granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
OriginalMadman är bannad pga. att han bröt mot regeln 'sunt förnuft' genom att marknadsföra sin egna (nya) server via forumets PM-funktion.

Det står visserligen inte inskrivet i forumsreglerna specifikt men vi admins har talat om saken och känner att det absolut går under sunt förnuft att inte marknadsföra på någon annans server - om sin egen server.
 
Hej alla,

Jag har nu rett ut det hela och rensat luften med granis. All heder och respekt åt honom för den diskussionen.

Jag har spelat länge och intensivt på den här servern, och varit mycket delaktig i denna trevliga community. De flesta av er som läser detta känner mig säkert ganska väl (online väl) vid det här laget.

För att ge min syn på saken så har jag inte gjort reklam, utan jag har haft diskussioner med ett flertal av mina minecraftvänner på det enda sätt jag kunnat nå dem. Jag har varit ganska noga med att meddela endast de individer jag haft någon relation till och haft någon slags funktionsdiskussion med. Det har säkert blivit fel någonstans och någon missuppfattning och det ber jag uppriktigt om ursäkt för. Det är såklart en känslig fråga, och jag har säkert trampat på några tår (som vanligt), samt att det säkerligen ligger mig några gamla diskussioner i fatet - men det är ändå bara ett spel och fritidssyssla.

Jag tycker att det är tråkigt med denna misstro och dessa påhopp, fuskanklagelser, långsiktighet, bullshit, samt den dåliga attityd som råder när det blir såhär. Det är otroligt tråkigt att vissa av er gärna ser det som svek och problem när några av oss vill göra något annat eller ta minecraft i en annan riktning som kanske inte går här på denna i övrigt underbara server som jag haft så mycket utbyte av.

Jag hade sett fram emot att även i fortsättningen komma in och hälsa på mina vänner här - vilket nu inte verkar bli fallet tyvärr.

Märk väl, i mitt tycke har ni varit mina vänner. Jag hyser inget agg, och jag förstår er "försvarsposition", men jag tycker ni ska ta er en funderare på hur ni beter er och vilken attityd ni vill ha gentemot andra, och de individer som kanske vill något annat eller har en annan idé än den "officiella linjen".

Ni vet vilka ni är som bör ta åt er, och ärligt talat tycker jag ni bör skämmas lite och rannsaka er själva för en del av det - och inte bara för det som berör mig utan även en hel del annat jag sett. Vi kan vara överens om att inte vara överens, det har jag alltid varit tydlig med. Men det kanske trots allt är bäst som det nu blivit.

Ser fram emot ett fortsatt samarbete och diskussion med dig granis, tack för allt.

Med vänlig hälsning till ALLA på xtralarge och det menar jag.

/OriginalMadman
 
Apropå att virrrees undrade om han behövde vara orolig över en ban, visar vi här varför vi kom fram till en ban i fallet OM.


När det gäller bans för "sunt förnuft" är det alltid en bedömningsfråga, varför flera admins gemensamt diskuterar samt kommer fram till en slutsats om ban eller ej.

Nedan följer delar av det underlag som ledde fram till ban av OriginalMadman.


Reklam-PM

Tips att OriginalMadman skickat reklam inkommer från en som mottagit PM på forumet och berättat för admin. PM:et bifogas även det till en admin och det är först då undersökning börjar.

Jag tänker inte posta meddelandet i sin helhet då jag ser det som reklam, däremot beskriver jag hur och varför vi tolkade det som reklam.

1. Exakt samma meddelande skickades till flera personer, minst 5st men av tekniska skäl (phpbb sparar inte borttagna meddelanden) är det svårt att veta exakt. Troligtvis är det dock just 5.

2. Meddelandet innehåller ingen personlig karaktär öht, och föregicks inte av en konversation, utan är ett rent promote-meddelande/beskrivning av en server och jämförelser med Xtralarge.
Exempel, tagna ur kontext, men ger en fingervisning:
"mer roliga plugins"
"fetare nocheat funktioner än xtra"
"mer utmaning och mkt mer events/samarbete"

3. Vi pratar alltså om 2591 tecken som handlade om en annan server, vad den erbjöd och varför den är bättre än Xtralarge. (delvis underförstått, delvis i klartext; som i exempel ovan)

4. En person vi admins har förtroende för berättar att hen fått tips om servern även ingame, i PM. Varpå undersökning i serverloggen startar.
Vi hittar minst två tillfällen som är uppenbara försök att få spelaren att connecta dit och testa. Domännamnet förekommer dock på minst 8 ställen, men i vissa fall är det precis som OM säger inte reklam utan snarare en förfrågan om betatest. Detta användes inte som underlag till ban.


Fuskanklagelser / "bullshit"

Långt innan reklam-incidenten fick vi tips om att OriginalMadman använde autoklicker för att kunna stå vid mobtraps utan att behöva spela själv, ett oerhört vanligt förekommande fusk i t.ex. WoW där bottar fiskar/grindar/gör tråkiga saker åt spelaren.

Vid konfrontation erkändes detta och OM förstod då att det var otillåtet. Vi admins hade dock ett stort dilemma där reglerna kring sunt förnuft och exploit/fusk är solklara på detta.
Enligt oss admins ska man förstå detta redan när man börjar spela ett online-spel med betoning på sunt förnuft och regler mot fusk/exploit/dupe/liknande.

En oerhört dedikerad spelare (OM) hade gjort ett tydligt övertramp av våra regler, och vi är i princip ökända för att vara FÖR hårda på reglerna men gjorde trots detta en överenskommelse och bestämde att OM' fick böta en ansenlig mängd credits istället för en ban.


Marknadsspam

I desperation? över hur "dåligt" marknaden fungerade och andra lagt ut billiga saker kontrar OM med att göra det absolut största marknadsspamet Xtralarge någonsin skådat. Detta leder till en varning, som förmedlades ingame. Sakerna togs bort av OM som lovade bättring.


Resultatet

Som tråden är ett bevis på ledde dessa händelser alltså till en ban. Det kan tyckas småsint att banna någon för att ha tipsat om sin server, men vad man som spelare inte känner till (eller ja, det borde man ju räkna med) är att vi skriver upp varningar och utdelade straff som för sig inte är starka nog till ban. Upprepas detta med "små" snedsteg, som i det här fallet, utvärderas ALLT om personen varje gång, och den här gången gick det för långt för OM i den bedömning. Det är många som fått mycket färre chanser, vilket egentligen betyder att vi gett OM för många chanser redan innan.

Det är självklart upp till var och en att bedöma hur vi agerat i det här specifika fallet, men det borde inte vara en överraskning för någon då vi alltid är hårda.
 
Tillbaka
Topp