Snorbuse

Aktiv medlem
Guldmedlem
Har haft problem hela dagen med droprates på saplings när jag provade farma lite björkved på mitt privatskydd. Får färre och färre saplings så nu efter ca en stack med saplings har jag inga kvar.

Så jag tänkte jag skulle kolla om det var samma sak med vanliga träd och brände iväg till svartlien.
Jojjomen, samma sak där. Högg ner en rackarns massa träd med fick inte saplings så det täckte till att återplantera hälften ens.
Som tur är så står det ju en kista i Svartlien så jag "stal" det jag behövde för att plantera om det jag huggit ner.
Förut har jag kunnat hugga och plantera om och det som blir över har jag slängt in i kistan.
Men vad händer när den kistan är tom?

Men nu till min fråga, är droprates på saplings så mycket sämre nu för tiden?
För då blir det ju väldigt svårt att göra rätt för sig efter man vart och farmat lite träd i någon av trädfarmerna..
 
Är det bara jag som har problem med att det kommer väldigt få saplings från träden?
 
Njä, jag har hört fler ha problem med det.. men inget konkret.
:ugeek:
 
allright, jag började undra :)

Startade just en helt färsk sp-värld och där verkar det droppa normalt. Dvs minst 1 sapling per träd man hugger ner.

Har provat björk och vanliga träd, dock inte djungelträd och de mörka (vad vi nu kallar dem :))
 
Provade lite mer nu på servern.

Normalt sett låter jag bladen dö av sig själv vilket har resulterat i 0 saplings.

Nu provade jag att slå sönder alla löven med tom hand och då får jag 3-4 saplings per träd.

Fortsätter prova lite annat för att se om jag kan hitta nåt mer samband.

EDIT:
Japp, slår jag sönder löven får jag saplings, men låter jag dom självdö får jag inga saplings.
Detta löste mitt problem iaf. Gäller även djungelträd som jag testade nu och fick upp till 3 saplings per träd.
Hoppas detta hjälper något.
 
Letade lite på bukkits bugtracker men hittade bara lösa påståenden, dock samma som det vi kommit fram till här...

En update till 1.2.5 står på dörren så det är ingen idé att leta fel förens efter den är gjord. :cool:
 
Näe, vi ska inte leta fel i onödan när 1.2.5 är nära. Dessutom har jag ju löst problemet för mig själv eftersom jag brukar vara lat och inte slå ner löven utan låta dom självdö. :)

Men kan vara bra för fler som är lika lata som mig att veta om att om man slår sönder löven så får man saplings. ;)
 
Tillbaka
Topp