Snoogiloo

Aktiv medlem
Nu när vi har en vanlig creative värld där man endast får lov att bygga byggnader så borde det kanske finnas ett större, helt utjämnad värld (alternativt stort område i creative) där vi bygger med redstone.

Jag vet att iaf jag själv älskar att bygga i redstone och har byggt lite olika saker som ticker display med 5 olika minnen att välja mellan, 4 bit adder etc. och håller för tillfället på med en 16 bit adder/subtracter med 7 segments displayer (om jag kan komma på hur jag ska lyckas på plats med decodern :p

Har även fått höra att Virresss och michaelo gillar att bygga i redstone och jag gissar på att det även är fler där ute på servern som gör det och kan mycket väl dra vissa personer till servern om vi marknadsför det lite.

Vi kan även bygga om redstone skolan och ha den där ute då den är rätt utdaterad och om det finns tillgång till byggnadsmaterial så kan man även börja visa lite mer avancerade saker som tex decoders, full adders och liknande saker.

Jag kan mycket väl tänka mig att ha hand om whitelistingen etc men jag är som ni säkert märkt förut väldigt kritisk mot skitbyggen :p
 
jag tycker det låter som en rolig idée .. personligen kan jag inte jätte mycket om redstone.. men ja vill lära mig :) och då kan ju de här vara en bra möjlighet till att lära sig :)
 
Enda problemet är ju att en creativevärld med RS kommer att sänka vanliga världen också.
RS-mega strukturer bör nog köras på mindre servrar eller så. Om dom inte fixat det problemet.
 
Kan ju säga att jag hostar för tillfället en egen creative server där jag bygger och det laggar ingenting (förutom om man flyger runt inne i redstonen om man har en massa pulsare och då är det ytterst lite) så det är nog ingen fara med den biten :)

Sen stora redstone byggen som brukar inte ha en massa som blinkar och då laggade inte servern förut heller.
 
Snoogiloo sa:
Kan ju säga att jag hostar för tillfället en egen creative server där jag bygger och det laggar ingenting (förutom om man flyger runt inne i redstonen om man har en massa pulsare och då är det ytterst lite) så det är nog ingen fara med den biten :)

Sen stora redstone byggen som brukar inte ha en massa som blinkar och då laggade inte servern förut heller.
Fast det är skillnad på en server med 1-10 pers och en med 60 pers.
Java är ju sådär super på att skala... :p
 
Hur man löser problemet är plan b! Om man så sätter gränser för mängden funktioner eller hur man nu gör.

Men en del av världen borde i min mening reserveras för redstone-byggen då de är en lika stor del i att vara kreativ som allt annat.
Hur det sedan påverkar servern/utseendet på området i fråga tänker jag inte lägga mig i, då jag är alldeles för oerfaren.

Men såmm vi sajja haer hemme! Gei ess gei! (Gåre så gåre) :D
 
SoreBeard sa:
Snoogiloo sa:
Kan ju säga att jag hostar för tillfället en egen creative server där jag bygger och det laggar ingenting (förutom om man flyger runt inne i redstonen om man har en massa pulsare och då är det ytterst lite) så det är nog ingen fara med den biten :)

Sen stora redstone byggen som brukar inte ha en massa som blinkar och då laggade inte servern förut heller.
Fast det är skillnad på en server med 1-10 pers och en med 60 pers.
Java är ju sådär super på att skala... :p

Skit i repeaters o gör ze old fashioned way, tror det sparar mycket prestanda :)
 
innebandy1234 sa:
SoreBeard sa:
Snoogiloo sa:
Kan ju säga att jag hostar för tillfället en egen creative server där jag bygger och det laggar ingenting (förutom om man flyger runt inne i redstonen om man har en massa pulsare och då är det ytterst lite) så det är nog ingen fara med den biten :)

Sen stora redstone byggen som brukar inte ha en massa som blinkar och då laggade inte servern förut heller.
Fast det är skillnad på en server med 1-10 pers och en med 60 pers.
Java är ju sådär super på att skala... :p

Skit i repeaters o gör ze old fashioned way, tror det sparar mycket prestanda :)

tvärt om tror jag ^^ tänk på att det krävs 2 st NOT gates för att få en repeater. och i repeatern kan man även ändra hur många ticks det tar innan den går igång, det har krävts många NOT gates för den funktionen.
 
SoreBeard sa:
Snoogiloo sa:
Kan ju säga att jag hostar för tillfället en egen creative server där jag bygger och det laggar ingenting (förutom om man flyger runt inne i redstonen om man har en massa pulsare och då är det ytterst lite) så det är nog ingen fara med den biten :)

Sen stora redstone byggen som brukar inte ha en massa som blinkar och då laggade inte servern förut heller.
Fast det är skillnad på en server med 1-10 pers och en med 60 pers.
Java är ju sådär super på att skala... :p


Jo men hur ofta tror du det kommer vara 60 pers ute i redstone delen? antagligen aldrig :p

Som sagt så laggar det endast ner just de chunksen som redstonen är i och INTE hela servern då servern inte blir överbelastad av det som det blir av tex TNT etc där den måste rendera om kartan. Och sen har redstone blivit bra mycket bättre än vad det varit.
 
Hej!
Jag skulle vilja ha en redstone-skola i creative världen.
Skillnaden från den riktiga världen är enkel:
Oändliga resurser till både kopplingar, och inredning, samt enkel transport till och från skolan.

Där tänkte jag gå igenom:
Allt från grunderna inom redstoneology till grunder inom binära kretsar, samt ha ett rum med färdiga redstone byggen (alla möjliga byggen av redstone med alla dess tillbehör (pistons, dispensers, rails/carts).

Är de möjligt att få en yta i våran creative värld avsed för detta?
(Inga extremstora funktioner kommer att finnas för att undvika lagg).

Och dessutom, är de någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Behöver inredning, och "expert" inom redstone.

I inlärningsplanen lite spontant:
#- 100% ny på minecraft redstone guide.
#- standard funktioner med redstone
#- avancerade funktioner med redstone (kompakta kretsar och grindar m.m)
#- xtra (för the real deal, funktioner i action, och helt enkelt, klockrena blueprints på byggen)

:D Skulle vara underbart om de gick att genomföra!
 
Som det ser ut nu så kommer det inte att finnas någon del i creative för redstone byggen utan det kommer få byggas i lekplatsen (som kommer utökas).
Dock så känner jag utan att ha sett hur stort det nya kommer bli att det kommer bli för liten plats för att bygga några ordentliga byggen.

Men som jag skrev i första posten så hade jag utan tvekan kunnat göra en NY och UPPDATERAD redstone skola som även innefattar lite mer avancerade delar. Detta skulle även kunna göras i den normala världen men då kommer jag nog behöva få lite sponsorer som kan bidra med redstone/torches/repeaters etc.
 
Snoogiloo sa:
Som det ser ut nu så kommer det inte att finnas någon del i creative för redstone byggen utan det kommer få byggas i lekplatsen (som kommer utökas).
Dock så känner jag utan att ha sett hur stort det nya kommer bli att det kommer bli för liten plats för att bygga några ordentliga byggen.

Men som jag skrev i första posten så hade jag utan tvekan kunnat göra en NY och UPPDATERAD redstone skola som även innefattar lite mer avancerade delar. Detta skulle även kunna göras i den normala världen men då kommer jag nog behöva få lite sponsorer som kan bidra med redstone/torches/repeaters etc.

Ska nog inte ha några problem att hjälpa till att sponsra lite om det nu skulle vara så, låter som något som vore intressant och som många säkert skulle ha nytta av så.
 
Jag har utökat lekzonen lite, vill ni smygstarta så finns en tillfällig portal mittemot creative-portalen.
(egen värld, yay bättre ljus.)

Redstonebyggen går bra där sålänge ni kommer ihåg att bygga en av/på-switch :cool:
 
granis sa:
Jag har utökat lekzonen lite, vill ni smygstarta så finns en tillfällig portal mittemot creative-portalen.
(egen värld, yay bättre ljus.)

Redstonebyggen går bra där sålänge ni kommer ihåg att bygga en av/på-switch :cool:
Om man skulle bygga miniräknaren som Innebandy började på, och kanske fler liknande, är det fortfarande risk att hela servern inklusive vanliga världen segar då?
Jag gissar på ja. Allt ska ju fortfarande bollas av samma javaserver omän på olika trådar.
Andra, som snoogli tror jag, tror att hur man än lastar ner i en annan värld så påverkas inte resten.

Det finns vansinnigt häftiga saker man kan bygga, som 3d skrivare och annat, men hur mycket jobb blir inte det för servern tänker jag.
 
Sålänge 'chunksen' med redstonebygget är aktivt så segar det ned *hela servern*. Världar är tyvärr inte trådade.

Jag välkomnar dock imponerande (stora) RS-byggen med reservationen att vi får se hur det går. :cool:
I värsta fall kanske vi måste förpassa sånt till singleplayer för att hålla uppe prestandan, men det vet vi inte förens vi testat.
 
granis sa:
Sålänge 'chunksen' med redstonebygget är aktivt så segar det ned *hela servern*. Världar är tyvärr inte trådade.

Jag välkomnar dock imponerande (stora) RS-byggen med reservationen att vi får se hur det går. :cool:
I värsta fall kanske vi måste förpassa sånt till singleplayer för att hålla uppe prestandan, men det vet vi inte förens vi testat.

jag tar de som ett godkännande för att bygga en skola :-D

Kan admins använda worldedit för att skapa en stor plan yta åt oss eller måste vi "handgräva"?

Söker medhjälpare nu ! :-D

Om de blir kaoslagg så är jag medveten om att de kan försvinna
 
ponta_008 sa:
granis sa:
Sålänge 'chunksen' med redstonebygget är aktivt så segar det ned *hela servern*. Världar är tyvärr inte trådade.

Jag välkomnar dock imponerande (stora) RS-byggen med reservationen att vi får se hur det går. :cool:
I värsta fall kanske vi måste förpassa sånt till singleplayer för att hålla uppe prestandan, men det vet vi inte förens vi testat.

jag tar de som ett godkännande för att bygga en skola :-D

Kan admins använda worldedit för att skapa en stor plan yta åt oss eller måste vi "handgräva"?

Söker medhjälpare nu ! :-D

Om de blir kaoslagg så är jag medveten om att de kan försvinna


Innebandish can help!!
 
Tillbaka
Topp