Jag håller med med några stycken ang. marknaden och dess priser.

Marknaden i sig tycker jag fungerar bra, även o, den går att förbättra lite här och där, men den fungerar väldigt bra jämfört med andra, komplicerade och prestandakrävande plugins.

Men marknaden fungerar ju inte om det inte finns folk som är villiga att köpa och sälja.
Det finns många bra exempel på varför marknaden känns väldigt obalanserad.

Men det som är säkert är att många lägger upp saker utan att ha kollat igenom marknaden lite, för att helt enkelt försäkra sig om att det dom lägger upp kommer att vara intressant för nån att köpa.
Det finns många "fina" exempel på det.

Det går egentligen inte att reglera marknaden eftersom marknad står för; "varje enskild individs rätt att bestämma över sig själv, sitt arbete, sin tid och sina credits".

Men är det så att man tycker att det är ok att lägga upp saker på marknaden i decimalform, då kanske man ska dra ner på rösningen. 50c per dag.
För 50c på marknaden är man i dagsläge en kung. :?
(sen får man justera andra ekonomiska bitar på servern så klart)
 
Att minska dagsinkomsten med 50% innebär ju bara att priserna kommer att rätta sig därefter.

Marknaden handlar ju som all annan marknadsekonomi om tillgång och efterfrågan. Har folk råd att handla så stiger ju priserna tills balans uppnås. Har man inte råd så sänks priserna tills nån har råd att handla.
 
Pengars värde baseras på vad du får i utbyte för varje slant. Om vi minskar utbudet av pengar genom annonsklick kommer priserna minska. Om vi ökar utbudet av pengar kommer priserna öka.

Som jag uppfattar det tycker ni det är tråkigt...? med låga priser. Har lite svårt att förstå hur det skulle vara ett problem :)

Problemet är att det är "tråkigt" med låga priser. Lösning: Vi ökar utbudet av c via annonsklick. Alla priser kommer höjas på marknaden. Privatskydd och statsskyddspriser bör höjas till en nivå som står i proportion till c från annonsklick. Konsekvens: Blir som ett reningsbad där redan intjänade pengar förlorar värde, de som ansträngt sig tidigare för att få många c förlorar mer eller mindre betydande tid som de lagt ned (beroende på hur mycket annonsklick genererar). Ehm, positivt: det blir högre priser vilket är... roligare...?

Problemet är att man kan köpa för många items genom att bara klicka på annonserna varje dag: Är inte detta något positivt? :) Om man inte behöver göra annat än att klicka på annonser för att få de items man behöver har man ju större möjligheter att bygga det man vill. Kreativiteten bör ju flöda på servern! :D Om man verkligen tycker det är ett problem är inte lösningen att ändra annonsklick utan att finna reglerande metoder.
 
Jag ser inga problem med marknaden alls. Det går väldigt lätt att tjäna credits som flera av oss gjort i mängder via marknaden bara man sätter sig in i det hela.

Att priser är låga är på grund av att vissa av oss inte har några problem med att skaffa vissa items och har då heller inga problem med att sänka priset på dessa items så att man alltid är billigast.
Vissa items kostar till slut 0.01c men då är det för att den varan är lätt att få tag i och då minskar värdet på varan.

Ta diamanter tex där vi vart nere på 5-6c/st när vi haft stora lager av dessa men allt eftersom dom tagit slut har priset gått upp igen då ingen har oändligt med diamanter som man har med sten tex.
Diamanter ligger just nu på 10c/st.

Så att öka credits för reklam-klick eller sänka gör för mig ingen skillnad alls. Jag utgår inte i från hur mycket man får för reklam-klick när jag sätter ut saker på marknaden och det vet jag inte någon annan heller som gör.
 
Håller i stort sett med ClowneN. Ett sätt att tjäna pengar är att satsa på det som finns lite av för tillfället.

Så att öka credits för reklam-klick eller sänka gör för mig ingen skillnad alls. Jag utgår inte i från hur mycket man får för reklam-klick när jag sätter ut saker på marknaden och det vet jag inte någon annan heller som gör.

Skulle man öka antal c man får via annonsklick blir de nuvarande pengarna mindre värda. När folk har större köpkraft kommer de har möjlighet att köpa mer av det som finns på marknaden. Priserna kommer därefter öka på marknaden tills dess vi får en ny jämvikt som står i proportion till den tidigare. Enda skillnaden här blir att vi har mer pengar och att priserna ökar. Någonstans får man även ta i beaktning att marknaden blir mättad, dvs. efterfrågan är inte oändlig. Ökningen behöver inte ske direkt men kommer logiskt sett ske på längre sikt, så visst kommer det påverka hur vi sätter priserna.
 
Det är som Clownen sa angående diamanterna, vi hade ett riktigt priskrig där det var brutalt lågt för att vara diamant, men nu är det ju uppe igen för efterfrågan är större än utbudet eller tvärtom..Har ingen koll på det där :D. Och då kan man ta lite extra betalt.
 
Jag tycker att marknaden fungerar bra för mig.
Brukar vanligtvis "studera" marknaden lite innan jag lägger upp nåt.
Jag anpassar mig helt enkelt.

Men för att kommentera denna trådens tema, så att lägga upp ett äpple för 99999c bara för att dra upp priserna är inte ett misstag, utan har gjorts med flit. I detta fall kan man verkligen tillämpa "Ooo" (Oansvarigt, onödigt, ologiskt).

Sen för att kommentera att marknaden känns lite "tom" så är det ju också så klart tillgång och efterfrågan.
Men det finns items som spelare lägger upp som helt sänker värdet på just ett item, utan någon som helts större priskrig eller nån annan anledning.
Vem orkar då kanske spendera sin tid att skaffa dessa items för att sedan sälja det för t.ex 0.01c.
Då känns det för spelaren kanske helt meningslöst att spendera tid för att sälja dessa items.

Sen så hade vi ett ganska lågt pris på diamanter ett bra tag, tror till och med att jag sålde diamanter för runt 4.6c/st.
Men diamanter i detta avseende är ett dåligt exempel, då diamanter är en förbrukningsvara och marknaden har en god balans som just reguleras av tillgång och efterfrågan.
Men det exemplet kan inte tillämpas på icke "förbruknings-items" så som olika typer av block eller andra items.

I vilket fall som helst, så är marknaden en fri plats att sälja och köpa varor och en nyckelroll i en bra ekonomi, vare sig det är i verkligheten eller vårt fall, i ett spel.
Men en marknad har också små oskrivna regler, och en av dom är att man ska ha sunt förnuft och lite ansvar och intelligens när man gör affärer.
Struntar man i det och lägger upp varor för priser som är helt ute å cyklar i buskarna så blir det problem ganska snabbt.

Ett bra exempel på oansvarig beteenede på marknaden är den finanskrisen som bröt ut för 2 år sen över hela världen, visserligen är det en helt annan femma, då det rör sig om riktiga pengar i vardagliga livet, men moralen i det exemplet går att tillämpa ganska bra här.
 
Tillbaka
Topp