X1nk

Aktiv medlem
Hejsan, fick mitt första hemmabio system för ett tag sedan och saken är den att jag får ljud när jag ser på film och sånt ifrån själva systemet, men jag kan inte få ljud från högtalarna när jag ska se på vanliga tv kanaler.
Tv:n och systemet är kopplade med hdmi kabel, läste att det bara ska ge bild och inget ljud. Så jag har även kopplat med röd/vit kablar också.

På min tv hittar jag inga bra inställningar OM man inte har digital ingång, vilket jag tror är optisk ingång (rätta mig gärna om jag har fel). Min tv har optisk ingång men det har inte mitt system, mitt system har hdmi ingång och även ingång för 6 andra kablar (röd/vit-röd/vit/grön/blå/gul) och även scart ingång.

Mer information jag kan ge är:
TV: LG LCD http://www.lg.com/se/tv-audio-video/tv/ ... K530N.jsp#
System: LG 5:1 http://www.lg.com/eg_en/tv-audio-video/ ... T306PD.jsp

Tack för svar :)
 
HDMI är ett digitalt format.
HDMI v 2 och högre ska skicka ljud också. Inte säkert att allt stödjer det överallt dock.

Om ingen annat har kommit med bättre svar så kollar jag in länkarna lite senare, annat å göra just nu. :)
Dock, om tv:n avkodar och ska ge ljudet så behöver du troligen ha en utgång från tv:n för jag tror inte du kan köra fram åter i samma hdmi.
 
hdmi:n går från hemmabion och till tv:n , ska du ha ljud från tv:n i systemet måste du ha en utgående ljudkabel från tv till recievern OM den har en aux kanal. Alltså så får du inte ut tvljudet i hemmabion bara för att de är hopkopplade med en hdmi kabel.
 
bigsteffe sa:
hdmi:n går från hemmabion och till tv:n , ska du ha ljud från tv:n i systemet måste du ha en utgående ljudkabel från tv till recievern OM den har en aux kanal. Alltså så får du inte ut tvljudet i hemmabion bara för att de är hopkopplade med en hdmi kabel.

Förlåt fall jag är okunnig, men vad menas med "utgående ljudkabel från tv till recievern", och hur vet jag om den har en aux kanal? :)
 
ett hemmabio system är i regel byggt så att det kan spela upp sin egen media. Alltså cd,dvd, bd och ev radio och mp3. vill man spela upp tex. tvljudet måsta man ha en kabel från tv:n till huvudenheten i hemma bio systemet. detta fungerar dock bara om huvudenheten har en line in / aux kanal, om den har det eller inte står i manualen. Viktigt i sammanhanget är även om det är samma typ av signal vilket även det står i manualen
 
bigsteffe sa:
ett hemmabio system är i regel byggt så att det kan spela upp sin egen media. Alltså cd,dvd, bd och ev radio och mp3. vill man spela upp tex. tvljudet måsta man ha en kabel från tv:n till huvudenheten i hemma bio systemet. detta fungerar dock bara om huvudenheten har en line in / aux kanal, om den har det eller inte står i manualen. Viktigt i sammanhanget är även om det är samma typ av signal vilket även det står i manualen

Jo systemet har en "AUX (L/R) INPUT anslutning", det betyder alltså att det ska gå?
Men hur ska jag då koppla? Ska jag ha i hdmi kabel och vad jag antar är de röd/vita kablarna samtidigt?
 
1. hdmi är bild och ev ljud FRÅN hemmabion. Den har inget med lhud åt andra hållet att göra så den kan du glömma bort så länge
2.Du måste ta reda på OM din Tv kan skicka ljud till din förstärkare i hemma bion och i vilket format
 
Klippte ur lite (relevanta) detaljer från manualen:

IwUbU.png


maWZ2.png


W5Vcx.png


Hörlursuttaget är inte att rekommendera då det bara blir stereo, men kanske du har såna kablar hemma för att testa med / ha tills du kan köpa rätt kabel. :cool:

Manualen finns i sin helhet här: jättelång länk
 
Nu kanske jag har svaret redan, men jag förstår fortfarande inte :(

Jag har ingen optiskt ingång i mitt system, finns det något annat sätt då?
Är inte så duktig när det gäller såna här saker..
 
Det förändrar ju saken, jag kollade aldrig manualen på resten.. :roll:
Om jag förstår det hela rätt få rdu då köra hörlursuttaget och koppla in på AUX input, då behöver du en sån här kabel: Kjell.com
 
granis sa:
Det förändrar ju saken, jag kollade aldrig manualen på resten.. :roll:
Om jag förstår det hela rätt få rdu då köra hörlursuttaget och koppla in på AUX input, då behöver du en sån här kabel: Kjell.com

Okej! Tack så mycket! :)

Ska köpa en sådan kabel imorgon och hoppas på det bästa!
Om det funkar så lovar jag att du och bigsteffe ska få dela på en kista i minecraft (vet inte annars hur jag ska tacka) :)
 
en varning bara, är det hörlursutgången finns det en risk att du skadar förstärkaren om den inte är avsedd för "högnivå" . vilken tvmodell har du? Tillverkare och modell?
 
bigsteffe sa:
en varning bara, är det hörlursutgången finns det en risk att du skadar förstärkaren om den inte är avsedd för "högnivå" . vilken tvmodell har du? Tillverkare och modell?
står i första inlägget latis. ;)



Btw, var det en utgående scart där? Då kan man koppla rca ljudet (stereo) via scart också.

*edit*
med en töckenasånhär:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... %29-p39225

Kom på, scart var väl alltid tvåvägs, så det borde kunna gå att köra den vägen också.
Låna en liknande och testa.
 
Jag har testat och kört via hörlurs ingången vilket funkar för mig, bara det att alla högtalare låter ej (2 av 5 låter ej), annras funkar det fint. Men är scart bättre för tv:n och ljudet? o:
 
X1nk sa:
Jag har testat och kört via hörlurs ingången vilket funkar för mig, bara det att alla högtalare låter ej (2 av 5 låter ej), annras funkar det fint. Men är scart bättre för tv:n och ljudet? o:

Det kommer bara bli stereo med scart också. Så det blir ingen skillnad på ljudet..
För att få ljud i alla högtalare måste din förstärkare ha stöd för att mixa stereo till alla högtalare, hoppa in i menyerna och leta eller kolla i manualen om du hittar något kring detta :)
 
Okej, tack så mycket för all hjälp! :)
Ni 3 som har hjälpt mig får dela på en liten kista i minecraft som jag ska göra i ordning, bara att tpa mig när alla ni 3 är inne :)
 
Tillbaka
Topp