eXistenZe

Medlem
Great, blev disconnected och sen är servern full när man försöker logga in igen. Klarar den att öka på slotsen en aning ?
 
Serverkostnaderna ligger runt 500kr inklmoms per månad och då är det med 20slots 'garanterade'..
Jag har fått två donationer (tack!) men det räcker tyvärr inte långt, tar gärna emot tips på hur man kan hjälpa till att finansiera detta löpande..

2-300 kan jag lägga ut själv varje månad, inga problem, men mer än så känns lite so-so. Så tills vidare får vi leva på 20slots? :)
 
granis sa:
Serverkostnaderna ligger runt 500kr inklmoms per månad och då är det med 20slots 'garanterade'..
Jag har fått två donationer (tack!) men det räcker tyvärr inte långt, tar gärna emot tips på hur man kan hjälpa till att finansiera detta löpande..

2-300 kan jag lägga ut själv varje månad, inga problem, men mer än så känns lite so-so. Så tills vidare får vi leva på 20slots? :)

Om man skulle donera en störra summa, skulle man få en garanterad slot då? Det skulle ju vara en morot! Eller att om man donerar en viss summa får man garanterad slot i en månad eller nåt...
 
fulafisken sa:
granis sa:
Serverkostnaderna ligger runt 500kr inklmoms per månad och då är det med 20slots 'garanterade'..
Jag har fått två donationer (tack!) men det räcker tyvärr inte långt, tar gärna emot tips på hur man kan hjälpa till att finansiera detta löpande..

2-300 kan jag lägga ut själv varje månad, inga problem, men mer än så känns lite so-so. Så tills vidare får vi leva på 20slots? :)

Om man skulle donera en störra summa, skulle man få en garanterad slot då? Det skulle ju vara en morot! Eller att om man donerar en viss summa får man garanterad slot i en månad eller nåt...

Ser istället att man kan få enkla alternativ för att donera. Vad kostar en server för ex 40-50 slots? Hade varit en bra buffert. Är det några som helst bindningstider för servers du har tillgång till?
 
Bamsemums_ sa:
Ser istället att man kan få enkla alternativ för att donera. Vad kostar en server för ex 40-50 slots? Hade varit en bra buffert. Är det några som helst bindningstider för servers du har tillgång till?

Med nuvarande server, dvs en VPS hos glesys.se, så skulle en ökning till 40slots ge en total på 710kr/månaden. Då räknar jag med runt 100MB minne/spelare.. Det är minnet som kostar, och som minecraft har stor aptit på.
 
granis sa:
Bamsemums_ sa:
Ser istället att man kan få enkla alternativ för att donera. Vad kostar en server för ex 40-50 slots? Hade varit en bra buffert. Är det några som helst bindningstider för servers du har tillgång till?

Med nuvarande server, dvs en VPS hos glesys.se, så skulle en ökning till 40slots ge en total på 710kr/månaden. Då räknar jag med runt 100MB minne/spelare.. Det är minnet som kostar, och som minecraft har stor aptit på.

Efter att ha kollat runt lite på leverantörens hemsida så verkar det ju som att det i princip går att skala om servern från dag till dag, så att man kan anpassa månadskostanden (och där med kapaciteten) efter hur mycket pengar man får in... right?
 
fulafisken sa:
Efter att ha kollat runt lite på leverantörens hemsida så verkar det ju som att det i princip går att skala om servern från dag till dag, så att man kan anpassa månadskostnaden (och där med kapaciteten) efter hur mycket pengar man får in... right?

Ja, så ska det funka i teorin :)
Jag är dock inte helt övertygad, har lekt lite med att skala upp förut och då slutade det med att jag fick betala för den 'uppgraderade' biten för en hel månad, trots att jag bara använde den en kväll eller så.. :(
 
granis sa:
Ja, så ska det funka i teorin :)
Jag är dock inte helt övertygad, har lekt lite med att skala upp förut och då slutade det med att jag fick betala för den 'uppgraderade' biten för en hel månad, trots att jag bara använde den en kväll eller så.. :(

Ajdå.. nåja, då borde man ju ändå kunna skala upp den i en månad, om man fått in bra med donationer då, utan att riskera att man inte har råd att betala nästa räkning :)
 
fulafisken sa:
granis sa:
Ja, så ska det funka i teorin :)
Jag är dock inte helt övertygad, har lekt lite med att skala upp förut och då slutade det med att jag fick betala för den 'uppgraderade' biten för en hel månad, trots att jag bara använde den en kväll eller så.. :(

Ajdå.. nåja, då borde man ju ändå kunna skala upp den i en månad, om man fått in bra med donationer då, utan att riskera att man inte har råd att betala nästa räkning :)

Ja..! Du är inne på en bra ide tycker jag.
En lösning med någon slags 'månadsmätare' som man kanske sett på diverse torrentsidor (he he) kanske ökar motivationen att donera, och sen ha per-månads-basis reserverade slots till de som donerar mer än X?
 
granis sa:
Ja..! Du är inne på en bra ide tycker jag.
En lösning med någon slags 'månadsmätare' som man kanske sett på diverse torrentsidor (he he) kanske ökar motivationen att donera, och sen ha per-månads-basis reserverade slots till de som donerar mer än X?

Ja, något sånt :) Det är ju inte mer än rätt att vi som spelar och känner att vi har råd är med och delar kostnaderna, det kommer ju bara leda till ännu mer engagemang och en server som kan växa sig ännu större och ännu roligare. Nån slags mätare är nog bra, kanske en där man ser ungefär hur många slots man skulle kunna öppna med dom pengar som kommit in, och hur mycker pengar som saknas upp till ett visst antal, kanske 40 eller vad det nu kan vara. Bara spånar... Men reserverade slots skulle helt klart göra mig villig att donera, och jag gissar att jag inte är den ända som tänker så.
 
Tänkte på det, en sak som jag kör på min egna server, är sms betalning / donationer :)
Fungerar utmärkt, då folk verkar ha enklare att skicka iväg ett enkelt sms och bidra med en slant, istället för paypal :)

Ett bra tips mellan oss server drivare :)

Update*
Jag skulle kunna tänka mig donera 200-300kr i månaden, med vissa privilegier :) Haha
Eftersom PM inte verkar funka, så får jag nämna min mail; c.hallander@minesville.se
 
Har kikat lite på alternativ och måste säga att det här verkar riktigt lockande.
http://www.hetzner.de/en/hosting/produk ... server/x5/

Dubbelkärnig AMD, skulle lätt räcka till dagens Minecraftande då servern ändå inte delar upp lasten på fler kärnor.

http://www.hetzner.de/en/hosting/produk ... erver/eq4/
Snäppet värre med quadcore, fast en setupfee på 1400kr.


Är det hållbart att få in donationer för att täcka den kostnaden ser jag inget problem att hosta 60-70 slottare med BETYDLIGT större värld.

Intressant?



EDIT,
ni kan testpinga hetzner.de om ni vill, jag får runt 40-50MS med Comhem och det är säkert fullgott för att spela minecraft problemfritt.
Testfil att ladda ned -> http://hetzner.de/100MB.iso
 
Jag slog till på den billigare varianten utan setupfee.
Återkommer med test-adress när allt är installerat och klart!
 
Eiktyrner sa:
Vad drar en server i bandbredd för 30-40 spelare? 100MB/spelare är ju inte så farligt med dagens minnespriser.

Runt 20 spelare ger cirka 3-4Mbit ut och max 1Mbit in.. Minnespriser må vara billiga, men datacenters tar ofta bra betalt ändå. Hemmaservers är jag inte intresserad av och bygga ihop en rackserver blir en hel del utgifter utöver minnet..

Men den nya servern i Tüskland verkar funka riktigt najs. Dock återstår den riktiga kraftmätningen tills alla plugins osv fungerar.
 
skulle man inte kunna enkelt ta en dator hemma? har 100/100 lina, har min fina vita iMac som står eller kanske köra igång det på min nya iMac för att testa och se hur stabilt det blir

Skulle det inte funka att man kör så eller är riksen för stor att det kommer bli ostabilt?

Att införa att man kan donera via SMS låter som en väldigt bra ide
 
HeroBiX sa:
skulle man inte kunna enkelt ta en dator hemma? har 100/100 lina, har min fina vita iMac som står eller kanske köra igång det på min nya iMac för att testa och se hur stabilt det blir

Skulle det inte funka att man kör så eller är riksen för stor att det kommer bli ostabilt?

Att införa att man kan donera via SMS låter som en väldigt bra ide

Det skulle säkerligen funka bra, ett tag, eller väldigt länge! Jag har själv hemmaservrar och visst går dom använda till massor med saker. Men en publik Minecraftserver där jag vill betona stabilitet och uptime, kan man inte använda en hemmaserver.. (återigen, min åsikt).

Man kommer kunna donera!
Vad jag funderar på just nu är vad för sorts morot man kan få (mer än en server) när man donerar. Över en viss summa känns en garanterad slot given, men även vid mindre summor bör man få nåt som litet socker på kakan.
 
Tillbaka
Topp