Alrin

Känd medlem
logo.png


Nu öppnar vi creative kartan för alla seriösa byggare som är intresserade av att bygga en fascinerande värld tillsammans.

Viktigt: Creative mode är inte för alla. Om det är mognadsnivå på vad man klarar av att bygga eller intresse spelar ingen roll. Att delta är valfritt men vi utgår ifrån att alla som går igenom processen att bli whitelistade på creative kartan är seriösa byggare som klarar av att bygga saker utan att gå efter youtube videor. Vi lär oss alla hela tiden nya tekniker och utvecklas ständigt. Det är vad creative handlar om.

Det finns en del information du måste ta del av innan du bygger ditt första försöksbygge.
Först har du en länk till vad du inte ska bygga som alla måste läst igenom. http://www.xtralarge.se/viewtopic.php?f=8&t=1427
Whitelist byggen byggs inom den start-ön som man kommer till när man teleportar in.

Lite fler riktlinjer på hur du ska bygga nedan.

** BYGG INTE MED VATTEN ELLER LAVA **

Alla byggen måste ha interiör/exteriör.
Alla byggen måste ha ett genomgående tema. En vild samling block kommer inte få dig whitelistad.
ETT bygge per person åt gången i whitelist zonen. Gäller alla.

** BYGG INTE MED VATTEN ELLER LAVA **

Alla byggen måste ha en mening, en story. "Ett hus" säger absolut ingenting. Gör något speciellt, du har oändligt med block och hjälpmedel för att göra grymma saker.
Alla byggen måste vara "rimlig storlek" eftersom utrymmet på whitelist området är begränsat.
Kopiera INTE andra whitelistade byggen. Seriöst. Don't. Do. It.
Alla byggen måste vara unika för xtralarge. Sätt upp en byggnad som kommer från en annan server om du vill bli utsparkad från creative världen :(

** BYGG INTE MED VATTEN ELLER LAVA **

Här har du länken till vad du inte ska bygga igen så du inte glömmer något. http://www.xtralarge.se/viewtopic.php?f=8&t=1427

Whitelistning sker av admins som har grundregler till vad som vi whitelistar på. När en admin har sagt sitt om bygget så kan du inte få en andra åsikt från en annan admin. Antingen blir det yay eller nay och så markeras bygget för whitelist eller rivs.

Om du blir nekad whitelist så bli inte missmodig för det! Det är bara att sätta sig ner och planera något nytt och ta till dig av den konstruktiva kritik du fick när dom kollade på ditt bygge.

= REGLER FÖR CREATIVE VÄRLDEN =

Flygmods är tillåtna i creative! Men se till att ni stänger av dessa när du hoppar tillbaka till survival världen. Annars kan du inte röra dig :)
* VARNING*
Om du mot förmoden ändå lyckas hitta ett sätt att flyga i survival, så ska du veta att det är inte tillåtet och du kommer att bli bannad för det.
* VARNING *


Regler angående grief är exakt samma som i survival kartan. Griefar du i creative får du permanent ban på hela servern. Grattis. Alla våra creative städer/byggnader kommer att vara sparade i schematics, så du har dessutom inte lyckats göra skada. Grattis en gång till. Sa jag grattis förresten? Grattis. :twisted:

För att bygga utanför whitelist området måste man .. bli whitelistad!
För att planera en stad måste man vara Builder och ha admin tillstånd eller vara en Architect.

= Ranks =
Registered = Har tillgång till lekzonen och whitelist området. Kan använda /item och /ib för instant break torch.
Builder = Har tillgång till den öppna världen. Kan starta städer med tillstånd av admin. Måste visa en bra stadsplan och tema måste finnas. Kan lämna kritik på skyltar i whitelistområdet men får inte bygga saker där.
Architect = Tillgång till öppna världen, vissa worldedit kommandon, /tppos kommando, kan starta städer själva. Måste finnas stadsplan och tema, samma som builder. Architects är builders som vi litar på enormt. Det kommer inte finnas många Architects på grund av hur kraftfullt worldedit är.

Städer i creative kommer inte vara något som städer är i survival, inte alls. En planerad stad i creative ska vara en riktig stad. Affärer, inkomstkälla, residens etc. I teorin skall den funka i ett Sim City spel. (Nej, ni behöver inte bygga en massa kärnkraftverk och kraftledningar). Städer ska inte heller vara megastora platta åbäken där man ploppar ut 40st 15x15 tomter och vill kalla det en stad.
Varning: Byggen som ovan nämnda platt-stad kommer att rivas omgående. Vi har ett //regen kommando, och det är skitskoj att riva hemska saker med det.


Gräv inte i marken efter resurser.
Gör absolut inte detta. Alla i creative har /item och du ska inte behöva hugga ett enda block för resurser. Alla block du hugger ska vara i bygg-syfte, vilket leder mig till nästa sak..

Bygg med naturen, inte emot den.
Om du behöver ett jättestort platt område, snacka med en Architect eller Admin för att få hjälp med det. Börja inte hugga ut ett stort platt elände mitt i en kulle etc. Eller bygg något som använder den naturliga terrängen som finns.

Slutför byggen!
Om du påbörjar något men sedan försvinner en längre tid och det du började på står halvfärdigt, då kan du vara säker på att vi tar bort det.

En gång till! http://www.xtralarge.se/viewtopic.php?f=8&t=1427

Välkommen, och lycka till!
See you beyond the horizon!
 
vet inte om det är rätt tråd men jag bara undrar om mitt hus i creative har tagits bort för jag var inte klar med det ;)
 
Är det lugnt för non-whitelists att gå in å titta i creative? Själv är jag förmodligen ganska kass på att bygga (har varken kommentarer eller kritik, så jag har inget att gå efter), men jag njuter av att se vad andra har byggt :p
 
Bara att titta, du har ön direkt utanför portalen med en del hus som har blivit/väntar på whitelist :)
 
Jag har läst igenom artikeln 3 ggr nu (bra tydligt skriven) och tänkte fråga för att vara säker: Behöver man anmäla sig eller något i den stilen innan man börjar på sitt bygge?
 
NapalmPawn sa:
Jag har läst igenom artikeln 3 ggr nu (bra tydligt skriven) och tänkte fråga för att vara säker: Behöver man anmäla sig eller något i den stilen innan man börjar på sitt bygge?

Det är bara till att skicka ett pm till mig när du är klar, så kommer jag och kollar på bygget dit.
 
Av nyfikenhet läste jag tråden, och gud vad kul det låter faktiskt. Ska bli kul att se vad ni andra gör där. Fint planerat, skrivet och upplagt av C-världen! : )
 
Det skulle vara kul att kunna se en Google-karta över creative. Jag har tittat in på creative några gånger, men det är svårt att veta var man ska leta för att hitta snygga byggen. Misstänker att creativekartan är betydligt mindre än den vanliga, så det borde inte vara en så stor belastning att generera även den.
 
geeksleaze sa:
Det skulle vara kul att kunna se en Google-karta över creative. Jag har tittat in på creative några gånger, men det är svårt att veta var man ska leta för att hitta snygga byggen. Misstänker att creativekartan är betydligt mindre än den vanliga, så det borde inte vara en så stor belastning att generera även den.


Här finns den:
map_creative/

:)
 
har jag fattat fel eller är de tillåtet med "too many items mod" & "fly mod" i creative?
jag har varit väldigt sugen på att testa att bygga nått där men jag är så osäker på om de är så eller inte.. :S
 
Tillbaka
Topp