granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
Från och med nu tills vidare är det ej möjligt att använda sig av alternativ #2 för att ansöka till Xtralarge.

Men kan jag invita min kompis då?
Självklart kommer alternativ #1 fortsätta fungera alldeles utmärkt, och vi rekommenderar alla som har en bekant på servern att komma in på det sättet.

Varför gör ni så här?
Anledningen till att vi stänger är dels tidsbrist över julen och dels att vi måste se över hur ansökningsprocessen går till och hur nya (potentiella) medlemmar bemöts under tiden.

Okej. När är ni klara?
Vi siktar på att öppna upp någon form av ansökning igen vid årsskiftet, oavsett om det blir så eller ej kommer vi uppdatera med mer information då, iallafall.

Uppdatering: vi är ännu inte klara. återkommer med en nyhet när det är öppet igen.

Uppdatering: Vi är klara. Se bli-medlem/

Men.. men.. min ansökan då, den ligger i forumet?
Befintliga ansökningar kommer fortsätta hanteras och du är välkommen att öka dina chanser med mer information och eller bilder om du ej fått svar än.
 
Jag tycker att det verkar som en väldigt bra idée att stänga ner ett tag, för det känns som att det kommit in en del oseriösa personer på sistone (rätta mig om jag har fel i det).

En annan sak jag tänkte påpeka var att om ni har kort om folk som kan hjälpa till så finns det ju en hel del som vill hjälpa till (bara kolla i "vem vill bli admin" tråden).
Skulle även vilja visa mitt intresse till att hjälpa till med medlems-proceduren (och även andra saker som ni/vi kan behöva hjälp med). jag har en hel del kunskaper inom just forum administration och liknande så på den fronten så är de bara ni säger till om ni vill ha hjälp ;)

men för att återgå till topic så skulle jag vilja se en smidigare medlems-ansökan, jag har en hel del kompisar som jag har bjudit in (med credits) för att dom inte riktigt har förstått hur dom ska göra (vet inte om det bara är mina vänner som är tröga men iaf), jag har inga direkta förslag just nu på hur man skulle kunna lösa detta men det kommer nog isinom tid ;)
 
Detta beslutet är helt ok nu under helgdagarna då många aadmins inte kommer att finnas till hand lika ofta of ens överhuvudtaget, och låta eventuella nya ansökare hänga i luften under en längre tid.
Att nya medlemmar enbart kommer in via inbjudan från befintliga spelare är logiskt, då dessa nya spelare också då får en "personlig" handledning av sin inbjudare.

Dock när man stänger ner en populär servers ansökningssystem så måste man annonsera ut ett ca. datum för att inte låta nya sugna spelare stå ute i kylan och undra varför ingen öppnar dörren.
Då kan dom iaf komma tillbaka inom ramen av den utannonserade tiden och kolla ifall systemet är i gång igen.

Men jag tror folk har överseende med detta, då dom flesta kommer nog att vara upptagna med alla sina klappar. :cool:
 
ZENdog sa:
Dock när man stänger ner en populär servers ansökningssystem så måste man annonsera ut ett ca. datum för att inte låta nya sugna spelare stå ute i kylan och undra varför ingen öppnar dörren.
Datum är årsskiftet, dvs 1:a januari, om vi inte öppnat tills dess kommer vi presentera slutdatum då!

Vi admins har brainstormat lite, lägg ingen värdering i om det kommer bli så eller ej, bara brainstorm :)


  • - Medlemmar får bli lärlingar, måste läras upp av stammis. Stammis får credits av staten (blir istället för/och eller röstning)
    - Medlemsansökningen anonymiseras/döljs, slipper känna sig orättvist behandlat (vilket händer en del, troligen pga. man tycker en har likadan ansökan som en själv och admin har ej haft tid med resonemang-bibel i tråden)
    - Släppa lite på straffet om den man invitat blir bannad. Kanske creditsböter och några dagars avstängning, annars törs stammisar inte invita nya spelare
    - Åldergräns vid "publik" ansökan, spelare under åldersgränsen släpps endast in av befintlig medlem som tar sig an den unge som lärling

Det var lite grejer vi tänkt på. Jag är övertygad om att vi kommer på en lösning som är bättre än nuvarande. Fyll gärna på med tips!
 
sloud sa:
Jag tycker att det verkar som en väldigt bra idée att stänga ner ett tag, för det känns som att det kommit in en del oseriösa personer på sistone (rätta mig om jag har fel i det).

ZENdog sa:
Detta beslutet är helt ok nu under helgdagarna då många aadmins inte kommer att finnas till hand lika ofta of ens överhuvudtaget, och låta eventuella nya ansökare hänga i luften under en längre tid.
Att nya medlemmar enbart kommer in via inbjudan från befintliga spelare är logiskt, då dessa nya spelare också då får en "personlig" handledning av sin inbjudare.

Håller med om detta. Kan vara skönt för alla admins att få lite lugnare under jul.
 
granis sa:
- Släppa lite på straffet om den man invitat blir bannad. Kanske creditsböter och några dagars avstängning, annars törs stammisar inte invita nya spelare
+1, jag har inte vågat bjuda in någon pga att man blir bannad om personen mot förmodan skulle göra fel. Det kan vara ett högt credits straff sålänge man inte blir bannad. Man vill ju inte bli utestängd från denna underbara server för något som man inte har gjort :)
 
man skulle även kunna fylla ut "Whitelist mallen"
exempel på fler saker som man kan ha med:

- Varför du vill spela på Xtralarge?
- Under hur lång tid har du spelat Minecraft?
- Hur hittade du till oss?
 
hade en annan sak som jag skulle vilja fråga om när sånt här ändå är på tal, när folk blir invitade så finns de tendens att det tar jääääätte lång tid, är det ett plugin som sköter detta (isåfall vilket och/eller finns de nått annat eller går de att snabba upp), går det att sköta det manuellt?
 
sloud sa:
hade en annan sak som jag skulle vilja fråga om när sånt här ändå är på tal, när folk blir invitade så finns de tendens att det tar jääääätte lång tid, är det ett plugin som sköter detta (isåfall vilket och/eller finns de nått annat eller går de att snabba upp), går det att sköta det manuellt?
Som mest ska det ta en halvtimme (det är ett script som körs varje halvtimme). Längre än så är det någon knepig bugg som gör att permissions cachar mer än vad den ska, en "obestämd tid" (ofta restart) innan det fixar till sig ... Det är något som ska skrivas upp på todo-listan helt klart!
 
Ett tips! skulle det inte vara lite bättre för er admins att den som invitar sin kompis
skriver en liten notis i forumet för att ni ska veta vilka nya som kommar och vara lite förberedda? ;)

Eller att den inbjudna skriver lite om sig själv så ni vet vilken personen är? ;)
 
Jag är inte någon programmerare men det känns som att en sådan funktion skulle kunna göras automatisk.. "User 'granis' has been invited by Pirrelli" i en speciell tråd på forumet.

Tror iofs att admins (åtminstone granis) kan kolla historiken för invites ganska enkelt.
 
Tycker åldersgräns är ett bra förslag. Det negativa med det skulle vara att vissa spelare under den åldersgränsen som är otroligt duktiga inte får möjligheten att spela. Jag menar, enbart för att man är ung så är man inte dålig( notch började programmera när han var 7) och det är ju synd att dem stängs ute.

en annan sak skulle vara om ni hade koll på VAD folk bygger i städerna. Ni skriver att ni inte vill ha tråkiga dyrkantiga hus och borgar osv, men ändå ser man dem lite var stans, även i städerna.
 
Tillbaka
Topp