CapitainRex

Känd medlem
Själv har jag en stenhård dator men många verkar ha problem med FPS:en i Minecraft; Minecraft laggar helt för mycket eller FPS:en mycket låg. Här kommer några tips för att få Minecraft FPS:en mycket högre!
Följ alla stegen så får du garanterat högre FPS!

OBS!!! Vänligen notera att guiden är gjord på en Windows 7:a, så detta stämmer inte hjälper inte dig som har en Mac. Jag har mitt datorspråk på Engelska så vissa dator-temer är kanske inte korrekta. För det mesta borde de ändå vara rätt. Du kommer också att behöva Adminstratör-rättigheter! OBS!!!



Steg #1 - Mera RAM.

1. Öppna Kontrollpanelen. Klicka på "Java" (om inte java finns där; sök istället för "Java" i sökrutan. När du hittat Java; klicka på ikonen.
2. Du kommer till "General"-fliken. Byt till fliken "Java".
Klicka på "View" under texten. Dubbel-klicka på "Runtime Parameters" och skriv koden om in hur mycket RAM du vill ge till Minecraft. Koderna består av: "xmx" (utan citat-tecken) och RAM-mängden i megabyte som du vill ge. Kolla att RAM:mängden du ger till Java är säker! Om du t.ex. har 4GB av RAM på datorn, så är det säkert att ge Java 2GB, alltså koden blir: xmx2048m
Gigabyte => Megabyte tabell:
Källkod:
2GB: 2048m
4GB: 4096m
6GB: 6144m
8GB: 8192m
10GB: 10240m
12GB: 12288m
14GB: 14336m
16GB: 16384m
3. Tryck på "OK" och sedan "Apply".


Steg #2 - Let's get da computarr aware of this!
1. På datorns skrivbord, högerklicka och för musen över "Nytt", välj "Textdokument".
2. Kopiera och klistra in den här koden:
javaw -Xmx2048m -Xms2048m -jar "C:\Users\+++++\Desktop\Minecraft.exe"
3. Byt ut den första -Xmx2048m:en till mängden RAM du gav till Minecraft. Om du gav 2GB som i exemplet så låter du 2048 vara. Den andra -Xms:en ska du låta vara oberoende hur mycket du gav RAM. Byt sedan ut +++++ mot ditt användarnamn på datorn.
4. Kopiera texten som du nu redigerat. Klicka på "Start" (Windows-loggan) och skriv in i sökfältet "cmd" utan citat-tecken och klicka på Enter.
5. Klistra in texten (högerklicka och tryck "Klistra in") och tryck på Enter.
6. Nu borde Minecraft-Launchern starta. Logga in som vanligt.


THE FINAL STEP - #3 - Högre Prioritet.


1. Öppna Aktivitetshanteraren. Klicka på "Processer". "Scrolla" ner tills du hittar processen "javaw.exe". Högerklicka och för musen över "Välj prioritet", klicka på "Hög" och bekräfta.


START MINECRAFT AND ENJOY YOUR AWESOME HIGHER-FPS-MINECRAFT! Yay! :D ;)

PS. Om du vill ha ännu lite extra boost så rekommenderar jag att installera Optifine.
 
Ska man starta minecraft som vanligt i fortsättningen (Skrivbordsgenväg) eller ska jag alltid starta det med kommandot i kommandotolken?
 
Såg ut som en bra tutorial.. Men den fungerade till 0% för mig. Gjorde exakt allt som det stod, men inget hände.
 
LosGinos, har du någon som helst aning om vad de kan vara som orsakar den dåliga prestandan? Någon speciell komponent eller är din dator lite seg sådär?
 
Att ge mer minne tjänar inget till, så länge programmet är välprogrammerat (och minecraft är ett sådant program). Ett program som "slösar" med minne bara för att det går, och inte för att behovet finns, går rakt emot programmeringsstandard.

Du kan se hur mycket minne som används av spelet genom att klicka F3 och kolla nedre hörnet. Det går sällan över 512 MB, men att ställa in spelet på 1024 kan ge effekt. Högre hjälper inte mycket, framför allt inte för FPS:en, som främst är beroende av grafikkortet och till viss del processorn.

För er som har problem, och inte vill köpa nya datorkomponenter, så rekommenderar jag istället inställningarna inne i spelet! Försök hitta ett lagom renderingsavstånd, där ni får bra prestanda samtidigt som ni ser det ni vill se (kör med "tiny" på min slö-dator, ej rekommenderat at vara ute i nether då;) ). Fancy graphics kan också stängas av, gör bara moln och löv lite finare.
 
bengtssonmathias sa:
Att ge mer minne tjänar inget till, så länge programmet är välprogrammerat (och minecraft är ett sådant program). Ett program som "slösar" med minne bara för att det går, och inte för att behovet finns, går rakt emot programmeringsstandard.

Du kan se hur mycket minne som används av spelet genom att klicka F3 och kolla nedre hörnet. Det går sällan över 512 MB, men att ställa in spelet på 1024 kan ge effekt. Högre hjälper inte mycket, framför allt inte för FPS:en, som främst är beroende av grafikkortet och till viss del processorn.

För er som har problem, och inte vill köpa nya datorkomponenter, så rekommenderar jag istället inställningarna inne i spelet! Försök hitta ett lagom renderingsavstånd, där ni får bra prestanda samtidigt som ni ser det ni vill se (kör med "tiny" på min slö-dator, ej rekommenderat at vara ute i nether då;) ). Fancy graphics kan också stängas av, gör bara moln och löv lite finare.
Mm, du har nog rätt. Iaf på några områden. Orkade inte skriva om ingame inställningarna; dem trodde jag ni redan vet om! :)
MEN, ge mer minne hjälper nog upp FPS:en. Testat och bevisat på min gamla lappare (förra datorn). Kunde inte köra med några ens lite resurs-krävande mods utan att ge till RAM, RAM:en hjälpte nog! Om de vanliga FPS:en på "Tiny" låg på ca 15 och med mods droppade ner till runt 5; med OptiFine, RAM-tilläggning och högre prioritet kom FPS:en tillbaka. Emellan; faktiskt lite högre!
Att köra med "Tiny" tar ju bort hela "Minecraft-Feeling":en; (Fast 1.8 tog den bort totalt! ) speciellt när man utforskar nya platser/ska kolla på fina, lite större byggen!

Hoppas guiden hjälper er ändå; alltid värt ett försök! ;)
 
Såklart så går det ju att få spelet att flyta genom begränsa inställningarna i spelet, men om man har bra hårdvara och vill utnyttja så mycket som möjligt av den så är det bra att kunna öka minnet.

Jag la in de där Optifine och ett mer detaljerat texturpaket och märker tydlig skilnad när jag ger spelet(läs:java) mer minne att jobba med.

Något att göra är kanske att förtydliga guiden att den är till mest nytta för de som har lite "mer" hårdvara att arbeta med, för de med en klenare dator är det kanske ett bättre alternativ att ställa ner grafik och liknande i spelets inställningar.

Hursomhelst, för mig var guiden till hjälp! Bra jobbat :D
 
Brasse83 sa:
Såklart så går det ju att få spelet att flyta genom begränsa inställningarna i spelet, men om man har bra hårdvara och vill utnyttja så mycket som möjligt av den så är det bra att kunna öka minnet.

Jag la in de där Optifine och ett mer detaljerat texturpaket och märker tydlig skilnad när jag ger spelet(läs:java) mer minne att jobba med.

Något att göra är kanske att förtydliga guiden att den är till mest nytta för de som har lite "mer" hårdvara att arbeta med, för de med en klenare dator är det kanske ett bättre alternativ att ställa ner grafik och liknande i spelets inställningar.

Hursomhelst, för mig var guiden till hjälp! Bra jobbat :D
Tack, Tack! :D
 
Ja, skadar gör det ju inte, och har man många modsm och/eller high-res texture pack så bör man nog utöka minnet! Tänkte inte längre än på min egen konfiguration (bara ett par simpla mods, standardtextur) där 1024 räcker gott och väl :)
 
Tillbaka
Topp