X1nk

Aktiv medlem
Hej, vet inte vilken rubrik som blir bra till det jag undrar över. Men jag har ett problem med min dator. Jag har windows 8 och vissa spel vill inte starta alls. Jag kan exempelvis inte starta Amnesia och har kollat runt där folk säger att jag har för dåligt grafikkort, men jag tror inte mitt grafikkort är gammalt alls så jag vet inte om den anledningen stämmer. Jag kan väääldigt lite om datorer så det enda jag vet är att jag använder mig av AMD Radeon HD 7700 Series (bildskärmskort) och enda sättet för mig att starta vissa program/spel är att avaktivera den?
Detta låter kanske konstigt men ett exempel är spelet Proteus, när jag startar det med min AMD Radeon HD på så kraschar spelet direkt. Men när jag avaktiverar AMD Radeon HD så funkar spelet men det laggar och går väldigt långsamt.

Någon som kan hjälpa en stackars person som inte begriper sig på datorer men som gärna vill spela...
 
börja med att ta reda på om spelen ens går att köra i windows 8, om det går så uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, alt ta bort programvaran som hör till och lägg in på nytt.
 
Jo men vissa spel går ju faktiskt att spela bara det att jag måste avaktivera bildskärmskortet :(
Sedan Amnesia funkar för många på windows 8 så då borde det göra det för mig också.. och drivrutinerna är uppgradera till det nyaste tror jag.
 
vad har du för

Processor

moderkort

hur mycket ram minne

Hårddisk storlek/typ

exakt vilket grafikkort

Hur mycket grafikminne

operativsystem


se ett exempel nedan

proc amd fx-8350 4,0 Ghz
moderkort ASUS sabertooth 990FX R2
ram 16 Gb 1333 Mhz
Hdd 120 Gb Samsung SSD + 6 Tb på andra diskar
Grafik 2 st R7870 2 Gb
W8 Pro
 
Det är vad du har för prestanda på datorn.
grafikkort, processor, moderkort osv.

en del info finns på:
start>alla program>tillbehör>systemverktyg>systeminformation
(om du använder win7)
 
Processor: intel(r) core(tm) i3-3220 cpu @ 3.30ghz (~3292MHz 4 CPU)
moderkort: MSI MS-7798 BIOS: V.15
hur mycket ram minne: 4096MB
Hårddisk storlek/typ: Seagate Barracuda® 2TB (antar jag)
exakt vilket grafikkort: Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5 (AMD Radeon HD 7700 Series)
Hur mycket grafikminne: 2783MB Tillgängligt
operativsystem: Windows 8 Home Edition x64


Det är detta jag har lyckats hitta och hoppas det räcker! Tack i förhand!
 
har du ett separat grafikkort? Om du har det så verkar du ha konflikt mellan det och ditt interna
 
Hur kan jag få dom att samarbeta då eller hur man ska säga? För vissa spel funkar somsagt då jag stänger av mitt AMD Radeon HD 7700..
 
Du har skärmen kopplad till ditt radeonkort hoppas jag?
Nån måste du väl känna i närheten som kan hjälpa dig?
 
Det är jag inte 100 på, men jag får se fall någon kan kolla personligen och försöka hitta vad felet är då. Tack i alla fall för all hjälp! :)
 
Tillbaka
Topp