soldans

Medlem
Jag fick en dum tanke om att lära mig mer om redstone osv... tänkte testa detta i singleplayer.
Också kom jag på att "på servern finns det dom som kan och inte kan".
Då tänkte jag en smart tanke: Låt oss bygga en skola.

Skolan ligger öster om xtraville (upp till vänster på om stora xtraville skylten på http://www.xtralargemap.se/) och är ca 50x50 stor.

Jag, soldans är grundare och rektor.
Jag har utformat upplägget av lektionerna, utformat innehållet i flertalet av dessa samt craftat skyltar dörrar osv.

När jag öppnade en tomt i solsidan la jag snabbt märke till Michaelo90, min granne, vars hus är inbrottssäkert, detta gjorde mig mer nyfiken på hur saker funkar.
Jag känner mig väldigt ärad av att Michaelo90 gjort skolan den stora äran att ställa upp som professor.
Han har hjälpt mig verifiera lektioner och utforma.
Utan hans hjälp att skapa lektioner så skulle det tagit mycket längre tid.
Det skulle säkert inte blivit lika bra och framförallt så har han bidragit med massor av kunskap.

TwistedCraft har även han gjort en jätteinsats, genom att farma material som en galning, bränna sten och sand osv.
Det är även TwistedCraft som designat lobbyn och som byggt det mesta av väggarna och kommit med andra smakråd.
Utan TwistedCraft så skulle skolan inte ha några väggar på ett bra tag. Jag är lat. ;)

Stort tack till Michaelo90 och TwistedCraft =)

Tack även till andra som bidragit med material och stöd.

PS. Skolan går inte att förstöra med lava eller dylikt (hela skolan står i lågor...) då den blivit skyddad.
 
Lektioner so far

Hittils har vi sex lektioner:

Lektion #1: Grunderna i mekanism
Här går vi igenom grunderna, och kommer med lite exempel om hur dörrar och minetracks påverkas av knappar, spakar och plattor.
Lektion #2: Vad som tänder redstone
Här går vi igenom de grunderna i redstone, vilka olika saker som kan tända en redstone ledning
Lektion #3: Vilka håll som redstone sprider sig
Här fördjupar vi oss i åt vilka håll de olika sakerna sprider energi.
Lektion #4:
Vi går igenom nästan alla möjliga och omöjliga sätt som man kan öppna en dörr på mekaniskt. En lång lektion med massvis med dörrar. Säg till om ni får användning för att öppna en dörr men en tryckplatta på blocket ovanpå dörren. :roll:
Lektion #5: Hur tracks påverkas:
En populär sak att göra med redstone är att styra tågväxlar, här går vi igenom det närmare
Lektion #6: Facklor och grundläggande grindar
Här går vi igenom redstone facklor, vart de tar emot signaler och vart de sänder.
Vi fortsätter med enklare logiska grindar.

Som en bonus har Michael90 slängt in en lektion om hur vatten (som även borde funka på lava) och lava påverkas.
Denna är belägen i mitten utav lektion 4.
http://www.youtube.com/watch?v=o_IbGccd9No är en länk till den som vill ha en närmare beskrivning av detta fenomen.
 
Inte för att regna på din parad men här och här kan man läsa om allt själv i sin egna takt. RS är ju inte speciellt komplicerat så efter 10-15min på de sidorna kan vem som helst med läskunskap lära sig hur allt fungerar.

Då tycker jag hellre ni ska göra lektioner om de mer speciella implementationerna. Kanske tips & trix på coola saker man kan göra.
 
Tillbaka
Topp