Att nya biomes inte finns är lite olyckligt - men utan att resettakartor är det naturligtvis svårt. Även om ni ökar ut i vanilj är det inte säkert att alla de nya biomes kommer.
Vad gäller nya block tycker jag att ni helt enkelt kan plantera ett gäng av varje typ av nya träd runt spawn i de olika världarna och sätta samma regler där som i trädfarmerna i xtraville. De nya stensorterna (1.8) går att crafta med quartz, så där är det ingen fara även om det är lite slitsamt att behöva leta quartz för att crafta sten. Den stora frågan tycker jag egentligen är podzol och packed ice. Jag vet inte hur man borde göra med dem. De är limited resources och ska kanske vara det, även om jag personligen väldigt gärna skulle använda podzol lite här och där runt mina byggen.
Jag tycker ni kan börja med att plantera några av de nya träden så har vi åtminstone lite från de nya patcherna. Det andra får vi fundera över, men det enda som "makes sense" just nu är ju som marknaden var förr för podzol och packed ice (vilket tyvärr skulle innebära att de inte finns på vanilj där jag primärt spelar

)
På tal om vanilj: jag skulle väldigt mycket uppskatta om ender chests på något sätt kunde enablas samt att ett end kunde skapas för världen. I egna världar använder jag mina ender chests och ender pearls extremt mycket och jag tycker det är synd att de när helt saknas p.g.a. att de är svåra att få tag på i vanilj.