Laumola96

Känd medlem
Hej !
Jag hoppas och vet att det finns folk här som är någorlunda på matte och bråk... Ska skriva uppgiften här, har lite poblem nu efter sommarlover :eek:

På en tomt utgörs 1/5 av gräsmatta, 1/9 av huset och resten av ytan är en grusad gårdsplan. Hur stor är tomten om grusets yta är 310m2


Vi fick de sista 10 minuterna på lektionen att kolla på den ... den ska in imorgon 8.15.. så vore tacksam för snabba svar. Utgår från att svaret ska va i bråkform..? :roll:
Har inte lyckats klara av helvet*t än...

Snabba svar uppskattas... gärna en uppställning/förklaring också!
200C till den som ger mig en förklaring och svar.!
 
Jag är lite tveksam till att hjälpa dig med din matteläxa, men var samtidigt väldigt sugen på att lösa uppgiften, så... Försöker förklara så bra som möjligt så du förhoppningsvis lär dig principen för liknande tal istället ;)

Gräsmattan är alltså 1/5, och huset 1/9.

Det första vi behöver göra är att räkna ut minsta gemensamma nämnare för dessa. Det finns diverse metoder för detta som är mer eller mindre krångliga, men om bara två bråktal används så brukar jag personligen bara gånga nämnarna (nedersta talet) med varandra: 5*9 = 45.

Om vi då omvandlar gräsmattans yta så gångar vi båda delarna av bråket med det som ger en nämnare som är 45, dvs med 9: 1*9=9, 5*9=45. Med andra ord, 1/5 och 9/45 är lika mycket.

Samma sak gäller för huset, där vi istället gångar både täljare och nämnare med 5 för att nå minsta gemensamma nämnare: 1*5=5, 9*5=45. Här får vi då fram att huset motsvarar 5/45 av totala tomten.

Tillsammans motsvarar då huset och gräset (5/45) + (9/45)= 14/45 av tomten. Gruset blir då det som är över, dvs 31/45 av tomten.

Då grusets yta är 310 kvm, och gruset är 31/45 av tomten, kan vi genom att dela 310 med 31 räkna ut att 1/45 av tomten motsvarar 10 kvm. Gångar vi då med 45, för att få reda på hela tomtens storlek, får vi ut att tomten är 450 kvm stor.

Fråga om du inte förstår denna uträkning, ser själv att det blir lite rörigt när man bara skriver ut den så här!
 
vbThI.jpg
 
Jag vill uppmana er alla att inte göra såhär i fortsättningen för det är att fuska med sin skoluppgift och du kommer få sota för det i längden. Försök själv eller be om hjälp av en lärare för det är det dom har betalt för.

Så inga mer trådar där ni vill ha hjälp med att lösa uppgifter från skolan tack!
 
Men de va bara hjälp på traven... Hade kunnat lösa den om jag haft kunskapen om nämnare saken... tack vare matthias minns jag det nu! :)

Men ja, förstår din oro. Detta var en engångsföretelse clownis :)
Du kan låsa/ta bort..
vad ni nu gör med trådar!
 
Tillbaka
Topp