Hur kan det bli snabbare överföring mellan 2 hårddiskar bara för att du har SATA3 när din mekaniska hårddisk inte kan skriva/läsa snabbare än vad SATA2 klarar av?
Du snackade om en 1TB disk och det finns inga SSD på 1TB och då snackade du med andra ord om en mekanisk disk. Och om du överför från en SSD till mekanisk så kommer fortfarande din mekaniska disk att flaska SSDn.

Visst tänker du behålla datorn i 4-6 år och vill att datorn skall vara duglig även då så får du köpa lite värre saker men då blir det ingen jätte billig dator (baserat på att dom flesta vill köpa en dator för 6-7000 kr och tycker det är normal pris ^^). 6-7000 kr räknar jag som en billig dator och då får du inte allt det du räknade upp innan.

När det gäller servrar så är ju minnen etc en helt annan sak då det krävs mer av dom än minnena som sitter i en speldator.

Och sen att kalla en dator med hexa core och ett GTX 580 för en okej dator är väll lite att ta i :p Det är en riktigt bra dator, kanske t.o.m bland det bästa du kan få tag på för tillfället om du inte tänker köra SLI eller server moderkort med flera CPU :p

//Snoogi


Klart att det är så men jag menar ju inte att ha en SSD på 1 TB utan jag menar som systemdisk men som du säger flaskar den mekaniska men jag menar fall men kör 2 st WD e.d alltså en mekanisk, då kan det ju va läge för sata3 fall man vill flytta grejer mellan dom fall man har behöv a det men annars så rekomenderar jag en sata3 eftersom det finns lite mos under plåten på dom men har man inte behov av det så är det onödiga pengar :)

Skilzzbreh
 
skogssmurfen sa:
Men på min framtida dator, vad ska jag ha för att ha trådlöst? Kommer få 1000/mbt och vill unyttja det :)
En sladd?
Om du ska utnyttja det helt.
Winblows är inte så bra på att använda flera uppkopplingar, som jag tror blir alternativet. Meeeeen då är jag inte så inkörd på senaste wifi köret.
 
SoreBeard sa:
skogssmurfen sa:
Men på min framtida dator, vad ska jag ha för att ha trådlöst? Kommer få 1000/mbt och vill unyttja det :)
En sladd?
Om du ska utnyttja det helt.
Winblows är inte så bra på att använda flera uppkopplingar, som jag tror blir alternativet. Meeeeen då är jag inte så inkörd på senaste wifi köret.
Men det är typ över hela huset :p men kanske kan göra det ändå, men då behöver man inte köpa till något eller?
 
skogssmurfen sa:
SoreBeard sa:
skogssmurfen sa:
Men på min framtida dator, vad ska jag ha för att ha trådlöst? Kommer få 1000/mbt och vill unyttja det :)
En sladd?
Om du ska utnyttja det helt.
Winblows är inte så bra på att använda flera uppkopplingar, som jag tror blir alternativet. Meeeeen då är jag inte så inkörd på senaste wifi köret.
Men det är typ över hela huset :p men kanske kan göra det ändå, men då behöver man inte köpa till något eller?
Är det över hela huset och huset innehåller armerad betong så är du ändå halvkörd med wifi. Maxkapaciteten uppnår man ju bara inom den närmaste omgivningen. Bara gips & trä väggar kan man klara sig några rum. Men betong å järn ställer som sagt till det en del.
Andra kan som sagt ha andra erfarenheter när det gäller dagens trådlösa.
Personligen skulle jag dock försöka lösa det med sladd. (gäller bara att se till att kabeln är nog bra)
 
Som sorebeard säger så är nog WLAN att utesluta om du ska utnyttja max av ett bredband av den kalibern. Jag hade inte rekommenderat WLAN till NÅGON som spelar då det är alldeles för ostabilt.

Jag hade rekommenderat att köpa cat6 kablar och dra det snyggt längs listerna i huset. Blir lite mer kabel om du drar det snyggt men det är det värt :) Cat5e funkar att använda men är inte säkert att du får ut fullt gigabit lan av dom även om dom är speccade för att klara det.
 
Snoogiloo sa:
Som sorebeard säger så är nog WLAN att utesluta om du ska utnyttja max av ett bredband av den kalibern. Jag hade inte rekommenderat WLAN till NÅGON som spelar då det är alldeles för ostabilt.

Jag hade rekommenderat att köpa cat6 kablar och dra det snyggt längs listerna i huset. Blir lite mer kabel om du drar det snyggt men det är det värt :) Cat5e funkar att använda men är inte säkert att du får ut fullt gigabit lan av dom även om dom är speccade för att klara det.
Jo men vi kan säkert fixa det med lite möda :) men kan du länka vilka sladdar jag ska köpa så gör jag det ;)
 
Snoogiloo sa:
skogssmurfen sa:
Jo men vi kan säkert fixa det med lite möda :) men kan du länka vilka sladdar jag ska köpa så gör jag det ;)

http://www.inet.se/kategori/512/rak

Längst ner på sidan finns det cat6 kablar. sen beror det ju på hur lång du behöver.
Okej tack! :) men jag behöver inte köpa till något till datorn utan bara köpa detta ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/815240/2011-09-01
(känner mig jätte dålig på datorer, men det är jag ju typ :p)
 
helt hundra på att jag skrev ett långdraget svar om wifi o sladdar men kanske var överdrivet OT så nån plockade bort det... eller så drömde jag... eller skrev nån helt annan stans xD

Ang längd på tp-kabel så får du aldrig använda mer än 100m kabel utan att ha nån form av repeater (repeater, switch eller router funkar fint, undvik hub men det finns nog knappt att köpa längre). 100m låter som väldigt mkt kabel men ska man dra snyggt o gömt så plockar metrarna på fortare än kvickt.

Snabb kabelinfolista:
Cat5 : max 100mbit
Cat5e : max 1gbit
Cat6 : max 10gbit
 
skogssmurfen sa:
Okej tack! :) men jag behöver inte köpa till något till datorn utan bara köpa detta ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/815240/2011-09-01
(känner mig jätte dålig på datorer, men det är jag ju typ :p)

Nej skall inte behövas något speciellt till datorn :)

Det du ska tänka på i det paketet är dock att om du i framtiden får för dig att köpa ett till grafikkort eller klocka datorn så kommer nätagget inte att räcka till. Men det vet du ju bäst själv om det är värt att slänga in en 650W eller inte :)
 
Snoogiloo sa:
skogssmurfen sa:
Okej tack! :) men jag behöver inte köpa till något till datorn utan bara köpa detta ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/815240/2011-09-01
(känner mig jätte dålig på datorer, men det är jag ju typ :p)

Nej skall inte behövas något speciellt till datorn :)

Det du ska tänka på i det paketet är dock att om du i framtiden får för dig att köpa ett till grafikkort eller klocka datorn så kommer nätagget inte att räcka till. Men det vet du ju bäst själv om det är värt att slänga in en 650W eller inte :)
Jo det kanske är bäst och lägga in ett 650 :) men om du vill så får du gärna plocka ut ett prisvärt agg :mrgreen:
 
Jag kör själv med detta http://www.inet.se/artikel/6909591/cors ... -80-bronze och är väldigt nöjd och jag vet att där är många andra som också är grymt nöjda med sina Corsair nätagg :) Corsair ligger i toppen när det gäller nätagg. dock så är detta en lite billigare serie som inte har modulära kablar men vill man inte spendera pengar på att ha modulärt så är detta en väldigt bra val :)
 
Snoogiloo sa:
Jag kör själv med detta http://www.inet.se/artikel/6909591/cors ... -80-bronze och är väldigt nöjd och jag vet att där är många andra som också är grymt nöjda med sina Corsair nätagg :) Corsair ligger i toppen när det gäller nätagg. dock så är detta en lite billigare serie som inte har modulära kablar men vill man inte spendera pengar på att ha modulärt så är detta en väldigt bra val :)
Okej tack :) men då köper jag det här + en sån sladd, 20-25m
http://www.inet.se/kundvagn/visa/818543/2011-09-02
Tack för alla tips!! :)
 
klew sa:
helt hundra på att jag skrev ett långdraget svar om wifi o sladdar men kanske var överdrivet OT så nån plockade bort det... eller så drömde jag... eller skrev nån helt annan stans xD

Ang längd på tp-kabel så får du aldrig använda mer än 100m kabel utan att ha nån form av repeater (repeater, switch eller router funkar fint, undvik hub men det finns nog knappt att köpa längre). 100m låter som väldigt mkt kabel men ska man dra snyggt o gömt så plockar metrarna på fortare än kvickt.

Snabb kabelinfolista:
Cat5 : max 100mbit
Cat5e : max 1gbit
Cat6 : max 10gbit

Det funkar längre, men desto mer du överskrider desto mer Störningar och signalbortfall får man
 
Nicklii sa:
klew sa:
helt hundra på att jag skrev ett långdraget svar om wifi o sladdar men kanske var överdrivet OT så nån plockade bort det... eller så drömde jag... eller skrev nån helt annan stans xD

Ang längd på tp-kabel så får du aldrig använda mer än 100m kabel utan att ha nån form av repeater (repeater, switch eller router funkar fint, undvik hub men det finns nog knappt att köpa längre). 100m låter som väldigt mkt kabel men ska man dra snyggt o gömt så plockar metrarna på fortare än kvickt.

Snabb kabelinfolista:
Cat5 : max 100mbit
Cat5e : max 1gbit
Cat6 : max 10gbit

Det funkar längre, men desto mer du överskrider desto mer Störningar och signalbortfall får man

ja jo klart det går, men man ska inte, lättare att säga att det inte går för då slipper man förklara varför :D

Rule of thumb är max 90m i vägg för att lämna lite utrymme i båda ändarna för patchkabel.
 
Tillbaka
Topp