tsr003

Medlem
Hej, har en ide om att bygga en stor rubiks kub (som är lite tiltad) ca 84*84 block där varje delkub (om 27*27 exkl mellanväggar) blir ett eget utrymme för framtida skoj.

Då det enligt mig gränsar till pixel-konst vill jag bara kolla här på forumet om det är lämpligt att göra ova mark eller om jag ska gräva ner det hela?

/tsr
 
Vi drar det som pixelart och rekommenderar då antingen Lek eller vanliga Creative som byggplats.
Genomförs det väl så kan vi säkert gå med på att du får en yta i vanliga Creative att bygga den på.
 
Ok, hur funkar det då?

Vem ansvarar för leklandet och hur ber jag om att få bygga där?

Vem ansvarar för creative och hur ber jag om att få bygga där?

Är det bra om jag bygger den offline först och visar?

/tsr
 
tsr003 sa:
Vem ansvarar för leklandet och hur ber jag om att få bygga där?
Leklandet är öppet för alla och inget tillstånd behövs, endast sunt förnuft!
Leklandet är en liten del av vår creativevärld.

tsr003 sa:
Vem ansvarar för creative och hur ber jag om att få bygga där?
Creative är uppdelat i stadszoner ungefär som survivalkartorna, förutom att man inte kan bygga utanför 'stadszoner'. De enda zonen som finns just nu vad jag vet är ursprungliga creativestället "alrinisland". Dit man kommer med /warp creative.

Kraven för att få en stadszon att bygga på, alltså en plats i creative som inte är lek, är en utförlig planering och eventuellt riktlinjer för vad som får byggas där. Undantaget här är att saker som annars skulle passa bäst i lek, kommer inte godkännas för egen zon i creative.

tsr003 sa:
Är det bra om jag bygger den offline först och visar?
Är det en egen zon du är intresserad av så är det helt klart en bra del av planeringen att visa upp bygget. O andra sidan skulle du likaväl kunna visa upp det i lekområdet isåfall.


TLDR: 1 rubiks kub passar med nuvarande regler i lekområdet. Skulle du vilja skapa och ansvara över en creativezon med massa rubiks kuber (där fler kan ansöka till dig om att bygga) så skulle det också vara OK, förutsatt en detaljerad byggplan inkommer. :)
Det viktiga är att vi vill begränsa "random pixelart" och icke-seriösa saker till lekområdet.
 
Ok, så om jag fattat rätt kan jag testa bygget i lek (vilket inte är samma sak som funland - som jag trodde först).

Sen om jag vill göra ngt större av det kan jag ansöka om en stadsliknande grej i creative, inkorporera iden i en befintlig stad (rimligtvis funland som är mer åt det lekfulla hållet) eller ansöka (tillsammans med minst två till personer) om en ny stad.

Är det korrekt?

Har lite olika ideer för vad jag vill göra med kuben när den är klar, men inget färdig-uttänkt.

Skulle jag få bygga den under marken i vanliga världen? Alltså så länge den inte syns på /map eller vid besök i området?

/tsr
 
Jag tror han syftar på att han vill bygga den i The World eller Terranova, fast i nån grotta under marken så den inte syns/förstör någonstans. Då denna är nått jag själv undrat över kommer jag ställa frågan jag med. Är det okay att bygga med pixelart så länge det inte bryter mot "Håll kartan snygg" regeln (genom att t.ex. dölja det i ett hus eller under marken)?
 
Eiliya sa:
Jag tror han syftar på att han vill bygga den i The World eller Terranova, fast i nån grotta under marken så den inte syns/förstör någonstans. Då denna är nått jag själv undrat över kommer jag ställa frågan jag med. Är det okay att bygga med pixelart så länge det inte bryter mot "Håll kartan snygg" regeln (genom att t.ex. dölja det i ett hus eller under marken)?

Jag har förstått att det är okej att göra det i din privata egendom. Dvs, där du har privatskydd på. Och helst dolt.
 
ClowneN sa:
Är det i Funland du vill bygga?

Jag vet inte än.

Låt mig spalta upp frågan med det viktigaste först:
  • Är det helt fritt att testa bygget i "Lek"-delen av "Creative"-världen här på xtralarge?
  • Är det ok att bygga vad som om det är under mark-nivån i privat-skydd?
  • Är det ok att bygga vad som om det är under mark-nivån var som i "World" eller "Terranova" (med den vanliga "far"-restriktionen)?
  • Hur ansöker jag om att få basa över område i "Creative"?
  • Skulle det vara möjligt att genomföra ett sådant här bygge i "Funland"?
  • Skulle det vara möjligt att genomföra ett sådant här bygge som en del av en ny stad?

/tsr
 
så vitt som jag har förstått de med pixelart så är de tillåtet vart som... så länge det antingen är dolt från kart vyn eller att de ligger på privatskydd... jag ställde den frågan när jag började på servern och fick då de svaret.. så enligt de så får man bygga pixelart helt öppet på privat och/eller stadskydd men om de inte är på nått skydd ska de vara dolt... eller har jag fel?
 
Tillbaka
Topp