granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
Då jag dissat MinecartMania på obestämd tid pga. hysteriskt onödigt resursslöseri på en redan ickeoptimerad minecraftprocess har det saknats ett alternativ för att skicka ut Minecarts.

Som "ersättare" kan du nu använda dispensers för att skicka ut minecarts.
För video - se här: http://www.youtube.com/watch?v=CeosF0pHRxY

Minecart skickas endast ut om det finns räls precis framför en dispenser.
Om en minecart krockar med en dispenser så hamnar den i den.

Latenight-update 01:24
Obsidian under rälsen stoppar minecart som åker in på den.
Om en spelare hoppar in i en vagn som står stilla på obsidianräls, så launchar den i den riktning det finns en räls i. Först kollas norr, sen öster, sen söder, och sist väster.
Önskar du annat håll så sätter du en skylt direkt under obsidianblocket med väderstrecket på första raden. (T.ex. norr)
Finns det ingen räls så launchas man ej.
http://www.youtube.com/watch?v=tBX4Ibv3R9M
 
gryyymt - och måste ju vara resurssnålt så vi får fin o laggfri server som alltid (förutom på mitt mobila då...)

stort TACK granis :D
 
Niclainz: Har fått en bugg, min minecart har fastnat i en fackla (råkande placera en fackla i slutet av spåret). Jag fastnade också men kom loss genom att logga ut och in igen på serven.

Jag vet inte om någon annan får samma problem.

Uppdatering: Fick loss min minecart genom att förstöra blocket under. Har kollat närmare på buggen och har noterat att detta sker bara om man placerar ett block efter facklan. Låter väll som en mincraft bugg?
 
Gillart! Men här kommer lite kritik.

Såhär funkar de när man skjuter ut minecarts:
GRÖN = Tänkt bana, såhär borde de skjutas ut.
RÖD = Avvikande bana, vägen som dom faktist åker.

Notera den BLÅ fyrkanten där jag satt ett block för den RÖDA vägen men ändå tvingas den dit, och stannar.

Notera de ROSA området, här har du 3vägs korsningar där carten skjuts ut, men helt oberoende från vilket vädersträck den är placerad i, så skjuts den rakt fram!

20110806182426.png


Skulle dessutom i en framtid vilja se:
##Carts goes back to owner (player/chest/dispenser) , som mc mania hade.
Andra funktioner är bonus men denna tycker iaf jag borde vara med :D

Tack för att du kämpar vidare med servern!
 
Får inte vädersträcket "väster" att funka (den vänder bara mot öster in i dispensern), men norr och söder funkar och kastar mig av spåret åt de hållen. Kan du kika på det? har en färdig installation om så...
 
Jag har hittat ett litet problem, när vagnen stannar på ett obsidianblock så åker vagnen iväg när jag kliver ut ur den. Och är tvungen att gå tillbaka. Lösning på detta någon? :|
 
Eskepesk sa:
Jag har hittat ett litet problem, när vagnen stannar på ett obsidianblock så åker vagnen iväg när jag kliver ut ur den. Och är tvungen att gå tillbaka. Lösning på detta någon? :|

Lösningen blir craftbook/falsebook/liknande men först när 1.9.99933 är släppt :cool:
 
jag vet inte om någon har upptäckt detta problem innan. jag har en full despencer med vagnar (9 vagnar). sedan skickar in en till vagn(den 10de) i despensern via rälsen. så försvinner den vagnen (10de) och alla där efter tills där är en ledig plats i despencern. vagnarna skulle inte plockas upp av despencern om despencern är full.

så länge kommer jag nog att använda "/region flag [oråde-namn] vehicle-place allow" istället.
 
Usch! :)

Jag önskar det kunde komma lite vettiga minecartmania-alternativ som uppdateras..
 
Tillbaka
Topp