Arazand

Aktiv medlem
Tja.

Tänkte dela med mig om mina ljud-upptåg. Folk har visat intresse om att veta mer andra har jävlats lite. Här kan vi titta närmare på rodiumpläterade kablar och konstiga begrepp som känslighet och room-gain. :) Testa dig själv hur mycket vet du egentligen om ljud och akustik?

Till att börja med, ljud och hur vi upplever det(psykoakustik) är helt subjektivt. Jag förväntar mig inte att du och jag ska ha samma syn på saken och det är det som gör det så skoj. :D

Tänkte länka till min MHB(minhembio) där ni kan läsa och se bilder på projekt.
http://minhembio.com/AKHArazand/283758/
Tänkte även aktivt uppdatera här med mitt bygge av The Lindorm(se MHB galleri) bara för skojs skull. :)

Min setup:
CD-spelare/DAC: PS3 (Fat-edition, 60gb)
Förstärkare: Phillips AH-384 (Tillverkad 1978: http://www.hifigoteborg.se/Philips%20ah-384%20spec.htm) och hemmabyggd Gainclone LM3886 (http://www.chipamp.com/lm3886.shtml)
Högtalare: Prototyper VATS(arbete pågår, se MHB galleri) och dipol-experimentella högtalare(på väg till scrap/re-use)
Kablar: Högtalare; Hemmagjorda EKK med bananstift, Signalkablar; No-name RCA.
Rums-korrigering: Två absorbenter strax bakom högtalarna.

Dela gärna med er av era erfarenheter, historier, setup och liknade.
 
Det var vågat att använda EK till högtalarna, bör helst vara rikligt med tråd, pga vibrationer, men du kanske inte spelar det så hårt :geek:

Själv sitter jag just nu bara med 2st Jamo lådor med 2st mds 8" 200Wrms och saknar förstärkare....

På tal om den hemmabyggda förstärkaren:
Vad går den lös för och hur mycket hallon-kräm kan man få ut av den? som sakt, letar efter ett billigt alternativ att driva mina lådor med! :D
 
Kul med lite ljud.

Jag spelar min musik från en gammal Macbook Pro via en dacMagic till min Primare I30 och ut i två Monitor Audio RX8.

Jag har också byggt en gainclone http://www.audiosector.com/lm3875.shtml som dock har strulat lite, för hög dc-offset på en kanal.

Mitt nästa projekt blir (förutom att fixa den ovan) ett xlr-kablage istället för rca-historian mellan förstärkare och dac.

Jag tror inte på kabelmagi, jag gillar bara att pyssla. :D


Jag har en liten historia också! En kille jag känner fixade till ett mixerbord hårt ansatt av sand och damm. När han sedan provspelade PA-systemet för att kontrollera funktionen så hoppade en medlem av kungahuset ur stolen (sägs det). Det visade sig att tältduk inte ljudisolerar så bra. :cool:
 
Det är en fler trådig historia, problem med vibrationer har jag inte haft iallafall. Tror man får spela väldigt högt för att få problem med det, plus med rätt placering minimerar man de skadliga resonaserna i rummet som orsakar sådant. :)

Beror på hur mycket hallonkräm du vill ha, min kostade ca 1200 Kr att bygga och ger ca 50 watt, men de är väldigt strömstarka och fått en fett MDS 12'a att mullra rätt bra. Men då hade jag en låda hemma. Kolla på http://shop.41hz.com/shop/ om du vill ha mer kräm. Men tänk på att watt dvs effekt bara ökar volymen. 50 watt räcker för mig, med det kan jag spela 97 dB från min soffa.

Se det så här: Watt bestämmer hur HÖGT du kan spela men transformatorn och kondensatorbanken bestämmer hur STORA högtalare du kan spela med. Så du kan med en 20 watts förstärkare med bra nätdel få ett par tröga 8-tumare(säg 85 dB/w/m känslighet) att spela 118 dB om du sätter högtalaren 10 cm från ditt öra, 98 dB om du är 1 meter bort och 88dB om du är 3 meter bort. :) Så beror det på hur hög volym du spelar på, där 85 dB är ganska normalt och 95-100 dB är så högt det är på bio.

Dock ska jag ge dig en varning, bil-element ska man inte använda i ett stort rum, de är designad att spela i små utrymmen, kabinen av en bil dvs, vad som händer är att du kommer få betydligt mindre djupbas än du fått med ett element gjort för en rumsmiljö och du kan få mycket bra fin midbas ur dessa, det är där dunka dunka kommer ifrån ca 50-100 Hz men inte mycket under detta. :) Därför används dessa mest som basmoduler istället för subwoofers när man använder dem hemma i torpet. :)

Kan rekommendera att titta på denna om du vill in DIY världen kollar själv på denna just nu:
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=15&itemid=575
(Tänk dock på att priserna är minus låda, transformator, kontakter och andra kosmetiska delar!)
 
myskoxe sa:
Jag har också byggt en gainclone http://www.audiosector.com/lm3875.shtml som dock har strulat lite, för hög dc-offset på en kanal.

Läste på din guide här att den liksom den jag har kommer med med en extra kondensator som kan installeras för att sänka DC offset, på din ska den placeras istället för R1 motståndet och ska vara 4,7 µF eller mer. De skrev inte rekommenderat volt-värde men samma som de stora borde vara bra, har du en sådan där? Annars prova kolla det först. :)

Kul att höra om din setup, rena lyxen i jämförelse med min 70-talare, mums för Primare. :D
 
118dB vid 10 cm avstånd?! va e detta för kärringspelande? jag ligger ju på 138dB vid framrutan (uppmätt med Termlab. Officiella mätaren till billjud och även den som används av NASA)

Men sen är ju vissa dB nördar o vissa vill bara spela snyggt :p
 
Snoogiloo sa:
118dB vid 10 cm avstånd?! va e detta för kärringspelande? jag ligger ju på 138dB vid framrutan (uppmätt med Termlab. Officiella mätaren till billjud och även den som används av NASA)

Men sen är ju vissa dB nördar o vissa vill bara spela snyggt :p

Jo fast nu snackas det hemma ljud vad jag förstår det som :)
 
Arazand sa:
Det är en fler trådig historia

Se det så här: Watt bestämmer hur HÖGT du kan spela

Dock ska jag ge dig en varning, bil-element ska man inte använda i ett stort rum, de är designad att spela i små utrymmen, kabinen av en bil dvs, vad som händer är att du kommer få betydligt mindre djupbas än du fått med ett element gjort för en rumsmiljö och du kan få mycket bra fin midbas ur dessa, det är där dunka dunka kommer ifrån ca 50-100 Hz men inte mycket under detta. :) Därför används dessa mest som basmoduler istället för subwoofers när man använder dem hemma i torpet. :)

Tack för tipsen, ska kolla närmare på det där med förstärkaren :)

Men är det inte RKK du dragit då? För EKK är enkel solid tråd :p

Det är ett ganska litet rum, så ja, sen är det aktiva basar. Visst de kanske inte är optimala att titta på film med men det är lite för musik och liknande också, och då kan man behöva de där lilla extra watten som man normalt inte använder.
Skulle kunna konka in 12" jag har för att få mer djupbas men det känns overkill!
Det är bara upp till bevis om de kommer spela bra eller inte :)
 
Hmm. Har för mig det stod ekk, var 4 kablar i en sladd med ett dussin trådar per kabel. Kanske var rkk. :) Ska dock byta emot en kabel med flera Cat6 kablar med nya bananer, tanken är att få en snyggare kabel. :)
 
Jag har sett den kabeln på minhembio, flätad in absurdum. :shock: Varför inte ta en billigare cat5? :)
 
myskoxe sa:
Jag har sett den kabeln på minhembio, flätad in absurdum. :shock: Varför inte ta en billigare cat5? :)

Hmm, jo, jag är ute efter antalet ledare. Kanske 2st 100 meters rullar. En svart och en röd med vanlig 0,2-0,5 mm kopplingstråd och flätar ihop en 16 ledare per pol. :) Bör ha bra Dämpningsfaktor och ledningsförmåga. :) Blir det som är billigast.
 
Tja dags att väcka denna tråd, lovade att uppdatera nu under bygget av ett par högtalare.
Och här kommer första bilderna. (Det blir dock paus med bilder till helgen sen efter det för jag har slutkläm på mitt examensarbete denna veckan.)


En CAD gjort i SketchUp. Högtalaren kommer vara lackad mattsvart och är 1 meter hög.


Bild på delar, endast ett set, rev upp endast för att fota, så den andra halvan ligger i lådan. :)

Enjoy så ses vi i helgen. :D
 

Bilagor

  • hogtalarLindorm.jpg
    hogtalarLindorm.jpg
    30,8 KB · Visningar: 659
  • thelindorm1-speaker.png
    thelindorm1-speaker.png
    64,9 KB · Visningar: 644
myskoxe sa:
Hörru, nu får du uppdatera lite! :D

Fö'låt... :O Glömde ju bort detta...

Visst kan göra det... nu när jag är... klar(blev faktiskt klar nu förra veckan). xD

Har skippat att fota vissa saker, så sågning och fräsning, cause its boring...


Här är en provsittning av elementen i den färdiga baffeln(framsidan på en högtalare).
Diskanten sitter tätt och fint. :)


Dämpning lager 1, består av en tjock tung skumgummi och gummi blandning, den sänker de värsta resonanserna från att etablera sig i lådan. Lager 2(syns ej på bild) består av den vanliga akustik-ullen som används för att luften i lådan ska färdas långsamare det gör att lådan får en effekt av att lådan större än den verkliga volymen av lådan, därmed mer bas.


Spackel... tättning... slipning... spackel... tättning... slipning... osv osv osv.
 

Bilagor

  • 11.jpg
    11.jpg
    150,1 KB · Visningar: 637
  • 22.jpg
    22.jpg
    156,2 KB · Visningar: 615
  • 33.jpg
    33.jpg
    125,4 KB · Visningar: 642
Dubbelpost! Eller fortsättning... beror på hur man ser det... xD


Notera att lådan är stoppad med papper för att dämpningen inte ska bli lackad och därmed förstörd.


Den lådan jag är nöjdast med, men lackningen blev lite flamig gör inte så mycket då de som ska ha dom inte brydde sig om utseendet mer än att det skulle vara svart.


KLART! Tester pågår lite till och får.

Lyssningsintryck och sådant kommer i inlägget efter detta. :)
 

Bilagor

  • 44.jpg
    44.jpg
    166 KB · Visningar: 613
  • 55.jpg
    55.jpg
    176,7 KB · Visningar: 638
  • 66.jpg
    66.jpg
    156,8 KB · Visningar: 628
The Lindorm - Lyssningsintryck:
Dynamiskt och vältaligt mellanregister, elgitarer och akustiska instrument låter strålande. Bromsinstrument har också skön klang och man kan direkt urskilja de olika instrumenten i en sådan orkester. Diskanten är krispig och detaljerad utan att bli vass eller störande.

Då högtalaren är avstämd till 65 Hz, så blir basen aldrig avgrund djup, men den basen de ger är snabb som satan och slår likt en knytnäve i bröstet istället för att skaka runt tarmarna i magen. Sluter man porten med något så högtalaren blir sluten så får man en avstämning som gör att de passar utmärkt med en subbas. :)

Diskanten är den samma som används i System Audio's Aura-serie. Midbasarna är även dessa ur samma serie som används i Aura men en storlek större.

+ Snabb bas.
+ Detaljerat mellanregister.
+ Inte uttröttande för öronen.

- Går inte så djupt, vill gärna ha sällskap av en sub.

Enjoy! Ritning kommer kanske när jag orkar, men inte nu. :)
 

Bilagor

  • 77.jpg
    77.jpg
    70,6 KB · Visningar: 601
myskoxe sa:
Vackert! :) Vad är nästa projekt?

Tack. :)

Ingen aning, inga stålar nu på ett tag, lever på existens minimum just nu. När framtiden ljusnar blir det antagligen slutsteg( http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=15&itemid=575 ), försteg( http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=601 ) och cd-spelare ombyggd av ett gammat PS1( http://dogbreath.de/PS1/index.html ). Alla dessa i lådor från Modu.it antagligen Galaxy serien med 10mm fronten( http://modu.it/galaxyeng.html ). Detta kalas går dock på runt 4400 kr. Så lär dröja, första steget är att hitta ett PS1 av rätt version, sen slutsteg och försteg sist lådorna. :)

Ska dock avslutat min VATS helt, har kommit fram till ett bra delningsfilter nu. :) Så sparar pengar till det, också ska foten till dom gjutas i betong men blir när delningsfiltret är klar. Betong kan jag nämligen fixa gjutet och klart utan att betala en krona. :D

Min lilla dröm är att ha en anläggning som är åtminstone 90% gjord av mina egna händer. Ska bygga en skiv-svarv men det lär dröja för det är rena vetenskapen att få rätt, blir begangnat tills dess.
 
Tillbaka
Topp