granis

Administratör
Forumpersonal
Guldmedlem

Xtraville, since 2010-10-09! :roll:

Info
Xtraville är serverns huvudstad, det är en stad med fasta mått på tomtgränserna, kommunala vägar samt i framtiden järnvägsspår till varje hus.
Alla är välkomna i staden förutsatt att man följer reglerna som är uppsatta, och det är max en tomt per person som gäller.

Regler?????
15x15 stor yta att bygga på, max 10 block i höjd. Inklusive ditt tak. Exklusive facklor och små blommor etc.
Nedåt får du nyttja din 15x15 yta hur långt du vill, men inte t.ex. läcka ut lava eller vatten utanför.
Man kan dock köpa till extra tomthöjd, 1000 credits per ökad blockhöjd.

Vart får jag bygga?
Du får claima de tomter som det står *ledig* på skylten, du tar då sönder denna skylt och sätter tillbaks med Gatunamn (som innan) + ditt namn på 3:e raden.
Finns det inga tomter kommer admins utöka någon av gatorna, eller bygga nytt. Du får ej börja planera stadsyta på eget bevåg!
Planerar du ett monsterbygge betyder det alltså att DU MÅSTE FRÅGA OM LOV ifall det är inom synhåll från staden.

Vart får jag träd?
Det finns ett växthus på Nygatan 0 (lol), följ reglerna som står vid ingången bara. Givetvis kan du hugga utanför staden också. Glöm inte serverreglerna bara.

Vart får jag mina?
Under din tomt får du gräva hur mycket du vill, likaså i /warp undergrottan - givetvis får du gå utanför staden och gräva vart du vill, såvida du följer serverreglerna.

Varför ska jag bygga i Xtraville, jag har ju ett hus i spawn/ute i skogen?
Det är absolut ingen som tvingar dig. Däremot lockar det många att få bygga under samma regler som alla andra, höghus och eiffeltorn i all ära men ibland så är det kul att se kreativiteten när alla har lika förutsättningar.
Det är också endast i huvudstaden man kan få sin tomt och sina kistor låsta/skyddade från att någon tar eller förstör. På sikt kanske detta kommer erbjudas på andra platser.

Jag är såld, hur tar jag mig dit?
/warp xtraville


Ev. frågor får gärna ställas i den här tråden. :eek:
 
Ser coolt ut när det växer fram :D Schysst film, jag antar den kan fortsätta uppdateras? Det där är ju bara några dagar, skoj att se en film över några veckor.
 
Rage_Ent sa:
Hej, jag undrar om 2 personer kan ha ett hus tillsammans? :)

Det går utmärkt!
Bara claima tomten och skriva bägges namn, säg till en admin också så får ni tomten skyddad mot sabotörer :)
I mån av plats skulle ni kunna få en dubbeltomt att dela på, men det beror lite på läge osv, det kollar vi ingame isåfall!
 
Jo, nu har jag bosatt mig på Lingonstigen 14 och nu undrar jag om min kompis skulle kunna bosätta sig i Lingonstigen 12? Om det går skulle vi kunna ha en brygga mellan husen? (Självklart inte över 10 blocks gränsen).

EDIT: Skulle jag kunna få skydd från sabotörer på Lingonstigen 14?
 
det gillas INTE att staden har expanderats... och gjort min undervattens bas heeelt oanvändbar.. kan inte komma åt mina kistor... ingenting :(
 
MrDonkz sa:
det gillas INTE att staden har expanderats... och gjort min undervattens bas heeelt oanvändbar.. kan inte komma åt mina kistor... ingenting :(
Det hade du nog fått tänka lite innan på, jag menar det är väl en självklarhet att staden expanderar när det är huvudstaden? :p
 
Nixtro sa:
MrDonkz sa:
det gillas INTE att staden har expanderats... och gjort min undervattens bas heeelt oanvändbar.. kan inte komma åt mina kistor... ingenting :(
Det hade du nog fått tänka lite innan på, jag menar det är väl en självklarhet att staden expanderar när det är huvudstaden? :p

Håller inte med, har man byggt och någon köper stadsrättigheter så ska iallafall det som redan var byggt ges rättigheter till det bygget. Det är admins jobb att se till att sådant här undviks. Ser man ett bygge så ska man, enligt mig, fixa rättigheter till personen som byggt det som står där alternativt ge de saker som är i kistor och material som man byggt av till ägande parten. Detta är väl inte en diktatur heller?
 
står det inte i reglerna att man inte skall bygga nått närheten av någon stad eller spelare

4. Du får inte bygga ovanför/väldigt-nära någon annans bygge utan att först fråga om lov.
5. Planerar du ett gigantiskt bygge, gör det en bra bit ifrån närmsta bebyggelse.

då man byggt nått ganska nära xtraville och jag kan inte säga om man gjorde det när servern var ny eller inte. eller hur stor xtraville är men dock så måste man har byggt ganska nära ändå.
 
Kronans sa:
står det inte i reglerna att man inte skall bygga nått närheten av någon stad eller spelare

4. Du får inte bygga ovanför/väldigt-nära någon annans bygge utan att först fråga om lov.
5. Planerar du ett gigantiskt bygge, gör det en bra bit ifrån närmsta bebyggelse.

då man byggt nått ganska nära xtraville och jag kan inte säga om man gjorde det när servern var ny eller inte. eller hur stor xtraville är men dock så måste man har byggt ganska nära ändå.

Visst står det så. Reglerna har dessutom vart i princip oförändrade sen starten..
Problemet ligger i att alla tolkar "väldigt-nära" och "en bra bit ifrån" olika. Jag själv tolkar det som att man inte ska kunna se bebyggelse med renderdistance far och en 1x1 pelare rakt upp i himlen.
Andra tolkar det som att man går bakom berget i xtraville (100block) och bygger där.. :ugeek:
 
granis sa:
Kronans sa:
står det inte i reglerna att man inte skall bygga nått närheten av någon stad eller spelare

4. Du får inte bygga ovanför/väldigt-nära någon annans bygge utan att först fråga om lov.
5. Planerar du ett gigantiskt bygge, gör det en bra bit ifrån närmsta bebyggelse.

då man byggt nått ganska nära xtraville och jag kan inte säga om man gjorde det när servern var ny eller inte. eller hur stor xtraville är men dock så måste man har byggt ganska nära ändå.

Visst står det så. Reglerna har dessutom vart i princip oförändrade sen starten..
Problemet ligger i att alla tolkar "väldigt-nära" och "en bra bit ifrån" olika. Jag själv tolkar det som att man inte ska kunna se bebyggelse med renderdistance far och en 1x1 pelare rakt upp i himlen.
Andra tolkar det som att man går bakom berget i xtraville (100block) och bygger där.. :ugeek:

Beror ju på när staden anlades och när bygget byggdes, säg att det byggdes när staden inte syntes på view distans far när man byggde så har staden växt över en. Nu är det säkert inte så men risken finns nog att det kan inträffa. :)
 
tycker inte det spelar roll utan man kollar och tänker sig fram hur mycket kan denna stad expandera och sedan flyttar sig. jag har ett hus som jag kan säga är långt borta från städer. detta för att inte krocka med de städer som finns och kan expandera.
 
Tillbaka
Topp