granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
Runt 23.54 idag så kraschade servern, detta pga den var tilldelad för lite minne i kombination med att majoriteten av dom inloggade utforskade chunks på varsitt håll..

Troligen blev det inventoryrollback för inloggade och kanske även lite bygg-rollback.
Har ökat minnestilldelning för att undvika detta i framtiden.. :roll:
 
En liten uppföljning,

Servern sparar världsdata, dvs block osv, var 30:e minut. Längre rollback än så ska inte en krasch kunna skapa.

SPELARDATA (inventory) sparas ENDAST vid logout. Har du spelat hela dagen och servern kraschar, då tappar du ALLA diamanter du hittat.


Varför han har gjort så det bara sparas på logout får Notch själv svara på, tills vidare rekommenderar jag att man loggar ut och in kanske en gång i timmen så man slipper det - OM nu en krasch skulle ske.


Lyckligtvis får man dock ingen inventory-rollback på klientkrascher.
 
Hela mitt hus försvann. Började kanske bygga ett par timmar innan krachen men nu är det tillbaka så lång tillbaka som typ 15 minuter efter jag började bygga.
Ganska surt då jag betalade 20 diamanter för att få mina redstone dörrar att fungera och nu är allt borta.

Om det är som du sa att det sparas var 30de minut borde det inte försvunnit ett tvåvåningshus och 4 redstone ledningar till 4 dörrar.
 
ToreLL sa:
Hela mitt hus försvann. Började kanske bygga ett par timmar innan krachen men nu är det tillbaka så lång tillbaka som typ 15 minuter efter jag började bygga.
Ganska surt då jag betalade 20 diamanter för att få mina redstone dörrar att fungera och nu är allt borta.

Om det är som du sa att det sparas var 30de minut borde det inte försvunnit ett tvåvåningshus och 4 redstone ledningar till 4 dörrar.

Nej, det är tyvärr bara inse att dom där 30:e minutrarna inte verkar vara samma tideräkning som övriga världen.. :?
Därför har jag nu schemalagt en manuell sparning var 30:e minut, detta KOMMER medföra 5-10sekunders lagg varje sparning, men o andra sidan är risken för rollback mycket lägre.

Får bli så tills vidare. Går inte lita ett dugg på servermjukvaran.
 
Tillbaka
Topp