Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Denna regel är inte bra. Admins ska inte ha veto i diskussioner, endast då dessa är diskriminerade eller hets emot folkgrupp eller andra brott emot svensklag får civilkurage utföras så länge dessa inte bryter emot grövre brott. Sunt förnuft går i två riktningar, en admin kan inte säga åt mig att tyst då jag använder svordomar/könsord då dessa inte är riktade och endast då de är riktade. Då är det admin som bryter emot reglen om sunt förnuft OCH yttrandefrihets lagen. Man möts på mitten.

Lösningar:
Sortera innehållet till fler chattkanaler ingame. G, L och T verkar inte räcka. Exemeplvis en övrigtkanal och G omgörs till serverrelaterat / in-game only. Där kan admins sedan visa vägen in i rätt chatt för spelarna utan att begå regel/lagbrott.
Ta bort admin veto.

Anledningen till detta argument är för att försvara admins och spelare, jag tycker om denna servern men de nuvaranda reglerna kan göra att serverns kollapsar pga att ni separerar admin och spelare för mycket. Det är meningen att admins ska vara lika mycket spelare som de som inte är admins. Och denna regel värdesätter admins MER än spelare.

Kalla mig långsökt men den diskussion som på gick nyss gjorde att man i allmänhet kände sig kränkt så jag försöker bara komma till botten till det hela och finna en fungerande lösning utan extrem diktation.
 
Jag har väldigt svårt att förstå att du kan känna dig kränkt när jag ber er att sluta skriva könsord i chatten?
Andra människor känner sig kränkta när ni skriver dem, så det kvittar vilket syfte ni skriver i.
Detta är en minecraft-server, och vi ska inrikta oss på att ha en skön miljö för alla, och då kan bara sunt förnuft gälla.
I detta fallet verkade folk inte förstå vad sunt förnuft var och då var jag tvungen att säga till.
Jag tycker verkligen inte att vi separerar admins från de "vanliga" spelarna, tvärtom tycker jag vi har en skön gemenskap mellan de två.
Det finns andra forum där ni kan diskutera könsordens vara och inte vara.
 
@Ravvie
Det är din rätt att argumentera men det är inte din rätt att diktera.

Då hela diskussionen handlade om ord, så tycker jag inte att man ska kunna säga stopp även då orden som dras upp i argument är svordomar/könsord, även om diskussions argument blev omogna eller desperata spelar det inte någon roll. Vi diskuterade ord och deras betydelser. Vi har ett språk fyllt med synonymer. Om jag som jägare säger "Jag behöver ett luder" så betyder det inte prositution, det betyder lockbete. Är det ett könsord för att någon har bristande kunskaper i språket? Nej, det är en ord först och läsaren laddar sedan det ordet så det blir ett könsord. Läsaren ger det innebörd.

För mig är det befängt att avbryta en sådan diskussion då ingen blev kränkt eller uttryckte att de blev det, anmälningsplikt är en lag vi har i sverige där de som blir utsatta eller vittnar måste säga detta till den som utför det att lägga av och sedan om det inte slutar där och då så får man ta det genom rätt kanaler dvs genom admins eller polis om det går för långt. Och ingen sa något som sagt, ingen sa "Jag blir kränkt av dina ordval." utan det var rakt upp och ner "Lägg av med könsorden punkt" för att det står i reglerna. Men sunt förnuft anspråkar att man kan uttrycka sig också och inte att man inte ska kunna använda vissa ord i vissa diskussioner. Vi talar om språkvetenskap och begrepp inte om att kränka någon. Hur ska man kunna diskutera ord om könsorden och svordomar automatiskt betyder att man kränker någon? Nej, det går inte då. Men en kränkning innebär att orden är riktade. Är orden inte riktade så är det heller inte en kränkning, iallafall om man ska se detta ur lagens synvinkel ur en moralisk synvinkel kan begreppen betyda en annan ska för var och en. Det är därför vi har lagen för att förklara en mittpunkt när brott begås och inte.
 
Jag tänker inte diskutera i ingame-chatten om sånt, utan säger till er att lägga ner när det går överstyr.
Jag var inte den enda admin som tyckte att det skulle sluta dessutom, och det var många spelare som också tyckte det.
Det är inte ofta vi går in och bryter i chatten.

Du kan inte jämföra en Minecraft-server med Sverige Rikets lagar.
Vi har våra regler som gäller hos oss, och det är inte några svåra regler.
 
Du drar upp yttrandefrihet osv och får det att låta som om vi berövar dig alla dina val i ditt liv och hur du behandlas av "the g-men". Vi har sagt förut, och tydligen behöver vi säga det igen. Inga könsord i chatten. Det spelar ingen roll i vilket sammanhang orden kom upp. Det här är så pinsamt att folk blir upprörda över. Visa vanlig artighet, använd inte könsord i chatten, snacka inte om att käka avföring och annat p12 dravel (har varit tvungen att säga till om sådant här i chatten också) och andra ämnen som bäst hör hemma på 4chan eller flashback.
Känner folk att dom behöver svära med könsord då kan man göra det IRL, eller i PM's till andra coola k1dz som också gillar könsord och då är det inga problem!
Men vi vill inte ha sån skit i public chatten! Vi har små barn som är 8-10 år som spelar på xtralarge med sina föräldrars välsignelse och behöver vi verkligen utsätta dom för sån skit om det går att undvika?

Sunt förnuft. Use it.
 
Jag förstår inte vad det är som får dig att bli så upprörd om denna regel

9. Gör som admin säger åt dig, misstycker du, diskutera på forumet, EJ ingame.

Det som menas är ju att om du misstycker så ska du ta det på Forumet inte ingame för ingame så faller de bort rätt fort,
om du tar det på forumet så kan ju vi alla admins peka till en post så tar vi och diskuterar om det skulle gå att ändra och förbättra (om det nu är ett sånt fall) eller om denna admin har gjort rätt eller fel.
 
Jag har dragit upp detta för att det är fel. Reglen är dikterande och då ni använde den använde ni den enligt mig fel.

Ni kan inte säga att serverns regler överskrider de lagar vi har i Sverige som ni får det att verka. Ni får kalla mig p12'a och andra skälsord men eftersom ni gjort det har ni bara bevisat min poäng ännu tydligare. Och eftersom det än så länge bara är admin som svarat i tråden kan jag tolka detta på två sätt. Folk är rädda för ban eller så bryr de sig inte. Oavsett reglen är fel i alla av ovanstående argument.

Då jag själv är uppvuxen utan censur av könsord och sådant struntprat så kan jag inte förstå varför visa andra föräldrar vill censurera det men det hör inte till diskussionen i att ni använt reglen felaktigt.

Mitt argument kvarstår. Serverns admins verka ha stora problem med att tolka andras diskussioner, könsord eller ej.

Dessutom Alrin, jag gav ett medicinskt råd till en spelare som missköt sin hälsa och varna för tarmvred genom terror. Det är ett misstag på min sida att använda terror som argument. Men jag försökte visa genuin empati i att det där är ett allvarligt problem som kan ge menn för livet. Då jag sett detta inträffa hos patienter på ålderdoms hem och LAS där min mor jobbar så vill jag inte att andra ska behöva genomlida samma plåga. Du får säga vad du vill om det. Men jag gav bara rådet att äta regelbundet och vila samt utföra sina kroppsliga behov då kroppen behöver utföra dessa. Inte nog med det kan det i extrema fall leda till dödsfall. Jag vädga till spelaren att sköta sin hälsa och det är knappast ett regelbrott hur seriöst/oseriöst du eller någon annan tolka det så menade jag det allvarligt. Det låter jätte kul, ja, men det är inte lika kul då det inträffar mer och mer i bland unga. Jag brukar säga samma sak om att "knacka" rygg och leder. Dessa skador kan leda till akut vattenbildning i lederna som måste öppnas upp och tömmas i vaket stadie, det säger jag ju knappast för att skämta.

Sen har jag inte sagt att ni berövat mig på min tala/frihet. Utan jag har sagt att ni handlat fel i detta ärendet och därför bör reglen ändras eller på annat sätt stärkas. Inte tas bort.
 
Alrin sa:
Vi har små barn som är 8-10 år som spelar på xtralarge

En grej jag börja tänka på direkt, på multiplayer finns det väl åldersgräns på minecraft överhuvudtaget?
Kan tänka mig 12-14 kanske till och med 16 år pga språk osv.

Ska det finnas åldersgräns på Xtralarge? Vissa admins har redan det i åtanke när dom skall acceptera en ansökan har jag märkt, det är vissa som inte blir accepterade pga ålder.

Man kan ju börja fundera på om det ska finnas åldersgräns just för att barn ska fortsätta tro på lögnen av att alla är trevliga, alla går att lita på, alla är din vän.
Det är ju det de flesta folket på servern (som jag känner) vill, men det kommer aldrig att funka, det ligger inte i alla människors natur.

Om inte annat så tycker jag det är upp till varje förälder att bestämma åt sitt barn, tills det fyller 18 såklart, att multiplayer spel kanske inte är direkt det man ska ägna sin tid åt när man är barn. Säger absolut inte att det är fel, men min synpunkt på det hela är väl att de äldre spelarna borde inte drabbas av att föräldrar obevakat eller obekymrat låter sitt barn sitta vid en portal av dåligt beteende och hårda ord.

Jag fick aldrig vara inomhus under dagarna (då det inte regnade som värst, eller snöade osv)
Även om jag inte hade någonting att göra så var man tvungen till att vara i den "friska luften och energipackade solljuset".
Det blev mer en shock när jag insåg hur det egentligen ligger till, hade jag fått välja så skulle jag växt upp ocensurerat som Arazand snackade om.
 
Arazand sa:
Dessutom Alrin, jag gav ett medicinskt råd till en spelare som missköt sin hälsa och varna för tarmvred genom terror.

<snip>

Det var inte den grejen jag pratade om, jag har fått säga till andra personer förut, tidigare.
Och jag kallade dig inte p12:a eftersom det inte var dig det handlade om.
Synd att du tog åt dig, det var inte meningen. :(
 
faktum är att alla servrar och information som finns i Sverige måste följa Svensk lag. dock är servern i Tyskland och det gör det än värre då den måste följa Tysk lag och även Svensk till viss del. Dock är det den Tyska som gäller när det kommer till regler mm. och Svenska lagen om det skulle vara så de skulle brytas mot både Svenska och Tysk lag. Så innan någon tar upp att reglen bryter mot lagen ta reda på vad Tysk lag säger först dock brukar den vara hårdare än den Svenska.
 
Men hur kan detta ha lett till en diskussion om Sveriges lagar?
Vi pratar om en chatt ingame på en Minecraft-server?
Det finns folk där som kanske inte vågar säga ifrån när de ogillar något, och därför måste vi admins finnas där för att se till att det är en bra nivå på chatten.

Det finns andra ställen där man kan diskutera sina tarmproblem, och diskutera vad könsord egentligen står för, och jag anser fortfarande att det INTE är ingame i Minecraft.
Om granis anser det motsatta så får jag bocka mig för det och acceptera det, men tills dess är detta vad jag anser är rätt.
Nu tänker jag inte förstöra min fina helg med det här skräpet.
 
Vad skulle inte banna för att folk tänker annorlunda än oss, vad skulle vi tjäna på de?

Om du nu använde könsord för att hjälpa honom således kunde du ju dra det i /msg eller nåt annat medium utanför Minecraft.

Orsaken vi försöker hålla könsord och källsord till minimum är för att folk ska trivas
och ha en trevlig, produktiv och social miljö som möjligt utan att använda grova ord för att
fram sina få fram sin mening.

Jag är själv inte direkt uppvuxen under censur.
Men det hör till god sed att inte använda dem bland,
kanske jag är nåt helgon själv i detta.

Vi kräver inte du håller med oss
men att du förstår.
 
Har helt missat vilken diskussion som orsakat "bråket" denna gång, då jag varit på bio och haft trevligt.
Och att ha trevligt är varför jag spelar på denna server.
Jag bryr mig inte i om det är en p8 f14 eller en g50 (gubbe 50) som skriver könsord i chatten. Det är inte trevligt. Ibland säger jag till direkt, annars kanske jag petar på en admin om det verkar vara någon som har rage i chatten.
Sure, vi kan alla göra fel, men om någon ber oss tagga ner kan det vara en ide att lyssna.
Gäller även mig. :p
 
Arazand sa:
Denna regel är inte bra. Admins ska inte ha veto i diskussioner, endast då dessa är diskriminerade eller hets emot folkgrupp eller andra brott emot svensklag får civilkurage utföras så länge dessa inte bryter emot grövre brott. Sunt förnuft går i två riktningar, en admin kan inte säga åt mig att tyst då jag använder svordomar/könsord då dessa inte är riktade och endast då de är riktade. Då är det admin som bryter emot reglen om sunt förnuft OCH yttrandefrihets lagen. .

Tack Arazand för att du tog upp ämnet i forumet istället för i chatten. Jag är själv intresserad av politik och juridik.
Regel nr 2 och 9 bryter inte mot yttrandefrihetslagen. Stötande ordval är inte tillåtet utifrån yttrande frihetslagen.
Lagen ger, var individ, rätten att uttrycka sin åsikt men inte på ett stötande sätt.
Jag tolkar din hänvisning till lagen som om du misstolkat lagen.

Innan regel nr 9 kom så såg vi en del bli muted i chatten och en hel del tröttsamt tjat från missnöjda spelare. Jag misstänker att nr 9 handlar mer om att slippa gnäll och tjat som stör och skapar dålig stämmning i spelet, än att slå på fingrarna om grova ord. Att hålla trevligt språk handlar nr 2 mer om.

Att mute spelare för kortare eller längre tid är väl mer ett Admin veto än att bli tillsagd utifrån nr 9? Admin är vanliga spelare men de har ansvar, makt och måste ställa upp i tid och otid. Före nr 9 var det osagt att vi skulle lyssna på admin och uppföra oss hyfsat mot admin, så är de där för oss i sin tur. Likväl fanns nr 9 under det vi kallar förnuft och netikett ;P

Ja det kan kännas surt att bli avsnäst och tystad om vi har stött oss med någon. Vi kan känna oss orättvisst behandlade eller missförstådda ibland, här eller i IRL. Argumentationer kan då bli långdragna då vi människor försöker göra våran sida hörd.
Granis hänvisar till att diskutera i forumet om det vi bli oense.
Nicklii formulerar ett riktigt bra argument för att använda forumet.
Nicklii sa:
Det som menas är ju att om du misstycker så ska du ta det på Forumet inte ingame för ingame så faller de bort rätt fort,
om du tar det på forumet så kan ju vi alla admins peka till en post så tar vi och diskuterar om det skulle gå att ändra och förbättra (om det nu är ett sånt fall) eller om denna admin har gjort rätt eller fel.

Kanske mjukare admins varningar är bra Jag är själv ett fan av Clownens stil i att tysta och lugna ingame chatten :) , men det får ni fortsätta spinna vidare på själva nu ska jag roa mig med att spela ;)
 
ravvie sa:
Jag har väldigt svårt att förstå att du kan känna dig kränkt när jag ber er att sluta skriva könsord i chatten?
Andra människor känner sig kränkta när ni skriver dem, så det kvittar vilket syfte ni skriver i.
Detta är en minecraft-server, och vi ska inrikta oss på att ha en skön miljö för alla, och då kan bara sunt förnuft gälla.
I detta fallet verkade folk inte förstå vad sunt förnuft var och då var jag tvungen att säga till.
Jag tycker verkligen inte att vi separerar admins från de "vanliga" spelarna, tvärtom tycker jag vi har en skön gemenskap mellan de två.
Det finns andra forum där ni kan diskutera könsordens vara och inte vara.

Admins har betett sig som mer värdiga jämfört med andra "vanliga" användare sedan det blev fler än två admins, dvs Myskoxe och Granis.
Sedan kan jag ju nämna ett par som gör lite mer än de bör, samt är tillåtna till, men då kommer tråden spåra ur ist.

Och en Admin ska vara där som förebild för nya spelare, och vara på samma nivå som dess spelare. Aldrig lägre, aldrig högre. Att en admin ska få makten att kontrollera allt som skrivs så blir väl servern en diktatur? Såklart finns det väl några extrema undantag som nazistiskt, rasistiskt och sådant.

Sedan har servern olika folk, olika perspektiv på saker och ting. Vissa tar illa upp för att någon säger fan! Vissa inser att det är internet och man får ta det som det kommer. Det är inte ett universum ala My Little Pony där folk skiter regnbågar och lever lyckliga i alla sina dar.

Sedan är det skillnad på ett forum och en ingame chatt.
 
Det är jag som skrivit alla regler här på sidan så kritiken ska väl egentligen riktas enbart på mig.
Jag kommer dock inte ändra regel #9, av den enkla anledningen till att jag vill att min server ska vara på detta vis.

Admins är verkligen inte mer än andra spelare, utöver att jag, granis, personligen litar på att de ska kunna upprätthålla den ordningen jag vill ha. (Finns att läsa i regler)

Det handlar inte om att ge fritt fram för maktmissbruk som admin, utan enbart att admin ska kunna gå in och säga till att "nej, så här gör du inte på vår server". Skulle man tycka att admin använder maktmissbruk - så går man helt enkelt in och skriver sitt hjärtas mening på forumet.
Skulle admin verkligen utöva maktmissbruk och t.ex. ta bort inlägg angående detta - då är denne inte admin länge till.

Överlag känns detta som ett ickeproblem. Det hade jag tyckt även om jag "bara" var spelare just pga. jag vet att våra admins är lite vuxnare än ordinarie cs-p13-godmode-admin.
 
ravvie sa:
Det finns folk där som kanske inte vågar säga ifrån när de ogillar något, och därför måste vi admins finnas där för att se till att det är en bra nivå på chatten.

Det finns andra ställen där man kan diskutera sina tarmproblem, och diskutera vad könsord egentligen står för, och jag anser fortfarande att det INTE är ingame i Minecraft.
Om granis anser det motsatta så får jag bocka mig för det och acceptera det, men tills dess är detta vad jag anser är rätt.
Nu tänker jag inte förstöra min fina helg med det här skräpet.

"Se till att det är en bra nivå på chatten"
Och en bra nivå på chatten är enligt dig?

Folk ska få uttrycka sig på det sätt de är vana vid, det sätt de trivs med. Ni ska inte styra om alla personers sätt att uttrycka sig. Och ja, klart personer som konstant svär och säger heil heil ska få en chat-mute eller en temp ban, om inte det hjälper så banna den.
Och det finns ju de som använder svordomar men uttrycker sig på ett vänligt och förståeligt sätt. Att man svär behöver inte betyda att det är direkt riktat emot någon personligen.

Jag får en hel del skit emot mig, men inte fan gör någon admin något. Men så fort jag säger något då är man bitter och bör falla ner 2 meter under jord. Ah, typiska "we are the family, we hate you, together!" stil på servern samt dess community.
 
granis sa:
Överlag känns detta som ett ickeproblem. Det hade jag tyckt även om jag "bara" var spelare just pga. jag vet att våra admins är lite vuxnare än ordinarie cs-p13-godmode-admin.
Du bör stalka de admins du anlitat på din server.

Kan skicka ett PM ang de admins som missbrukar sitt samt beter sig överlägsna gentemot användare.... vänta går ju inte kontakta dig så var inget..

Sedan bör något göras åt er Admins tråd, varje post består typ av: Jag är intresserad :)
När det borde gälla en motivation till varför de bör bli admins. Inte "Hej vill du bli admin? - Jaa!"
 
hamzta sa:
Sedan bör något göras åt er Admins tråd, varje post består typ av: Jag är intresserad :)
När det borde gälla en motivation till varför de bör bli admins. Inte "Hej vill du bli admin? - Jaa!"

Det tycker jag också, vem vill anlita nån som skrivit "jag vill bli admin".
Man ska veta om man kan lite på den personen mm ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp