GooseDot

Medlem
Eftersom jag inte fick något svar i IRC chatten så tänkte jag tar upp det här.

Dags att lägga till regel nummer 11 då kanske? "Din AFK-counter får inte överstiga X varje dygn.. etc"? För tydligen får den inte göra det. Regel nr 12, Man får inte vara AFK i en MineCart. Jag har tydligen brytit mot båda dess regler och fått tillsägelser som det skulle vara en del av reglerna?

Å andra sidan, hur dåligt är det egentligen om ens "AFK-counter blir för hög"? klarar inte servern av det eller? Känns ju som att ni indirekt klagar på att jag är aktiv på servern? Men fine jag kan sluta spela helt på servern om det är bättre, så slipper ni busungen GooseDot. :S

mvh
 
GooseDot sa:
Eftersom jag inte fick något svar i IRC chatten så tänkte jag tar upp det här.

Dags att lägga till regel nummer 11 då kanske? "Din AFK-counter får inte överstiga X varje dygn.. etc"? För tydligen får den inte göra det. Regel nr 12, Man får inte vara AFK i en MineCart. Jag har tydligen brytit mot båda dess regler och fått tillsägelser som det skulle vara en del av reglerna?

Å andra sidan, hur dåligt är det egentligen om ens "AFK-counter blir för hög"? klarar inte servern av det eller? Känns ju som att ni indirekt klagar på att jag är aktiv på servern? Men fine jag kan sluta spela helt på servern om det är bättre, så slipper ni busungen GooseDot. :S

mvh
Hej,

I dagsläget finns det ingen explicit regel när det kommer till hur länge man får vara AFK/inaktiv på servern. Vi har däremot en regel kring sunt förnuft. Den regeln kan användas när vi inte har ett specifikt regelbrott men admin bedömer att beteendet inte är enligt sunt förnuft.

Eftersom det alltid är en bedömningsfråga vad det gäller sunt förnuft så bör man absolut ta upp det till diskussion - som du gjort. Vi har inlett diskussioner om vi behöver hårdare AFK-regler så man får svart-på-vitt vad som gäller vid AFK-situationer, istället för att undra vad admins tycker är sunt förnuft.

Ser gärna att fler spelare delar med sig av sina åsikter i denna tråd, kring AFK/inaktivitet på servern.

Jag personligen bedömer någon som AFK när:
Spelaren chattar inte, rör inte gubben, flyttar inte saker i kistor

Jag bedömer följande som försök att kringgå AFK-kick (i dagsläget 30 minuter):
Åka minecart/vatten/häst/gris/pistons
Använda sig av autoklicker/macron för att utföra en syssla så man inte räknas som afk

Huruvida servern klarar att man är AFK eller inte anser jag inte vara relevant. I bästa fall så hade vi haft så många spelare att vi levde på gränsen för max antal spelare - då skulle en AFK-spelare ta upp en spelande spelares plats. Men så är ju inte direkt fallet nu för tiden, dock anser jag ändå att vi bör ha AFK-kick efter ca 30 minuter.
 
Tack, äntligen lite svar på tal. :)

Om det är som du säger att afk-kickar inte påverkar servern alls så skulle man ju kunna lägga till så att man autokickas efter 3-5 min AFK och så får man få sin "AFK-counter" gå så högt man vill under dygnet. Det gör det ju lite lättare för admins som inte behöver kolla fall folk är AFK och sen kicka dem. Det är ju även bättre för spelare eftersom det blir svårare för dem att bryta mot en "sunt förnut regel"...

Jag tycker man ska kunna tabba bort minekraft och skriva några i skype utan att behöva logga ut från servern. Men jag antar att du granis och dem flesta admins tycker att kolla på ett youtube-klipp på 10 min utan att logga ut inte är ok, det skulle då 3-5 mins AFK-autokicken lösa t.ex.

Eller så har man så att man får stå afk i 30 min och sen bli kickad utan att det är en deal, eftersom att det är som du säger, inte så att servern är överfull, brukar bara 2-3 spelare inne normalt sätt liksom. Hur många slots är det på servern? Och har den någonsin genom tiderna varit full?
 
GooseDot sa:
Känns ju som att ni indirekt klagar på att jag är aktiv på servern?

Njae, så skulle ju jag inte se det.
Om du kallar aktiv när du är AFK så tror jag vi har helt skilda meningar på vad aktiv är.

Om man försöker kringgå AFK-kicken efter 30 minuter genom att medvetet sätta sig en en minecart, vatten, häst gris osv som granis skrev.

Då ser jag det som ett solklart regelbrott mot regel nr 3.
"Du får inte medvetet fuska/exploita/duplicera material/flyga/stjäla/liknande"

Försöker man kringgå en AFK-kick genom att utnyttja en mekanik i spelet som gör att servern inte uppfattar dig som AFK så är det inte så mycket att snacka om.
Regel 3 talar tydligt om att man inte får fuska / utnyttja exploits.

Behåll timern granis, tas den bort så kan det i värsta fall bli att folk står AFK i timmar i sina xp-farmar osv och till slut blir det en väldans massa entities för servern att hålla reda på.
Sen för att det inte ska uppstå fler dispyter i framtiden kan man nog lägga till en förtydling i reglerna att man inte får försöka kringgå 30min AFK kicken.
Även om man med lite sunt förnuft borde förstå detta utan att det skrivs i klartext.
 
Snorbuse sa:
GooseDot sa:
Känns ju som att ni indirekt klagar på att jag är aktiv på servern?

Njae, så skulle ju jag inte se det.
Om du kallar aktiv när du är AFK så tror jag vi har helt skilda meningar på vad aktiv är.

Om man försöker kringgå AFK-kicken efter 30 minuter genom att medvetet sätta sig en en minecart, vatten, häst gris osv som granis skrev.

Då ser jag det som ett solklart regelbrott mot regel nr 3.
"Du får inte medvetet fuska/exploita/duplicera material/flyga/stjäla/liknande"

Försöker man kringgå en AFK-kick genom att utnyttja en mekanik i spelet som gör att servern inte uppfattar dig som AFK så är det inte så mycket att snacka om.
Regel 3 talar tydligt om att man inte får fuska / utnyttja exploits.

Behåll timern granis, tas den bort så kan det i värsta fall bli att folk står AFK i timmar i sina xp-farmar osv och till slut blir det en väldans massa entities för servern att hålla reda på.
Sen för att det inte ska uppstå fler dispyter i framtiden kan man nog lägga till en förtydling i reglerna att man inte får försöka kringgå 30min AFK kicken.
Även om man med lite sunt förnuft borde förstå detta utan att det skrivs i klartext.

Jag fattar nu att minecarten räknas som en exploit eftersom den buggar timern osv. Och jag fick kicken och tillsägelse, från bigsteffe, om det för ett tag sen men det är inte det jag refarerar till i det du quotar. Fick en varningsskylt på min tomt att min afk-counter hade gått för högt? Som att det skulle vara en regel? Det är det jag refarerar till. Därför jag har som förslag att lägga till en timer på 3-5 min så blir det ju mer svart på vitt? Det gör ju så att ingen kan "afk-XP-farma" som du säger Snorbuse.

För jag som många andra har ju inte bara minecraft uppe när jag lirar, man har ju spotify, och skype, och chrome/youtube. Det är ju omöjligt att inte vara en pyttestund "AFK". Jag är en sånn som lätt skulle råka fastna på youtube för att någon länkar ett klipp osv på skype.. Och är borta från servern i 30 min och ökar min "AFK-counter".
 
GooseDot sa:
Jag tycker man ska kunna tabba bort minekraft och skriva några i skype utan att behöva logga ut från servern. Men jag antar att du granis och dem flesta admins tycker att kolla på ett youtube-klipp på 10 min utan att logga ut inte är ok, det skulle då 3-5 mins AFK-autokicken lösa t.ex.
Tycker detta är helt ok, gör själv samma sak hela tiden när jag spelar. :cool:

GooseDot sa:
Eller så har man så att man får stå afk i 30 min och sen bli kickad utan att det är en deal, eftersom att det är som du säger, inte så att servern är överfull, brukar bara 2-3 spelare inne normalt sätt liksom. Hur många slots är det på servern? Och har den någonsin genom tiderna varit full?
Så tycker jag det är nu. Vi har ingen "afk-kicked-counter" så blir man autokickad efter 30min flera gånger så är det ingen som höjer ögonbrynen för detta. Carry on.
Server har varit full vid flera tillfällen, dels av popularitet, och dels av attack från -- vad var det? 4chan? ^^

Om jag läst av just ditt scenario korrekt så handlar det mindre om att du blivit kickad flera gånger, utan som du själv säger, för att du undvikit afk-kicken på 30 minuter genom att minecarta. Då räknas det som aktiv anti-afk och kan leda till manuell kick.
 
Tillbaka
Topp