granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem
Hej,

Jag har gått o väntat ett par veckor på en ordentlig spelarshops-plugin nu men dom verkar lysa med sin frånvaro.
Tänkte därför börja på en egen, och vill gärna ha förslag/kritik på vad ni gillar och ogillar.

Min ide.
Varje spelare börjar med "tillstånd" att sälja 3st olika material, och får max ha 1000st av varje material.
Varje spelare kan köpa tillstånd för fler material, "money-sink". Blir dyrt.
Varje spelare som vill ha en shop sätter upp en skylt (per material, förslagsvis på blocket ni säljer) i följande format:

Rad1: granis
Rad2: buy
Rad3: 3 64
Rad4: 100

Om en annan spelare än granis sen då högerklickar på skylten så köper man en stack (64) dirt(id 3) för 100 credits.
Byter man ut "buy" mot "sell" så kan man gå till min shop och högerklicka för att sälja sin jord till mig, men lämpligtvis sänker man priset lite så man går med vinst när folk gör detta.. :cool:

Gränsen på 3 är dels så pengar kan "försvinna" precis som dom kan "trollas fram" (dailycredits) men också för att främja samarbeten spelare emellan, t.ex startar man en shop med en annan kan man ju tillsammans tillhandahålla 6st material.. Dock kan man inte ha delad ekonomi så man får göra upp isåfall :)


Själva 'lagret' som skyltarna är kopplade till är begränsade till 1000st av de 3st (eller om man köpt fler) material man kan ha.
Du fyller på ditt lager med t.ex
/stock put 3 1000
Har man 1000 dirt i sitt inventory, sätts dom då in i ens virtuella lager.

Försöker någon köpa när ens virtuella lager är slut går detta såklart ej. Försöker någon sälja till din shop när ditt lager är fullt - går inte det heller.

Förslag? :)
 
Jättebra ide.

Skulle vara bra med ett stort varuhus för alla spelare på servern där var seplare har 3 st platser i sitt egna bås där man kan sätta upp skyltar för försäljning ad sina prylar
 
Jensih sa:
Jättebra ide.

Skulle vara bra med ett stort varuhus för alla spelare på servern där var seplare har 3 st platser i sitt egna bås där man kan sätta upp skyltar för försäljning ad sina prylar

Sant!
Jag tror det var de som var tanken med 'torgytan', mittemot den 'statliga' shoppen. Vore riktigt skoj med en galleria eller så där man kan gå runt och välja/vraka. :ugeek:
 
Låter bra men skulle man skriva då typ:
Wuzhles
buy
bread
20

Och skulle det vara allt?

Eller kan man ha den skylten och en:

Wuzhles
sell
bread
25

Eller?
 
Låter bra, har några små frågor bara:

Kommer såna här köp/sälj-skyltar bara funka på marknadsplatsen (eller vad det blir) eller överallt?
Om man vill sluta sälja/köpa ett block och sälja/köpa ett annat istället, det går väl?
Kan man ta ur saker ur lagret eller måste man sälja dem för att få bort dem?
Och till sist, när ungefär kan det tänkas bli klart?
 
Wuzhles sa:
Troligen kommer man inte kunna använda textnamnet på itemen, det blir för svårt att trycka in t.ex "mossy-cobblestone" på en rad.. Man får helt enkelt kolla upp ID först, t.ex här -> http://www.minecraftwiki.net/wiki/Data_values

Michaelo90 sa:
Låter bra, har några små frågor bara:

Kommer såna här köp/sälj-skyltar bara funka på marknadsplatsen (eller vad det blir) eller överallt?
Om man vill sluta sälja/köpa ett block och sälja/köpa ett annat istället, det går väl?
Kan man ta ur saker ur lagret eller måste man sälja dem för att få bort dem?
Och till sist, när ungefär kan det tänkas bli klart?

1. Dom kommer fungera överallt, eller vad tycker ni? :)
2. Vill man sluta sälja ett block tar man ner skylten och tömmer sitt 'virtuella lager'.
3. just nu "/stock get id amount", tar du ut allt av ett visst material görs automatiskt plats för ett nytt material
4. Får se.. Borde ha en beta klar inatt om jag inte somnar tidigt :roll:
 
Michaelo90 sa:
Kom på en sak till, kommer du fortfarande ha en "statlig" shop, och isf, vad kommer säljas/köpas där?

Kommer ha kvar statliga shoppen, men endast för att kunna köpa material som inte annars finns.
Detta för att agera money-sink så vi inte bara pressar nya sedlar hela tiden :D
 
Tillbaka
Topp