Zinga

Känd medlem
Hej allesammans! :)
Jag har nyligen flyttat in på internat och vill gärna ha tillgång till Internet. Det finns wifi på skolan och jag använder helst det (gratis är gott ;) ) Problemet är att mottagningen inte riktigt räcker till min laptop, men det är på gränsen.

Min fråga är då om det finns något man kan köpa till för att öka mottagningen? Har kollat lite på usb nätverkskort och om jag fattar rätt så får man snabbare/bättre mottagning, men ökar det räckvidden?
 
Finns nätverkskort med anslutning för extern antenn. Om du skaffar ett sånt och sedan en riktig antenn borde det inte vara några problem.
Kolla på http://www.kjell.com dom brukar ha en del sådant.

/sm6vit
 
De båda du länkat till är externa nätverkskort med en troligen fast antenn. De bör båda dock ha en hel del längre räckvid än det interna nätverkskortet du redan har i din dator. Om det är på gränsen som det är borde det inte vara något problem med ett av dessa.

Belkin varianten har stöd för att köra på 5ghz bandet också vilket kan göra hastigheten på ditt internet snabbare om det är lite crowded på 2,4ghz bandet. Däremot så har 5ghz bandet mycket kortare räckvid by default och det är inte heller säkert att den routern du försöker koppla upp mot sänder på 5ghz bandet. Det är bara de dyrare routrarna på marknaden som gör det.

Så med allt det sagt; hade jag varit du hade jag köpt D-link varianten.

Jag jobbade på Kjell förut och pratar du bara med dem kan du säkert få köpa den, ta hem och prova och fungerar det inte så kan du lämna tillbaka den så länge du inte våldför dig på produkten eller förpackningen.
 
Tack för svaren :) Det lutar åt d-linken, men jag är inte säker än så alla kunniga får gärna lämna fler förslag.
 
Tillbaka
Topp