granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
Hej :cool:

Jag har spånat lite kring att skaffa en server dedikerad för att generera vår kära map!
För att göra detta så billigt och bra som möjligt tänkte jag kolla om någon har lite grejer i garderoben som ligger och skräpar.
Är först och främst ute efter sådant ni kan tänka er att skänka, i andra hand saker ni kan tänka er sälja billigt. :?

Varför en mapserver?
  • Avlasta spelservern (det är enorm IO/cpu load för kartgenerering)
    Uppdatera flera gånger per dag, möjligt med 3-4timmar delay eller bättre
    En extra backup för kartorna (winning!)

Okej, vad behövs?
  • Moderkort - gärna med integrerad grafik - FIXAT
    Processor - helst 3-kärnig phenom eller bättre, >= 2.4GHZ - FIXAT
    Processorkylare - gärna superstor med stor/tyst fläkt :cool: - FIXAT
    Minne - minst 4GB - FIXAT
    Grafikkort - Litet/diskret, strömsnålt (pciex) - FIXAT
    SSD - minst 120GB - FIXAT
    HDD - minst 300GB, tyst/strömsnål (bara "world"-map kräver 90GB för bilderna..)
- FIXAT

Nätdel/chassi kan jag ordna fram :oops:

Slutord
Jag är övertygad om att mångas kunskap vida överträffar min när det gäller hårdvara, så rätta mig gärna och kom med förslag.
Prio #1 för kartprogramvaran är dock kärnor/hastighet och snabb io/SSD.
Servern är tänkt att hostas hemma hos mig, 24/7.
 
Jag har en "komplett" dator liggandes.
Den är "komplett" så pass att den startar, men jag vet inte om eller hur bra den funkar då jag inte har orkat koppla in någon skärm till den.

Den är ~6år gammal.

Antagligen är den inte speciellt intressant, men du frågade efter saker i garderoben som skräpade ;)
Du får den för vad det kostar att skicka den =)
 
Jag har min gamla dator liggandes någonstans, dock så är ju grafikkortsfläkten sönder :p (Bara att köpa en ny för 150 spänn )
Specs ; 2,4gHZ quad processor
Radeon 4650 HD grafikkort
Moderkort, tja säg det, har inte startat saken på 2-3 år så vet inte (Orkari nte kolla atm :p)
4gb ram på 1333 MhZ I believe.
Ingen ssd i denna, men om någon annan dumpar in det kan jag tänka på att ge/sälja den för en slant ^^
 
Jag har min gamla gaming data liggandes på övervåningen... DOck inte en aning om vad den har för speccs men den klarade de flesta spel tills bf3 kom ut typ.. :p Köpte den av min brorsa för antal år sedan så kollade aldrig speccs.. visste bara att den dög för den tiden.. :) Vid intresse skulle jag kanske kunna ta reda på vad som finns i!
Den säljer jag isf.. :oops:
 
Tycker din idé är helt lysande Granis!

Dock har jag inga delar liggandes och skräpar då jag är hårt hållen av regeringen här hemma (fästmön) :lol:

Men jag kan mycket väl tänka mig att slänga in en summa pengar som kan hjälpa till att finansiera det hela eller delar av det om det är till någon hjälp?
 
Tackar ödmjukast för erbjudanden!
Dessbättre har jag fått tag i en phenom ii X4 955, med moderkort och minne.
Jag har uppdaterat listan i första inlägget med vad som behövs nu.

Snorbuse sa:
Men jag kan mycket väl tänka mig att slänga in en summa pengar som kan hjälpa till att finansiera det hela eller delar av det om det är till någon hjälp?
Det skulle absolut hjälpa! Förmodligen blir det nyköp på SSD, ifall ingen begagnad dyker upp här i tråden :)
 
tar med en stor disk ner , mellan 500 och 750, grafik har jag nog ett med ska bara leta efter det
 
granis sa:
Tackar ödmjukast för erbjudanden!
Dessbättre har jag fått tag i en phenom ii X4 955, med moderkort och minne.
Jag har uppdaterat listan i första inlägget med vad som behövs nu.

Snorbuse sa:
Men jag kan mycket väl tänka mig att slänga in en summa pengar som kan hjälpa till att finansiera det hela eller delar av det om det är till någon hjälp?
Det skulle absolut hjälpa! Förmodligen blir det nyköp på SSD, ifall ingen begagnad dyker upp här i tråden :)

Vart ska man skicka pengarna?
 
nautori sa:
granis sa:
Tackar ödmjukast för erbjudanden!
Dessbättre har jag fått tag i en phenom ii X4 955, med moderkort och minne.
Jag har uppdaterat listan i första inlägget med vad som behövs nu.

Snorbuse sa:
Men jag kan mycket väl tänka mig att slänga in en summa pengar som kan hjälpa till att finansiera det hela eller delar av det om det är till någon hjälp?
Det skulle absolut hjälpa! Förmodligen blir det nyköp på SSD, ifall ingen begagnad dyker upp här i tråden :)

Vart ska man skicka pengarna?

Går nog utmärkt att göra det på vanliga donationsknappen.
information/hjalp-till-med-serverkostnad-t112.html
Sen kan du ju skriva ett meddelande att det är till kartservern på betalningen :)
 
Tack vare vissa nyckelpersoner (och såklart alla som tidigare donerat) är nu kartservern i hamn!
Återstår bara lite väntan på några delar och sen en montering/installation :)

Återkommer när vi kan börja generera mappen lite oftare :D


Stort tack :cool:
 
Tillbaka
Topp