Arazand

Aktiv medlem
Tittat på en massa let's play videos på youtube av detta spel. För närvarande i alpha stadie och varit under utveckling sen Januari i år.

Det har likheter med Minecraft, det är sandbox, du gräver i marken, men detta har mer än så. Där minecraft är ett spel med fokus på kreativitet och skapande på en relativt instabil platform med väldigt mycket mod möjligheter så är Terraria mer fokuserat på att ge en komplett spel upplevelse. För de som gillar J-RPG så kanske de kommer glädjas av spelet "Chrono Trigger"-look och Phantasy Star lika spelstil.

Jag tycker själv inte om att jämföra spel med varandra, man kommer oftast bara fram till bristerna.
Terraria är enklare, att göra saker med crafting är inte som MC där man faktiskt bygger sakerna, utan du samlar material och väljer sen från en lista där saker du kan göra syns.

Jag ser Terraria som ett spel med mycket potential och redan nu har det fler features än minecraft och verkar vara mer stabilt om än lite obalanserat.

Tror detta spelet riktar sig åt andra som inte gillade MC som letar efter en mer färdig upplevelse med mer saker färdiga än MC's we do it as we go along still.

Sen är Terraria begränsat till XNA Game Studio och skrivet med C# medans MC är gjort med Java som är alla nybörjares start språk, därför kommer det inte vara lika enkelt att göra modar till det, något MC har till sin fördel.

Mycket nöje!

Ta en titt här:
http://www.terraria.org/
http://www.youtube.com/user/demilogic
 
Kollade igenom alla avsnitt av "Blue" och "Redigit", och det verkar extremt lovande måste jag säga! :D
Har stora förhoppningar på finalprodukten (som enligt "Blue" kommer att utvecklas i ca 5 år frammåt om communityn håller sig levande)

Arazand sa:
Jag tycker själv inte om att jämföra spel med varandra, man kommer oftast bara fram till bristerna.
Det bådar illa för Minecraft om Terraria fortsätter i sin snabba framfart :cool:
 
Även jag har kollat på stora mängder LPs.
Bla. blue och redigits. samt PBat.

Och jag ser ganska stor potential iom att det är mer välutveckalt än MC.
Dock verkar det som att multiplayern är mycket sårbar för grief.
Men men. jag ska inte uttala mig för mkt innan jag har hunnit testa det :)
 
Det är beräknat att spelet släpps som beta nu i sommar. :)
Får hoppas på det. Så man kan testa lite.
 
Arazand sa:
Det är beräknat att spelet släpps som beta nu i sommar. :)
Får hoppas på det. Så man kan testa lite.

Har du InsideInfo? :p
Blue har ju snackat mycket om att det släpps som finalprodukt, inte som beta, eftersom det är redan så utvecklat att det enda som skiljer beta från final är balanseringen av diverse items :)

Ska ju tydligen bara vara account management och juridiska delar(copyright licens?) kvar :D
 
Kojjan sa:
Har du InsideInfo? :p
Blue har ju snackat mycket om att det släpps som finalprodukt, inte som beta, eftersom det är redan så utvecklat att det enda som skiljer beta från final är balanseringen av diverse items :)

Ska ju tydligen bara vara account management och juridiska delar(copyright licens?) kvar :D

No ingen inside info här. xD

Läste på FAQ'n.

"When will Terraria be available to purchase?
You can expect to get your hands on Terraria in less than a few months."

Samt google sökning lede hit: http://socyberty.com/issues/terraria-re ... uirements/

Så det juridiska borde vara ganska klart om de har en deal att sälja det på Steam.

De säger att spelet inte kommer släppas som beta eftersom de redan nu skulle kunna gör det men de planerar att lägga till content upp till 5 år efter release. Men Redigit verkar jobba väldigt fort, på två dagar hade han tydligen fixat en lista av kända buggar och lagt till 20 nya items med unika förmågor etc. Så han verkar jobba snabbare än Notch men för att vara snäll mot Notch, han jobbar med C# inte Java som suger slämig tjurpung... men "fungerar" på alla platformar. :p

Håller iallafall tummarna på det här. Roligt komplement till MC.
 
Arazand sa:

fast Blue sa väll att han kan tänka sig att släppa en beta.
Dock en build som är relativt buggfri.
Redigit gorde en redig prestation angående alla buggfixar och items :)

Sen får man hoppas på att priset inte blir för högt :)
Dom har iaf lovat att det inte ska bli dyrare än MC.
Vilket gör denna arbetslösa sofliggare glad :D
 
Gillar inte 2d framför 3d, så när jag såg första delen av youtube klippet så blev man "Njaa..".
Men när den väl kom igång (där dom byggde osv) så blev det lite mer "Woah, coolt."
I slutet satt jag och skickade länken till vänner som jag hoppas ska bli lika intresserade så man kan testa med dom! :D

Verkar kul måste jag säga :)!
 
RAzzO_o sa:
fast Blue sa väll att han kan tänka sig att släppa en beta.
Dock en build som är relativt buggfri.
Redigit gorde en redig prestation angående alla buggfixar och items :)

Sen får man hoppas på att priset inte blir för högt :)
Dom har iaf lovat att det inte ska bli dyrare än MC.
Vilket gör denna arbetslösa sofliggare glad :D

Blue är dock PR-killen. ;) Men i PBat ep 23 där PBat spelar med Blue så snackar de en hel del om release, content och sådant. Det är en timme långt men finns mycket mat nyttigt där. :)

Ep. 23.
http://www.youtube.com/watch?v=qdqqb5WWx10
 
Arazand sa:
Blue är dock PR-killen. ;) Men i PBat ep 23 där PBat spelar med Blue så snackar de en hel del om release, content och sådant. Det är en timme långt men finns mycket mat nyttigt där. :)

Ep. 23.
http://www.youtube.com/watch?v=qdqqb5WWx10
Jo, såg det avsnittet. men jag hoppas det kommer snart :D
Har kollat alla PBats avsnitt och måste ha ''the real deal'' snart :)

FÖ. så hoppas jag dom gör något typ av antigrief skydd.
Verkar ganska lätt att ta med sig en näve dynamit på nån server och bara smälla.
 
RAzzO_o sa:
FÖ. så hoppas jag dom gör något typ av antigrief skydd.
Verkar ganska lätt att ta med sig en näve dynamit på nån server och bara smälla.

Mjo håller med. :)
Ganska enkelt att lägga till en funktion som stänger av bomber etc eller sätta upp skydd. :)
 
RAzzO_o sa:
Verkar ganska lätt att ta med sig en näve dynamit på nån server och bara smälla.

Kan tänka mig flera anti-grief metoder, men just en 2D-Zon som förhindrar all typ av explosiv inverkan verkar lämpligast med tanke på hur han förklarade 4bit/per block och hur det skulle bli 6bitar mer per block om det skulle lagras vem som byggt osv :)

Att hugga ner hus med pickaxe och vad som verkar vara hammare (för väggar i bakgrunden?) verkar dock svårare att skydda mot, om man ska låta Zon-ägaren ha full kontroll över hela zonen med sina egna verktyg.
 
Känns som ett co-op game typ, fast bara lite. Du kan liksom spela på en egen värd och så, men så kan du även bjuda in din kompis för att hjälpa dig med en boss eller något :). Grymt att man kan ta med sina saker till andras världar. :)

Kolla PaperbatVG Lp. Grym :)
 
BlueXephos (Yogscast) på youtube spelade det, och de dog konstant. Sedan ser spelet inte det minsta kul ut, när man spelat minecraft dvs..
 
hamzta sa:
BlueXephos (Yogscast) på youtube spelade det, och de dog konstant. Sedan ser spelet inte det minsta kul ut, när man spelat minecraft dvs..

Yogcast sög verkligen på det här spelet ;).
Ska man se det roliga skall man INTE kolla på dom, som sagt kolla PbatVg
 
hamzta sa:
BlueXephos (Yogscast) på youtube spelade det, och de dog konstant. Sedan ser spelet inte det minsta kul ut, när man spelat minecraft dvs..

Du vet vad det heter: "Smaken är som baken".

Men håller med föregående talare, Yogcast var inte de bästa spelarna i världen samt spelet är väldigt obalanserat något de håller på att testa just nu.

EDIT:
Själv tycker jag om minecraft men terraria är som sagt ingen ersättare, iallafall inte för mig. Dessutom är mer än minecraft i vissa bitar och mindre i andra, det är helt enkelt ett helt annat spel. Och som jag skrev innan, jag tycker inte att jämföra spel. Man kommer oftast bara fram till bristerna istället för fördelarna. :)

Kommer ha minst lika roligt spela båda spelen, sen om det blir team minecraft vs team terraria, visst, låt barnen leka som det heter.
 
Arazand sa:
hamzta sa:
BlueXephos (Yogscast) på youtube spelade det, och de dog konstant. Sedan ser spelet inte det minsta kul ut, när man spelat minecraft dvs..

Du vet vad det heter: "Smaken är som baken".

Men håller med föregående talare, Yogcast var inte de bästa spelarna i världen samt spelet är väldigt obalanserat något de håller på att testa just nu.

EDIT:
Själv tycker jag om minecraft men terraria är som sagt ingen ersättare, iallafall inte för mig. Dessutom är mer än minecraft i vissa bitar och mindre i andra, det är helt enkelt ett helt annat spel. Och som jag skrev innan, jag tycker inte att jämföra spel. Man kommer oftast bara fram till bristerna istället för fördelarna. :)

Kommer ha minst lika roligt spela båda spelen, sen om det blir team minecraft vs team terraria, visst, låt barnen leka som det heter.

2 helt olika spel. Punkt slut
 
Om allt går som det ska. Beräknas Terraria att släppas på måndag(16 maj).

Källa: twitter.com/terraria_blue

Ps.
Och jag har inte råd....! Buhu... Får vänta till 25e...
 
Arazand sa:
Om allt går som det ska. Beräknas Terraria att släppas på måndag(16 maj).

Källa: twitter.com/terraria_blue

Ps.
Och jag har inte råd....! Buhu... Får vänta till 25e...

Det ska väl inte kosta så mycket? du får väl tigga lite bland dina nära o kära :)


Grymt bra sätt att marknadsföra, blir helt tagen av LP's i allmänhet^^
 
Tillbaka
Topp