sm6vit

Moderator
Forumpersonal
Guldmedlem
Halloj! :)
Har slängt in Ubuntu 12.04 i min bärbara och försöker få igång minecraft, men det vill sig inte riktigt. Har sökt runt lite på både minecraftforum och ubuntuforum men inte lyckats helt. Har dock kommit så långt att jag får upp den första bilden med inloggning men sen när jag ska vidare blir det svart och allt stannar. Har testat olika java installationer med samma resultat.

Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt!
 
Tjo.
Jag testade lite snabbt på min Xubuntu 12.04-installation och fick samma fel som dig, googlade lite på det felmeddelandet som java spottade ur sig och hittade på detta:

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Tutor ... date_LWJGL

Jag laddade ner senaste versionen som det var länkat till och följde sen vad som stod under rubriken "What to replace". Sen fungerade det för mig.

Java spottar fortfarande ur sig en del felmeddelanden men det verkar inte göra någon skilnad :) kan bero på att jag har risiga drivrutiner till grafikkortet. (kör Ubuntu virtuellt just nu)

Lite märkligt att det här felet uppstår överhuvudtaget, när jag körde Ubuntu på heltid förut så hade jag aldrig något problem med att lägga in Minecraft (efter jag lagt in Oracles java that is)
 
Fanns ett script på sidan där oxo som jag körde och nu fungerar det!
Tack för hjälpen! :)

Nu till en ytterligare fundering, var och hur hittar jag .minecraft-mappen?
 
Kanske värt att tillägga..
filer och kataloger som börjar med punkt, t.ex. .minecraft, är dolda filer i Linux. Så om man har svårt att hitta dom så kan man leta efter flaggan som säger att den filbläddrare man använder även ska visa dolda filer.
CTRL+H tror jag brukar funka i en del om jag inte missminner mig.

Om du kör med terminalen så kan man lista dolda kataloger med:
ls -a
 
Tusen tack Derek och Brasse!!!

Äntligen funkar minecraft med moddar och allt.
 
Ja, för att få igång moddarna kopierade jag bara minecraft.jar och mods katalogen samt texturepacket från modpaketet så gick det igång! :D
 
Tillbaka
Topp