kukkola

Medlem
Hej allihopa!
Idag när jag var i min skola så pratade jag med mina vänner om att Pitforge server va nere och då sa jag i mellan spelade jag på en annan server jo gissa rätt denna!
Dem börja undra vad det var för server och allt sånt men så berättade jag dem reglerna.
Att servers regler är bra kan man hålla med men dem tyckte att det var konstigt att man kunde bli permanent bannad för att inte hugga ner alla träd så löv sticker ut, bygga 1x1 pelare och att man fick inte bygga sitt hus så nära en stad, dem sa också nått annat om att dem inte skulle tänka sig att spela på den server för det skulle vara tråkigt och inte nått roligt alls för man inte ha nån frihet.
Och personligen så håller jag med om några saker vad dem säger för jag upplever nått sånt här tråkighet därför vill jag hjälpa andra men alla verkar upptagna eller svara inte så jag har slutat frågat. Men här är frågan för om man tänker på det så kan man bli permanent bannad för att lämna löv uppe i luften eller att bygga 1x1 pelare. Vad jag tycker är att man borde bara bli bannad i en vecka max plus varning för att man har brytit mot lagen 6.
Ta inte för typ andra regler som att griefa eller stjäla osv borde straffa med permanent banning men inte om nått fånigt som att lämna löv uppe i luften eller 1x1 pelare visst det är inte coolt men permanent banning är nog för mycket.
Kommentar? :idea:
 
Ingen blir bannad för trädkronor eller pelare utan att få en chans att återställa efter sig.
 
Reglerna håller servern ren så oskyldiga spelare slipper städa efter "folk som inte orkar ta de svåra trä bitarna, vilket dom tycker är något dom bör slippa", eller ta bort fula 1x1 pelare som totalt sabbar landskapets utseende för andra spelare.

Hus nära stad säger väl sig själv. Om staden vill utöka/växa men där sitter en liten trä kojja/hus i vägen.
"Stad: Nu ska det utökas!"
"Hus: Muwhahha, MF. Här sitter jag. Griefa inte mitt hus! Synd om er. Muwhaha."

Yay för "hårda" regler =D
 
Inte synd om dom som inte kan läsa och följa regler. Mer synd om oss andra som måste stå ut med dom tomtarna.

Kan man inte följa simpla regler som denna servern har så ska man bli bannad och har inte här och göra.
 
ClowneN sa:
Inte synd om dom som inte kan läsa och följa regler. Mer synd om oss andra som måste stå ut med dom tomtarna.

Kan man inte följa simpla regler som denna servern har så ska man bli bannad och har inte här och göra.


Det är emot mina principer, men håller faktiskt med Clownen, inte mycket mer att säga.

Sen att jag dock fortfarande önskar jag fick döda folk som närmade sig mitt område utan tillåtelse är en helt annan sak. xD
 
Som bigsteffe skriver så blir ingen bannad för trädkronor och 1*1-pelare utan att få chansen att fixa det först.
Personen får ett PM och ett antal dagar på sig att återställa och om den gör det så händer inget.

Har personen däremot griefat på något sätt och vis, så är det permban direkt.

Detta är inga konstiga regler och jag tycker att det funkar alldeles utmärkt som det är.
Vi har väldigt lite förstörelse pga detta, vilket är väldigt skönt.
 
Det kan tyckas att det är hårde regler, om man aldrig har behövt att rätta sig efter några regler som innebär sunt förnuft och osjälviskhet.
Denna server har en stor aktiv skara spelare, och alla har rättat sig efter dessa regler.
Skillnaden är att dom står svart på vitt så att det inte sker några missuppfattningar eller egna tolkningar av vad som är rätt och fel.

Att lämna trädkronor för att man inte orkar att hugga ner hela trädet är bara lathet.
Påbörjar du nåt, så avslutar du det, det gäller nästan allt i livet, även det enklaste som trädkronor i ett spel, det tar ca 5-10 extra sekunder att göra det...
...hårda regler? lägg av :cool:

Att lämna kartan på denna servern rent och snyggt är ungefär som att ha rent å snyggt hemma.
Man tar inte ut halva soppåsen och kastar den, och resten lämnar man kvar i hemmet, nånstans.

Eller om tex en byggnadsställning som används vid en fasad renovering bara lämnas kvar, och arbetarna bara säger "äsch, låt den stå kvar, skit i den, vi bygger en ny vid nästa arbetsplats".

Tänk dig hur många byggställningar som skulle stå kvar och skrota i ditt område där du bor.
Visserligen kan du ju ta bort den, så man slipper se byggnadsställningen, som både är ful och även skymmer sikten.
Men hur länge orkar du sopa rent efter dessa "jobbar gubbarna"? Borde inte dom ta sitt ansvar och ta ner den också?

Visserligen så är jag väldigt metaforisk om just denna regeln, men ibland måste man förklara det på detta sättet för att ynge spelare som du (kukkola) kanske ska se det hela ur en helt annan synvinkel.

Jag tror inte att vissa spelare blir bannade bara för att dom är idioter, utan mer eller mindre för att dom inte förstår varför dom ska rätta sig efter sådana enkla regler (sunt förnuft) som att "hålla kartan ren".

Denna server är den bästa servern jag har spelat på, den har allt som jag gillar, och det jag gillar allra mest är just sunt förnuft.

Nu avslutar jag denna boken med ett god natt, god jul och gott nytt år och på återseende. :lol:
 
jag skulle vilja flika in en annan sak angående frihet.. att man inte ska bygga nära varandra osv...
ja menar, har du kollat kartan på sistone (eller visat dem den)... den är sjukt stor.. finns ingen chans att du inte har frihet om du bara orkar spendera några minuter på en promenad genom de vilda... eller har jag fel?
 
Kartan på xtralarge, är bland dom största jag sett.
Det finns ju massiva områden som fortfarande är helt orörda, även efter ett helt år.
Så bygga bredvid en stad utan lov är ingen regel, utan det är en skriven lag i den Svenska Lagstifningen.
Xtralarge servern är inget undantag.
 
ZENdog sa:
Kartan på xtralarge, är bland dom största jag sett.
Det finns ju massiva områden som fortfarande är helt orörda, även efter ett helt år.
Så bygga bredvid en stad utan lov är ingen regel, utan det är en skriven lag i den Svenska Lagstifningen.
Xtralarge servern är inget undantag.
de va lite de jag sa fast med andra ord ;)
+1
 
Jag håller med vad alla andra har sagt jag med, att sunt förnuft krävs för att få spela här på Xtralarge, och jag personligen kan påpeka att nog för att straffet för regelbrott är strängt men reglerna i sig är varken svåra att följa eller särskilt hårda. Dessutom har vi väldigt förstående admins här. Jag har själv varit nära att göra (eller råkat göra) regelbrott utan att tänka mig för men varje gång har jag upptäckt det, rapporterat det till admins och städat upp efter mig, vilket inte har vart nått problem alls.

Däremot så har jag en fråga till admins som faktiskt rör mitt senaste regelbrott (som i nuläget är uppklarat). När jag letade efter en plats att bygga mitt hus på så undersökte jag kartan runtikring området jag hade valt ut, och förutom mitt eget stora projekt så fanns det endast en workbench och ett par facklor inom dom närmsta 300-400 rutorna åt alla håll. Här kommer då min fråga; om jag sätter ut en ensam workbench eller en ynklig fackla någonstans mitt i vildmarken, räknas det som att jag har byggt där då? Vad gör jag om jag glömmer bort/inte hittar tillbaka till facklan eller bänken? Hur länge måste den stå oanvänd innan någon annan kan bygga där? (Påpeka ifall dessa frågor hör hemma i en annan avdelning så skriver jag om dom där)
 
Blott en workbench räknas ej som bygge, det är snarare frågan om "håll snyggt på kartan" ;)
Bygg på du!
 
Tillbaka
Topp