Egren

Ny medlem
Tjosan! Det finns många byggen runtom i Xtralarge, men jag har inte sett ett enda som använder redstone till nåt mer komplicerat än att öppna/stänga dörrar och blinkande belysning. Jag har påbörjat en Tic-Tac-Toe i närheten av Ötopia (Ötopia går att warpa till med "/warp otopia"), och ni får gärna hjälpa till. Har ni läst Digitalteknik A så lär det inte vara något nytt, iaf för att skapa en första version som går att SPELA.
I skrivande stund har jag byggt spelplanen men inget med redstone.

Tanken är att i början hålla det enkelt.

3x3 spelplan.
3x3 signaler/lampor per ruta. (för att göra kryss och "cirkel")
En hållkrets (SR-vippa) för varje "lampa".
Separata knappar för båda spelarna (9 knappar per spelare, mindre komplicerade kretsar då), som står en bit bort från spelplanen som är en vägg på 25x25 block.

Ena spelarens knappar slår på de fem hållkretsar som skapar ett kryss, den andra spelarens knappar slår på de andra fyra som bildar cirkeln.
En resetknapp stänger av alla hållkretsar.


Voila! Det är allt som krävs för att spela, men följande funktioner skulle göra det bättre:

Möjlighet att stänga av enskilda rutor (så att man kan flytta sina markörer när det blir fullt). Detta är enklast att genomföra med separata knappar, men blir en bättre spelupplevelse om man kan använda samma knappar som för att sätta på dem.

Känna av när någon vinner.

...Räknare som räknar och visar poäng på en display (lcd-style), med resetknapp.

Tankar?
 
Ze what? hur mycket redstone behövs för detta? :roll:

Sjukt coolt förresten.

Och den mest komplicerade kretsen hitttills är min 8 spakars inputvägg som omvandlar 0-7 till 3 bitar. :cool:
Har ritningar på en mindre version på datorn. =D

Den största kretsen är väl annars julgranen, fast den är enkel i sig.

Mich solsidan hus kombinationslås thingy är ganska komplex också...

Själv inspirerar detta mig till något galet, fast... Behöver mer redstone än vad som finns på hela jorden. :lol:
 
Tillbaka
Topp