Zuazzer

Medlem
Är det tillåtet att göra privata cd-skivor med mp3 filer? Undrar bara... :mrgreen: Vet att det inte har något med minecraft att göra men...
 
Om man ska gå efter det som STIM [Svenska tonsättares internationella musikbyrå] säger: så är det okej för dig att göra privata cd-skivor. Om du nu har tankat materialet illegalt från nätet så är du skyldig de, som har gjort musiken samt de som har tyckt och producerat det som materialet kom ifrån ursprungligen, en liten summa pengar. Och om du nu skulle ha materialet legalt så får du åter igen göra hur många cd-skivor du vill.

Du får dock inte ge iväg några cd-skivor, utan om du nu vill att dina kompisar ska lyssna på den musiken som du lyssnar på så skulle jag rekommendera dig till att låna ut skiva och låta de få ta en säkerhetskopia (kopiera cd-skivan så att din kompis också har ett exemplar) så kan de lyssna på den skivan hur mycket de vill. (för du vet ju inte vad de håller på med?!?)

Sedan så får du inte heller spela upp musiken för allmänheten (i allmänheten ingår alla förutom dig själv) så att de hör vad du lyssnar på, för då är du enligt lag skyldig att betala till STIM, samt rapportera till STIM vad du har spelat upp för allmänheten. Detta gäller även då du har köpt en cd-skiva från online/-butik.

Så med andra ord är det enligt STIM:s åsikt; lönlöst att göra cd-skivor så länge som du inte betalar stim. Men det finns tusen och åter miljontals fall där folk inte tänker på detta utan struntar i det. Om du gör några cd-skivor med musik så tror jag att det inte finns någon som bryr sig som att du ska betala till STIM, men däremot kanske gillar det som du har som innehåll på dina cd-skivor. :D

Jag hoppas att jag har svarat på din(a) fråga(or) :D

P.S. Om du/ni nu undrar varför jag vet, så pågår det just nu en konflikt på jobbet om just detta. D.S.
 
Samtidigt så betalar man alltid en liten avgift när man köper cd-skivorna till just STIM och IFPI.
Mycket konstigt det där att betala 2 gånger för samma sak... eller bara betala en gång för inget, om man nu använder skivorna till att kanske säkerhetskopiera sin egen data eller information som man själv är upphovsrättshållare till.

Och kom ihåg att radion skulle bli musikens undergång, sen kasseterna, sen cd-skivorna och nu internet...


Svar på frågan "Är det tillåtet att göra privata cd-skivor med mp3 filer?":
JA! Tusen gånger ja! Alltid ja! Du får skriva vilken information du vill till en cd-skiva.
Frågan är nog mer om du har rätt att kopiera specifik information, som kan vara upphovsrättsskyddad. Men så länge du är ägaren till informationen så får du göra vad du vill med den.

Det här kan jag skriva en bok om, men det är roligare att spela minecraft ;)

SM: Så länge bussbolaget betalar STIM så gör det inget. Annars är det ajabaja enligt dem.
 
Tillbaka
Topp