starta upp en nystart av servern. Notera att Granis sagt att omstart av servern kommer troligen inte ske (såvida inte stödet för en sådan vore enorm) då han bland annat lovat att vad som byggs här ska finnas kvar. Finns dock ytterligare fördelar, som möjlighet att låsa underjorden under staden (vet inte om det är ett problem nu) och att om adminprogramvaran förbättras kanske man kan ha mycket bättre koll på att ingen "dupar" items (annars skulle hus i Xtraville kunna vara fuskbyggen, och det gillar vi väl inte?).

Så, diskutera: Ska vi anlägga en ny stad långtifrån Xtraville? Hur ska det isånafall gå till? Ska alla "tvångsförflyttas" till nya staden, och den gamla bara vara ett dött museum? Eller ska det vara frivilligt att skaffa en tomt i den nya staden, så får den växa fram så sakteliga? Ska vi vänta och se?

(Behöver nån med adminrättigheter för att fixa poll tror jag, men ändå).

POLL förklaringar:
1) Älskar Xtraville som det är, vi ska inte ändra nånting. Vill någon se barrskog får de banne mig ta och utforska själv, men ingen ny stad ska byggas just nu!
2) Vi borde fixa en ny gemensam spawnposition och kanske lägga nån gata där för folk som vill bygga långt bort. Sen får vi se. Kanske klokast att avvakta innan man gör nåt sånt? Tiden får utröna.
3) Ny stad?! Var skriver jag upp mig! Det vore awesome, kul med nya terrängen också. Det lär bli jättefint, tycker att alla borde flytta dit! Xtraville 2.0, wohooo!
4) Om alternativet vore att Xtraville blev en spökstad/museum är det lika bra att rensa servern. Då får man en TOTAL nystart och vi kanske får bättre möjligheter att bygga upp en ordentlig stad från grunden, med vackrare gator, gladare fåglar och finare kullar och hus. Vore inte det nåt? Visst, man förlorar "arbete", men man spelar ju för att bygga, inte för att ha byggt färdigt.

POLL OPTIONS:
1) Inga ändringar, fortsätt med Xtraville 1.0
2) Fixa en ny /warp vid "nytt område", ev. nån gata som folk kan bygga vid
3) Ny stad! Xtraville 2.0, here we go!
4) Nystartad karta! XtraLARGE 2.0, finfint!

PS. Innan pollen kommit upp kan ni ju bara rösta genom att kommentera och markera ert inlägg med 1/2/3/4.

Mvh
Strawlies
 
4 :D

Edit: skulle vilja tillägga att det beror på hur man ökar kartan, ökar man kartan lite på varje sida runt om eller om man ökar kartan åt ett och samma håll.

Skulle man t.ex. dubbla kartan åt väster och sätta en ny stad i mitten av den nya med en tunnelbana eller liknande för att färdas mellan kunde det vara ett roligt byggprojekt.
 
2, tror ingen skulle gilla att deras hårda arbete(n) försvann på grund av att det kommer biomes. Tror dessutom mer att det borde skapas ett Xtraresort eller något runt omkring i olika biomes där man kan köpa semesterhus.
 
Tyvärr säger jag 4. Skulle vara ganska skönt att börja om från scratch. Ändå vore det synd att allt arbete på servern försvinner.
 
Röstade 2, vill inte förlora allt jag byggt :)

Brejjan sa:
4 :D

Edit: skulle vilja tillägga att det beror på hur man ökar kartan, ökar man kartan lite på varje sida runt om eller om man ökar kartan åt ett och samma håll.

Skulle man t.ex. dubbla kartan åt väster och sätta en ny stad i mitten av den nya med en tunnelbana eller liknande för att färdas mellan kunde det vara ett roligt byggprojekt.
Beror ju på vart du utforskar? Där du utforskar där kartan inte redan är skapad kommer det ju slumpas nytt, med biomes och allt.
 
fallQy sa:
soldans sa:
Frågan är väl om det går att kopiera alla byggnadsverk och annat roligt till den nya kartan isåfall.

Tänkte detsamma.


By the way, kommer inte in på servern nu. Har fixat nya patchen.

Sjukt besviken på den här patchen, får se om jag orkar ta tag i det imorgon. Just nu känns det bara sjukt ovärt att ens spela det här spelet :twisted:

(hur fasen kan han prioritera singleplayer..)
 
Skiss över hur man ska kunna åstakomma höjdskillnaden och ändå ha fyrkantiga och platta tomter.

http://img529.imageshack.us/my.php?image=img0007ha.jpg

För att tomterna ska vara fyrkantiga blir det inga "naturliga platåer", utan varje tomt har en egen höjd, och tomterna ligger i ett rutnät. Alla tomter är högre (i vissa fall lika höga) som husen framför. Om man ytterligare vill förstärka den fina lutningseffekten kan man överväga att ha olika maxhöjd på olika tomter.

Huvudlutningen är cirka 25%, men det varierar. Om det syns på bilden så står det +0, +5, +10 osv. och detta är höjdangivelser jämfört med torget (som är just ovanför havsnivå). Paralellvägar ska vara lika höga som tomten ovanför (vilket gör att man får en väg som "kant" på varje nivå, för snygg effekt). Huvudgatan går i mitten och är extra bred, eventuellt kan man fixa nån bredare paralellgata också.
 
röstade 4, mestadels för att det är väldigt utspritt som det är nu, hade varit roligt att ha lite mer centrerat byggande runt spawn.

Allt gammalt kan ju kvitta enligt min mening, visst mycket jobb är nerlagt på det men det går ju att bygga upp det igen om man inte vill bygga något annat :eek:)
 
Tillbaka
Topp